statystyki

Inwestycja za 1,5 mld zł. Północna Obwodnica Krakowa powstanie do 2022 roku [MAPA]

26 sierpnia 2016, 12:55 | Aktualizacja: 26.08.2016, 12:55
Źródło:ISBnews
Obwodnia Krakowa: Odcinek nr II: Węzeł Modlnica – Węzeł Kraków Mistrzejowice, źródło: GDDKiA

Obwodnia Krakowa: Odcinek nr II: Węzeł Modlnica – Węzeł Kraków Mistrzejowice, źródło: GDDKiAźródło: Materiały Prasowe

Minister infrastruktury i budownictwa (MIB) Andrzej Adamczyk zatwierdził Program Inwestycyjny dla Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52, podał resort. Zatwierdzenie Programu oznacza zapewnienie finansowania dla prac przygotowawczych. Cała obwodnica ma kosztować ponad 1,5 mld zł.

Reklama

Reklama

"Północna obwodnica jest bardzo ważna dla Krakowa i Małopolski. Ta inwestycja to także droga ułatwiająca przejazd z północy na południe Polski, jest wiec niezbędna z punktu widzenia interesu transportowego kraju. To także impuls rozwojowy dla regionu. Obwodnica Północna Krakowa umożliwi sprawniejsze przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi dzielnicami miasta" - powiedział Adamczyk, cytowany w komunikacie.

Zatwierdzenie Programu oznacza zapewnienie finansowania dla prac przygotowawczych, które będzie prowadziła GDDKiA w Krakowie - inwestor zadania. Obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S52 19 maja 2016 roku została włączona do sieci dróg krajowych, dzięki nowelizacji rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Realizacja północnego odcinka obwodnicy Krakowa o długości 14,9 km została zaplanowana na lata 2019-2022. Szacunkowy, łączny koszt inwestycji, to ponad 1,5 mld zł, podano również.

Zakres planowanych prac obejmuje przede wszystkim budowę drogi ekspresowej S52 o łącznej długości 14,9 km od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica i dalej do węzła Kraków Mistrzejowice (Nowohuckiego), w tym dostosowanie do parametrów klasy S na istniejącym odcinku węzeł Modlniczka (Radzikowskiego) - węzeł Modlnica - na długości 2,3 km oraz budowę węzłów z drogami krzyżującymi się z obwodnicą - Wolbromskiego, Węgrzce i Batowice.

>>> Czytaj też: Misja specjalna. Drogowe spółki dokończą budowę polskich autostrad

Północna Obwodnica Krakowa (POK) jest bardzo ważną inwestycją o znaczeniu lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym. Dzięki niej ruch tranzytowy na kierunku wschód-zachód będzie rozdzielał się na północną i południową część obwodnicy miasta, odciążając autostradę A4. Natężenie ruchu na południowej obwodnicy Krakowa w ciągu A4 już teraz przekracza 50 tys. pojazdów/dobę (na podstawie wyników Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w 2015 r.), a w przypadku odcinka węzeł Kraków Tyniec - węzeł Kraków Sidzina przekracza 64 tys. poj./dobę. Okresowe natężenie ruchu (np. szczyty komunikacyjne, dojazdy do/z pracy, długie weekendy, wyjazdy świąteczne) jest jeszcze większe, wyjaśniono dalej.

Możliwość skorzystania z północnego i południowego obejścia Krakowa pozwoli w warunkach ewentualnego zablokowania ruchu zapewnić ciągłość przejazdu pojazdom w kierunkach Katowice - Rzeszów. Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7) co umożliwi przemieszczanie się również od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław) i wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Północna Obwodnica Krakowa przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę. Zdaniem ekspertów, budowa obwodnicy będzie miała  duże znaczenie w kontekście działań, jakie od lat podejmowane są w Krakowie na rzecz redukcji smogu i pyłów zawieszonych z centrum miasta. 

>>> Polecamy: Droga przez mękę z Polski na Słowację. Kiedy pojedziemy nową trasą?

Reklama

Reklama

  • Qłality(2016-08-26 17:24) Odpowiedz 166

    Pierwszy wymierny efekt zmiany władzy.

    Pokaż odpowiedzi (2)
  • pozdro(2016-08-26 17:50) Odpowiedz 82

    Realizacja północnego odcinka obwodnicy Krakowa o długości 14,9 km została zaplanowana na lata 2019-2022. Szacunkowy, łączny koszt inwestycji, to ponad 1,5 mld zł, podano również. 15 km za 1.5mld w tunelach z 3 pasami jazdy i paroma węzłami? To przecież trasa łagiewnicka ostatnio ogłoszony przetarg to samo tylko odcinek 4km ma kosztować > 1mld zł O co tutaj biega?

  • bubu(2016-08-26 17:07) Odpowiedz 210

    Igołomska stanie się jednym wielkim korkiem : D

  • !(2016-08-27 00:20) Odpowiedz 24

    15 km drogi? 2022? kamaaan!!!

  • jacezar(2016-08-26 23:20) Odpowiedz 21

    @pozdro. Trasa Łagiewnicka idzie przez tereny gęsto zabudowane....głównie tunelami. Do tego skrzyżowania, przebudowa dróg, pętli tramwajowej itp, itd

  • Pierre d`Olais-Teau(2016-08-28 01:19) Odpowiedz 12

    @Qłality, dobra zmiana jeszcze nie wie, że budżet tej drogi został zaplanowany kilka lat temu. A cały projekt kilkanaście. Jak dobra zmiana obsadzi wszystkie stołki to moze wtedy zwroci na to uwage

  • As(2016-08-28 07:28) Odpowiedz 11

    Północna obwodnica Poznania też niezbędna Panie ministrze od finansów pamiętaj !

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze