Akcje Nintendo straciły na wartości najbardziej od 1990 roku zaraz po tym, jak firma przyznała, że fenomen Pokemon Go będzie miał na nią ograniczony finansowy wpływ.

Akcje kultowej firmy zanurkowały o 18 proc. (o 23,22 jena) na zamknięciu giełdy w Tokio, zmniejszając jej wartość rynkową do poziomu 708 mld jenów (6,7 mld dol.).

Po debiucie w zeszłym miesiącu w USA aplikacja Pokemon Go zadebiutowała właśnie w Japonii i Hongkongu.

Giełdowa korekta przyszła w tym samym miesiącu, w którym akcje firmy wystrzeliły w górę, zwiększając prawie dwukrotnie jej wartość. Nintendo jest bowiem udziałowcem w firmach Niantic Inc. i Pokemon Co., które wyprodukowały niezwykle popularną ostatnimi tygodniami grę. Analityk firmy Macquarie Securities David Gibson twierdzi jednak, że udziały Nintendo w aplikacji wynoszą zaledwie 13 proc.

- Można powiedzieć, że wartość firmy została zbytnio zawyżona w krótkoterminowej perspektywie – mówi Tomoaki Kawasami, analityk Iwai Cosmo Securities.

Reklama

Nintendo przyznało w piątek 22 lipca, że finansowy wpływ zamieszania wokół Pokemonów na firmę będzie niewielki i nie będzie ona korygowała swojej rocznej prognozy. Przedstawiciele japońskiego giganta uwzględnili w przychodach także wpływy z planowanego niedługo wypuszczenia na rynek akcesoriów do gry o nazwie Pokemon Go Plus.

- Treść komunikatu nie jest zaskoczeniem, jednak niespodzianką jest to, że został on przedstawiony już w piątek, a nie podczas prezentacji raportu na temat przychodów firmy w następnym tygodniu – powiedział Nobuyuki Fujimoto, starszy analityk rynkowy SBI Securities Co. – Gra została już pokazana w Japonii, więc firma wykorzystała w tej chwili wszelkie katalizatory wzrostu – dodał.

Nintendo prognozuje, że jego zysk netto w tym roku fiskalnym wyniesie 35 mld jenów, podczas gdy w poprzednim zarobiło zaledwie 16,5 mld jenów.

Silne giełdowe zainteresowanie japońską firmą miało miejsce na początku tego miesiąca, jednak bardzo duże wzrosty trwały zaledwie kilkanaście dni. Spadły również notowania innych firm powiązanych z aplikacją: McDonald’s Holdings, jeden z oficjalnych partnerów Pokemon Go, straciło 12 proc., a akcje Mitsubishi UFJ Financial Group, które było zainteresowane produkcją Pokemon Go Plus, zanurkowały aż o 16 proc.