Minister infrastruktury i budownictwa (MIB) Andrzej Adamczyk zatwierdził Program Inwestycyjny dla Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52, podał resort. Zatwierdzenie Programu oznacza zapewnienie finansowania dla prac przygotowawczych. Cała obwodnica ma kosztować ponad 1,5 mld zł.
ikona lupy />
Obwodnica Krakowa. Odcinek I: Węzeł Modlniczka – Węzeł Modlnica, źróło: GDDKiA / Media

"Północna obwodnica jest bardzo ważna dla Krakowa i Małopolski. Ta inwestycja to także droga ułatwiająca przejazd z północy na południe Polski, jest wiec niezbędna z punktu widzenia interesu transportowego kraju. To także impuls rozwojowy dla regionu. Obwodnica Północna Krakowa umożliwi sprawniejsze przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi dzielnicami miasta" - powiedział Adamczyk, cytowany w komunikacie.

Zatwierdzenie Programu oznacza zapewnienie finansowania dla prac przygotowawczych, które będzie prowadziła GDDKiA w Krakowie - inwestor zadania. Obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S52 19 maja 2016 roku została włączona do sieci dróg krajowych, dzięki nowelizacji rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Realizacja północnego odcinka obwodnicy Krakowa o długości 14,9 km została zaplanowana na lata 2019-2022. Szacunkowy, łączny koszt inwestycji, to ponad 1,5 mld zł, podano również.

ikona lupy />
Budowa Północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52, źródło: GDDKiA / Media
Reklama

Zakres planowanych prac obejmuje przede wszystkim budowę drogi ekspresowej S52 o łącznej długości 14,9 km od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica i dalej do węzła Kraków Mistrzejowice (Nowohuckiego), w tym dostosowanie do parametrów klasy S na istniejącym odcinku węzeł Modlniczka (Radzikowskiego) - węzeł Modlnica - na długości 2,3 km oraz budowę węzłów z drogami krzyżującymi się z obwodnicą - Wolbromskiego, Węgrzce i Batowice.

>>> Czytaj też: Misja specjalna. Drogowe spółki dokończą budowę polskich autostrad

Północna Obwodnica Krakowa (POK) jest bardzo ważną inwestycją o znaczeniu lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym. Dzięki niej ruch tranzytowy na kierunku wschód-zachód będzie rozdzielał się na północną i południową część obwodnicy miasta, odciążając autostradę A4. Natężenie ruchu na południowej obwodnicy Krakowa w ciągu A4 już teraz przekracza 50 tys. pojazdów/dobę (na podstawie wyników Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w 2015 r.), a w przypadku odcinka węzeł Kraków Tyniec - węzeł Kraków Sidzina przekracza 64 tys. poj./dobę. Okresowe natężenie ruchu (np. szczyty komunikacyjne, dojazdy do/z pracy, długie weekendy, wyjazdy świąteczne) jest jeszcze większe, wyjaśniono dalej.

Możliwość skorzystania z północnego i południowego obejścia Krakowa pozwoli w warunkach ewentualnego zablokowania ruchu zapewnić ciągłość przejazdu pojazdom w kierunkach Katowice - Rzeszów. Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7) co umożliwi przemieszczanie się również od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław) i wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Północna Obwodnica Krakowa przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę. Zdaniem ekspertów, budowa obwodnicy będzie miała duże znaczenie w kontekście działań, jakie od lat podejmowane są w Krakowie na rzecz redukcji smogu i pyłów zawieszonych z centrum miasta.

>>> Polecamy: Droga przez mękę z Polski na Słowację. Kiedy pojedziemy nową trasą?