„Jest to największy jednorazowy zakup w historii krakowskiego MPK. To pokazuje zmianę polityki transportowej miasta” - powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Według niego zakup 60 ekologicznych autobusów to kolejny etap działań mających na celu poprawę jakości powietrza w Krakowie.

Pojazdy wyposażone są w klimatyzację, monitoring, a bardziej ergonomiczna kabina kierowcy poprawia widoczność. Na pokładzie niskopodłogowych autobusów pasażerowie odnajdą automaty biletowe, w których zapłacą gotówką lub kartą płatniczą. Wyposażono je także w porty USB umożliwiające ładowanie baterii w urządzeniach mobilnych.

Nowością są bramki zamontowane w drzwiach wszystkich pojazdów. Policzą one wsiadających i wysiadających pasażerów. Zebrane przez system dane będą wykorzystywane w zarządzeniu komunikacją.

>>> Czytaj też: 15 autobusów marki Autosan trafi na ulice Krakowa

Zdaniem prezydenta Jacka Majchrowskiego dzięki temu systemowi będzie można precyzyjnie określać trasy i dostosowywać tabor MPK do potrzeb mieszkańców.

Autobusy są napędzane ekologicznymi silnikami, które spełniają najwyższą europejską normę Euro 6. Dzięki zastosowaniu systemu rekuperacji energii, energia odzyskiwana podczas hamowania zasila m.in. oświetlenie autobusu i automat biletowy. Rozwiązanie to zmniejsza zużycia paliwa.

Prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński ocenił, że zakup 60 nowych autobusów to dla komunikacji miejskiej w Krakowie duży skok technologiczny. „Naszym celem jest to, żeby w 2017 roku do obsługi linii w centrum miasta, w rejonie drugiej obwodnicy wykorzystywane były wyłącznie pojazdy spełniające co najmniej normę Euro 5” - dodał.

Procedury zakupu były prowadzone tak, żeby pojazdy zaczęły wozić pasażerów przed Światowymi Dniami Młodzieży.

Wartość kontraktu z producentem autobusów Solaris Bus & Coach wynosi ponad 71 mln zł. W Krakowie jeżdżą już 324 pojazdy tej firmy.

Zakup zrealizowany został w ramach dużego programu inwestycyjnego dotyczącego zakupu 107 ekologicznych autobusów. Inwestycja o wartości ponad 167,4 mln zł uzyskała dofinansowanie z funduszy unijnych - ponad 115,7 mln zł będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

W puli tej znajduje się 60 autobusów spalinowych o długości 12 metrów wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus&Coach oraz 12 pojazdów hybrydowych tego samego producenta, a także 15 krótkich autobusów, które dostarczy Autosan. Na ukończeniu jest przetarg na 20 autobusów elektrycznych, w tym trzy pojazdy przegubowe.

Prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński poinformował, że zaplanowana wymiana taboru zbliża przewoźnika do osiągnięcia w 2017 r. celu strategicznego, jakim jest posiadanie 80 proc. autobusów spełniających wysokie normy emisyjne Euro 5 i 6.

>>> Czytaj też: Polska motoryzacja weszła w nisze. I odniosła globalny sukces