Warszawa, 01.09.2016 (ISBnews) - Ursus planuje zwiększenie udziału w krajowym rynku nowych ciągników do 15% (wobec 7,2% na koniec lipca i 3,5% w 2015 r.), w perspektywie najbliższego roku, poinformował prezes Karol Zarajczyk. Osiągnięcie takich udziałów będzie efektem m.in. wprowadzeniua do produkcji seryjnej kolejnego modelu ciągnika Ursus w II półroczu. Jednocześnie Ursus ma w planach na najbliższe 2-3 lata wzrost sprzedaży zagranicznej o 30%.

"Jako jedyni spośród 10 największych firm działających na naszym rynku, notujemy od początku roku wzrost rejestracji nowych ciągników w kraju o 50% r/r. [...] Nowa odsłona legendarnej serii 'C' ciągników Ursusa bije rekordy popularności – Ursus C-380 znalazł się na pierwszym miejscu wśród najchętniej kupowanych ciągników w lipcu tego roku. W planach jest wzrost udziału w rynku krajowym do 15% w perspektywie najbliższego roku" - powiedział Zarajczyk, cytowany w komunikacie.

W II półroczu 2016 r. spółka ma zamiar wprowadzić do produkcji seryjnej kolejny model ciągnika Ursus o mocy 150 KM w dwóch wersjach silnikowych. Wraz z wprowadzeniem do oferty spółki nowych modeli zarząd szacuje, że sprzedaż ciągników w kolejnych okresach będzie wzrastać, zwiększając udział Ursusa w całym rynku sprzedaży. Jednocześnie trwają prace badawczo-rozwojowe nad konstrukcjami ciągników o mocach od 50 do 110 KM, wyposażonymi w układy przeniesienia napędu produkowane w Ursusie, przeznaczone na rynki pozaeuropejskie, podano również.

W I półroczu 2016 r. Ursus odnotował przychody ze sprzedaży krajowej na poziomie 68,8 mln zł, tj. 10% spadek r/r. Niższe przychody to pochodna opóźnień w realizacji wniosków o dofinansowanie w ramach unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020, wyjaśniła spółka.

Pomimo słabszej koniunktury na rynku maszyn rolniczych w Polsce, spółka odnotowała wzrost sprzedaży i rejestracji ciągników rolniczych w br. Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) na koniec lipca 2016 r. udział ciągników Ursusa w krajowym rynku wyniósł 7,2% (w porównaniu z 3,5% w 2015 r.), co stanowi wzrost liczby rejestrowanych ciągników spółki o 50% r/r. W br. rynek spadł o 42% r/r.

"Spółka aktywnie działała na rynkach europejskich, w tym w Niemczech, gdzie obserwuje się w ostatnim miesiącu wzrost zainteresowania ciągnikami Ursusa. Istotnymi partnerami zagranicznymi są także firmy działające na rynkach skandynawskich i wschodnich oraz w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Holandia, Słowenia i Chorwacja, gdzie eksportowane są wyroby z pełnej oferty Ursusa. W planach na najbliższe 2-3 lata jest wzrost sprzedaży zagranicznej o 30%" - czytamy dalej.

Jak wskazuje spółka, równolegle trwają prace nad rozwojem działu transportu miejskiego. Produkowane przez spółkę autobusy, trolejbusy i autobusy elektryczne, a także projektowany autobus z napędem wodorowym są odpowiedzią na zwiększające się zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji.

"Według analiz spółki, w perspektywie najbliższych 3 lat, tylko w polskich miastach odbędą się przetargi na zakup 500-600 nowych autobusów elektrycznych. Poza granicami Polski spółka planuje wziąć udział w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu, Republice Czeskiej i Meksyku" - podsumowano w komunikacie.

Grupa Ursus w I półroczu 2016 r. osiągnęła zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 26,4 mln zł tj. spadek o 22% w porównaniu z 33,7 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na działalności operacyjnej grupa wykazała zysk na poziomie 1 mln zł, w porównaniu do wartości zysku 10,5 mln zł wykazanego w I półroczu 2015 r., pochodna miedzy innymi wzrostu kosztów sprzedaży (koszty transportu przy realizacji umowy z ESC). Koszty te, zgodnie z zapisami umowy ze spółką ESC są na nią refakturowane. Zysk netto Ursusa w I półroczu br. wyniósł 0,3 mln zł i był niższy o 95,6% r/r, - jest to pochodna negatywnego wpływu różnic kursowych.

Ursus specjalizuje się w produkcji i sprzedaży maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolnictwa. W 2011 r. spółka Ursus połączyła siły z innym rodzimym producentem maszyn dla rolnictwa - spółką Pol-Mot Warfama. Władze spółki zadecydowały o przeniesieniu produkcji ciągników do Lublina oraz rozszerzeniu zakresu asortymentowego produkowanych wyrobów.

(ISBnews)