statystyki

Jak piją Polacy? Badania ujawniają, że jesteśmy pełni sprzeczności

6 września 2016, 19:42 | Aktualizacja: 06.09.2016, 19:48
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Gdzie piją Polacy

Gdzie piją Polacyźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Co piąty Polak ma problem z odpowiedzialnym spożywaniem alkoholu. A jednocześnie aż 93 proc. spośród nas twierdzi, że ma pełną kontrolę nad swoim piciem. Wynika tak z badań przeprowadzonych przez firmę badawczą Maison & Partners na zlecenie Grupy Żywiec. Producent alkoholu chce rozpocząć kampanię promującą odpowiedzialne picie.

Reklama

Reklama

Rozmowa z prof. Dominiką Maison, prezesem Maison & Partners, dziekanem Wydziału Psychologii UW.

Podzieliła pani pijących na sześć grup…

Przeprowadziliśmy analizę segmentacyjną opartą o zaawansowane metody statystyczne, która pozwoliła nam wyodrębnić grupy o podobnym profilu zachowań. Dzięki temu dowiedzieliśmy się nie tylko tego, jak często Polakom zdarzają się ryzykowne zachowania po alkoholu, ale możemy też ustalić przyczyny tych zachowań. Te bowiem mogą być bardzo różne.

Skupmy się na kluczowych wnioskach. Patrzę na raport z badań i widzę, że 12 proc. Polaków stanowią „zatopieni” w alkoholu. Alkoholicy?

Jak piją Polacy.jpg

Jak piją Polacy.jpg

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Niekoniecznie. Nasze badanie nie jest badaniem klinicznym, więc nie analizujemy, czy ktoś jest chory, czy nie. Ale zapewne część osób z tej grupy może mieć problem zdrowotny związany z alkoholem. „Zatopieni” to grupa specyficzna, gdyż w zasadzie mówiąc o niej, można wyciągnąć same przykre wnioski. Pod względem demograficznym jest to segment niżej wykształconych mężczyzn, stosunkowo często bezrobotnych, raczej niezadowolonych z życia, bez większych perspektyw, z poczuciem braku wpływu na swój los.

Smutni ludzie, którzy piją na smutno.

Tak. Piją alkohol, by zabić czas i odpędzić frustrację, która ich na co dzień dopada. Jeśli założeniem przeprowadzonych badań miałoby być znalezienie sposobu na to, by motywować Polaków do odpowiedzialnego picia, z tą grupą będzie największy problem.

16 proc. Polaków nazwała pani „balującymi”. Piją dużo, ale na wesoło?

„Balujący” piją najwięcej ze wszystkich grup, ale nie popadają w kłopoty tak często, jak „zatopieni”. To pokazuje ważną rzecz: ilość wypijanego alkoholu nie idzie wcale w parze z problemami. Ważniejsza jest motywacja do picia. A „balujący” to w większości ludzie zadowoleni z siebie i z życia. Alkohol jest im potrzebny, by się jeszcze lepiej bawić.

A może nie jest im wcale potrzebny, tylko koncerny alkoholowe kreują w swoich reklamach obraz: jest impreza, więc musi być alkohol?

Reklamy odzwierciedlają, a nawet wzmacniają pewne wzorce społecznych zachowań. Takim przykładem są reklamy, które bazują na skojarzeniach dobrej zabawy i alkoholu. Moim zdaniem jest ich w Polsce zbyt dużo. Warto, by przekaz medialny był inny. Ale zakładam, że to się właśnie powoli zmienia. W interesie samych firm jest promowanie odpowiedzialnego picia. Żaden przedsiębiorca nie chce być kojarzony w negatywny sposób, np. z pijanymi ludźmi, robiącymi rozróby. Ponadto biznes zaczyna dostrzegać, że niektórych rzeczy nie można robić. I tak duży nacisk warto położyć pokazanie, że picie alkoholu powinno być samodzielną decyzją każdego człowieka i że można dobrze bawić się bez alkoholu. Jeszcze niedawno modne było namawianie do picia.

„Ze mną się nie napijesz?”

No właśnie. I tego typu slogany występowały też w reklamach alkoholu. Ostatnio jest ich mniej. To jeden z elementów, na pozór niedostrzegalny, ale być może dzięki niemu za 5 lat usiądziemy do rozmowy o tym, jak piją Polacy, i okaże się, że jest lepiej.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama

Reklama

  • ghj(2016-09-07 07:29) Odpowiedz 60

    i co już koniec artykułu?? to gdzie te pozostałe grupy i ich analiza???

  • pol(2016-09-07 12:59) Odpowiedz 02

    kazdy kto pije to alkoholik, tak samo jak kazdy kto bierze narkotyki to narkoman

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze