Aż 80 proc. Polaków korzysta z programów przynoszących im materialne korzyści podczas zakupów, na popularności zyskują także programy typu cashback, które 50 proc. uważa za opłacalne, wynika z sondażu zamówionego przez Refunder.pl.

Ponad 2/3 Polaków nie kupuje rzeczy, które okazują się później niepotrzebne. Z kolei 85% badanych deklaruje, że przegląda oferty w internecie oraz 78% wybiera sklepy online, ze względu na niższe ceny.

Kupując produkty, klienci najczęściej kierują się ceną (72% badanych), ale także jakością (60% osób). Dla blisko 1/3 Polaków ważna jest marka produktu, a ponad 26% kupuje produkty, do których są przyzwyczajeni.

"Osoby mieszkające w pojedynkę bardziej zwracają uwagę na takie cechy produktu, jak polskie pochodzenie, czy bezpieczeństwo dla środowiska, rzadziej za to kierują się wyglądem produktu. Smart shopperów najwięcej jest w gospodarstwach złożonych z pary z dziećmi - takie osoby częściej deklarują korzystanie z rozwiązań na obniżenie kosztów zakupów" - czytamy w raporcie Refunder.pl "Sprytne zakupy Polaków 2016".

Reklama

Ponad 3/4 osób wyszukuje okazji, promocji, rabatów na dany produkt i ogląda gazetki z promocjami sklepów tradycyjnych. 80% Polaków korzysta z jednego z programów dających korzyści materialne przy kupowaniu.

"Ponad połowa badanych decyduje się dołączyć do programów lojalnościowych własnych (dla konkretnego sklepu), trochę mniej - 44% wybiera te, które zrzeszają wiele sklepów. W ostatnim czasie, Polacy dostrzegają coraz większy potencjał programów typu cashback, które umożliwiają zwrot pieniędzy za dokonane zakupy. Z tego typu systemu korzysta już co czwarty badany, z czego najczęściej są to pary mieszkające z dziećmi (30%), a najrzadziej gospodarstwa wielopokoleniowe (16%). Respondenci przyznają, że oferty tego typu zachęcają do korzystania ze sklepów, które należą do programu (61,8%), co więcej, blisko połowa uważa, że programy oferujące cashback są opłacalne" - podano także.

W materiale poinformowano też, że 96,4% respondentów w lipcu 2016 roku kupiło produkty lub usługi w sklepach tradycyjnych, sklepy internetowe wybrało natomiast blisko 63% osób.

Jak wynika z raportu, najwięcej wydajemy na żywność - miesięcznie suma ta oscyluje wokół 760 zł. "Drugą najpopularniejszą kategorią produktów są ubrania i akcesoria, na które co miesiąc przeznaczamy ponad 200 zł. Na produkty i usługi związane ze sportem i rekreacją wydajemy co miesiąc około 170 zł, co w skali roku przekłada się na sumę ponad 2 000 zł.

Badanie na temat zwyczajów zakupowych Polaków zostało zrealizowane w lipcu 2016 roku przez agencję SW Research na zlecenie Refunder.pl metodą wywiadów on-line (CAWI). W ramach badania przeprowadzono 870 ankiet.

>>> Czytaj też: Tesco szykuje się do wyjścia z Węgier? W Polsce zwalnia pracowników i zamyka sklepy