"Przedsiębiorcy nie narzekają na własną sytuację ani koniunkturę. Sen z powiek spędza im za to konkurencja. Warto jednak pamiętać, że chęć jej wyprzedzenia może stanowić najlepszy motor do działania i podnoszenia wartości własnego biznesu. Z jednej strony, firmy mogą to uzyskać poprzez wprowadzenie do firmy innowacyjności rozumianej m.in. jako wejście do świata online czy zainwestowanie w nowoczesny park technologiczny. Z drugiej zaś, większą szansę na rozwój i wyróżnienie się na rynku daje otwarcie się na rynki międzynarodowe, czyli eksport własnych produktów lub prowadzenie działalności na terenie atrakcyjnych rynków zagranicznych" - powiedział  dyrektor departamentu dynamizacji rozwoju klientów MŚP Adrian Kaczmarek, cytowany w komunikacie.

Ponad połowa przedstawicieli sektora MŚP (53%) oczekuje stabilnej koniunktury rynkowej. Jej poprawy lub pogorszenia spodziewa się taki sam odsetek przedsiębiorców - 20%. Z największym optymizmem w przyszłość patrzą średnie firmy, wśród których więcej niż co czwarta liczy na poprawę sytuacji rynkowej, podano również.

"Żeby się rozwijać, przedsiębiorcy potrzebują dwóch rzeczy - inspiracji do pokonywania przeciwności i wykorzystywania szans oraz konkretnych narzędzi, które pozwolą im realizować, często odważne, plany. O ten pierwszy element, czyli inspirację, najłatwiej, kiedy na rynku panuje optymizm, a właśnie z takimi warunkami mamy do czynienia teraz" - dodał Kaczmarek.

Według przedsiębiorców, najważniejsze czynniki, które pozwoliłyby im rozwinąć skrzydła w przyszłości to: wzrost obrotów (24% odpowiedzi), zmiana przepisów (12%), dodatkowe fundusze (11%) oraz niższe podatki (10%), podano również.

Badanie zostało przygotowane i opracowane na próbie 200 przedsiębiorstw w kwietniu 2016 roku. 

>>> Czytaj też: Nowa generacja pracoholików. Pokolenie Z przegoni wszystkich pod względem zarobków