GUS podał, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 0,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -5,6.

Analitycy Urzędu zauważyli, że wartości składowych wskaźnika zmieniły się w sposób zróżnicowany. Poprawiły się oceny przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 3,9 i 2,1 p. proc.) oraz dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 0,4 p. proc.). Z drugiej strony, wystąpiły niższe wartości dla ocen sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – zarówno obecnej, jak i przyszłej (spadek odpowiednio o 1,4 i 0,3 p. proc.).

"W porównaniu do lipca 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 5,3 p. proc." - zaznaczono w środowym komunikacie Urzędu.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był niższy o 0,9 p. proc. w stosunku do maja i ukształtował się na poziomie -10,6.

Reklama

Spadek wartości wskaźnika był przede wszystkim wynikiem pogorszenia się ocen dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 8,2 p. proc.). Nieznacznie niższą wartość odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,3 p. proc.). Poprawiły się natomiast przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 3,9 i 1,0 p. proc.).

W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 3,7 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.

Od stycznia 2004 r. GUS wspólnie z NBP co miesiąc bada koniunkturę konsumencką.

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie tych badań, są - bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej oraz wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. (PAP)