EU Ecolabel to inicjatywa dobrowolna, która ma zachęcić przedsiębiorców w UE do produkowania wyrobów bądź oferowania usług bardziej przyjaznych dla środowiska. Europejska etykieta ekologiczna gwarantuje, że dany produkt spełnia wysokie standardy ekologiczne i zdrowotne. Oznakowanie honorowane jest we wszystkich krajach Wspólnoty.

Dotychczas etykiety ekologiczne przyznawane były określonej grupie produktów, przede wszystkim artykułom kosmetycznym, środkom czystości i detergentom, chociaż na liście można znaleźć także materace łóżkowe, baterie łazienkowe, spłuczki czy telewizory. Teraz Komisja Europejska podjęła decyzję o tym, żeby kryteria EU Ecolabel rozszerzyć również na komputery, w tym komputery osobiste, notebooki i tablety (oznakowanie nie dotyczy już jednak konsoli do gier i cyfrowych ramek do zdjęć), meble i obuwie.

Producenci starający się o unijny certyfikat muszą udowodnić, że ich produkty spełniają wyśrubowane wymagania - nie mają szkodliwego wpływu na środowisko i są bezpieczne w użytkowaniu. I tak etykietę EU Ecolabel będzie mógł otrzymać sprzęt komputerowy, który jest energooszczędny i tak zaprojektowany, żeby możliwa była jego modernizacja i wymiana części w trakcie użytkowania. Ponadto „ekologiczny komputer” powinien być łatwy do rozmontowania, a jego części powinny nadawać się do odzyskania, przetwarzania i ponownego wykorzystania. Podobnie jest z meblami, które powinny być wykonane z odpowiednich materiałów, np. materiałów naturalnych, organicznych; mogą być to także elementy pochodzące z odzysku lub przetworzone. Meble powinny być zaprojektowane tak, żeby służyły na długie lata, były łatwe w naprawie, a w razie potrzeby możliwe do rozmontowania.

„Producent starający się o certyfikat EU Ecolabel powinien móc przedstawić tzw. pełną ocenę cyklu życia produktu, nie tylko uwzględniającą proces technologiczny, podczas którego powstawał wyrób, ale także określającą jego wpływ na środowisko. Wszystkie produkty i usługi oznakowane etykietą EU Ecolabel muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby ich oddziaływanie na środowisko było ograniczone do minimum przez cały cykl życia. Dotyczy to każdego etapu, od wydobycia surowców przez produkcję, pakowanie i transport aż do sposobu wykorzystania i utylizacji” – mówią unijni urzędnicy.

Natomiast jeśli chodzi o przemysł obuwniczy urzędnicy wydający decyzję o przyznaniu oznaczeń ekologicznych będą brali pod uwagę, czy firma przestrzega ekologicznych systemów zarządzania, a zwłaszcza standardów społecznej odpowiedzialności biznesu i międzynarodowych praw pracowniczych.

„EU Ecolabel wspiera nasze dążenie do przekształcania europejskiej gospodarki w gospodarkę o obiegu zamkniętym (tzw. circular economy – PAP), ponieważ promuje zarówno zrównoważoną produkcję, jak i zrównoważoną konsumpcję. Dzięki przejrzystym kryteriom ekologicznym konsumenci mogą dokonywać świadomych wyborów, bez szkody dla jakości produktów. Równocześnie EU Ecolabel to swego rodzaju nagroda dla przedsiębiorców, którzy decydują się produkować artykuły solidne i naprawialne i promują w ten sposób innowację i konieczność oszczędzania zasobów” – mówi komisarz UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella.

W Polsce prawo do oznaczania swoich produktów europejskim znakiem ekologicznym ma już kilkanaście firm, w tym m.in. spółka Oktima za czyścik do rdzy i kamienia, firma Gold Drop za ekologiczny płyn do zmywania naczyń czy Ferro za serię baterii łazienkowych.

Przyznawaniem certyfikatów zajmuje się Polskie Centrum Badań i Certyfikacji (PCBC). Przedsiębiorcy, którzy uzyskają certyfikat dla konkretnych wyrobów, mają prawo oznaczać je charakterystycznym znakiem z logo Ecolabel.

Przyjęte przez Komisję Europejską rozszerzone kryteria EU Ecolabel są ważne przez sześć lat od wejścia w życie.