"Północna obwodnica jest bardzo ważna dla Krakowa i Małopolski. Ta inwestycja to także droga ułatwiająca przejazd z północy na południe Polski, jest wiec niezbędna z punktu widzenia interesu transportowego kraju. To także impuls rozwojowy dla regionu. Obwodnica Północna Krakowa umożliwi sprawniejsze przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi dzielnicami miasta" - powiedział Adamczyk, cytowany w komunikacie.
Zatwierdzenie Programu oznacza zapewnienie finansowania dla prac przygotowawczych, które będzie prowadziła GDDKiA w Krakowie - inwestor zadania. Obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S52 19 maja 2016 roku została włączona do sieci dróg krajowych, dzięki nowelizacji rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Realizacja północnego odcinka obwodnicy Krakowa o długości 14,9 km została zaplanowana na lata 2019-2022. Szacunkowy, łączny koszt inwestycji, to ponad 1,5 mld zł, podano również.

Obwodnica Krakowa. Odcinek I: Węzeł Modlniczka – Węzeł Modlnica, źróło: GDDKiA
Zakres planowanych prac obejmuje przede wszystkim budowę drogi ekspresowej S52 o łącznej długości 14,9 km od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica i dalej do węzła Kraków Mistrzejowice (Nowohuckiego), w tym dostosowanie do parametrów klasy S na istniejącym odcinku węzeł Modlniczka (Radzikowskiego) - węzeł Modlnica - na długości 2,3 km oraz budowę węzłów z drogami krzyżującymi się z obwodnicą - Wolbromskiego, Węgrzce i Batowice.
>>> Czytaj też: Misja specjalna. Drogowe spółki dokończą budowę polskich autostrad
Północna Obwodnica Krakowa (POK) jest bardzo ważną inwestycją o znaczeniu lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym. Dzięki niej ruch tranzytowy na kierunku wschód-zachód będzie rozdzielał się na północną i południową część obwodnicy miasta, odciążając autostradę A4. Natężenie ruchu na południowej obwodnicy Krakowa w ciągu A4 już teraz przekracza 50 tys. pojazdów/dobę (na podstawie wyników Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w 2015 r.), a w przypadku odcinka węzeł Kraków Tyniec - węzeł Kraków Sidzina przekracza 64 tys. poj./dobę. Okresowe natężenie ruchu (np. szczyty komunikacyjne, dojazdy do/z pracy, długie weekendy, wyjazdy świąteczne) jest jeszcze większe, wyjaśniono dalej.

Budowa Północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52, źródło: GDDKiA
Możliwość skorzystania z północnego i południowego obejścia Krakowa pozwoli w warunkach ewentualnego zablokowania ruchu zapewnić ciągłość przejazdu pojazdom w kierunkach Katowice - Rzeszów. Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7) co umożliwi przemieszczanie się również od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław) i wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Północna Obwodnica Krakowa przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę. Zdaniem ekspertów, budowa obwodnicy będzie miała duże znaczenie w kontekście działań, jakie od lat podejmowane są w Krakowie na rzecz redukcji smogu i pyłów zawieszonych z centrum miasta.
>>> Polecamy: Droga przez mękę z Polski na Słowację. Kiedy pojedziemy nową trasą?
Qłality(2016-08-26 17:24) Zgłoś naruszenie 2910
Pierwszy wymierny efekt zmiany władzy.
Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedzzzz(2016-08-27 20:26) Zgłoś naruszenie 15
raczej bym powiedział że mierny , trzeba brać pod uwagę że po otwarciu każdej ekspresówki ciężarówki płacą myto za przejazd . W skali kraju rocznie to są bardzo duże pieniądze a gdzie się podziewają tego nie wie nikt plus jeszcze opłata paliwowa wszystko gdzieś ginie
kibic(2016-08-27 19:02) Zgłoś naruszenie 14
Możesz mi podać te wymierne!!! efekty, bo jakoś nie łapię. Doobra zmiana coś wreszcie sama zbudowała od początku do końca? Nie, no to gdzie te wymierne efekty?
pozdro(2016-08-26 17:50) Zgłoś naruszenie 104
Realizacja północnego odcinka obwodnicy Krakowa o długości 14,9 km została zaplanowana na lata 2019-2022. Szacunkowy, łączny koszt inwestycji, to ponad 1,5 mld zł, podano również. 15 km za 1.5mld w tunelach z 3 pasami jazdy i paroma węzłami? To przecież trasa łagiewnicka ostatnio ogłoszony przetarg to samo tylko odcinek 4km ma kosztować > 1mld zł O co tutaj biega?
Odpowiedzjacezar(2016-08-26 23:20) Zgłoś naruszenie 51
@pozdro. Trasa Łagiewnicka idzie przez tereny gęsto zabudowane....głównie tunelami. Do tego skrzyżowania, przebudowa dróg, pętli tramwajowej itp, itd
Odpowiedz!(2016-08-27 00:20) Zgłoś naruszenie 36
15 km drogi? 2022? kamaaan!!!
Odpowiedzbubu(2016-08-26 17:07) Zgłoś naruszenie 214
Igołomska stanie się jednym wielkim korkiem : D
OdpowiedzPierre d`Olais-Teau(2016-08-28 01:19) Zgłoś naruszenie 28
@Qłality, dobra zmiana jeszcze nie wie, że budżet tej drogi został zaplanowany kilka lat temu. A cały projekt kilkanaście. Jak dobra zmiana obsadzi wszystkie stołki to moze wtedy zwroci na to uwage
Pokaż odpowiedzi (1)OdpowiedzALEF(2016-11-15 19:04) Zgłoś naruszenie 00
Spoko! Ci co mają wziąć swoje, to wezmą
As(2016-08-28 07:28) Zgłoś naruszenie 12
Północna obwodnica Poznania też niezbędna Panie ministrze od finansów pamiętaj !
Odpowiedzbanach(2017-03-03 15:29) Zgłoś naruszenie 00
cyt "Zdaniem ekspertów, budowa obwodnicy będzie miała duże znaczenie w kontekście działań, jakie od lat podejmowane są w Krakowie na rzecz redukcji smogu i pyłów zawieszonych z centrum miasta." - jasne, tak to zmniejszy smog jak ten mech co miał być instalowany. Myślę jednak, że gdyby urzędasy sobie ten mech zapuścili na czołach i pod pachami to na 100% z Krakowa smog by zniknął. ;)
Odpowiedz