Do tej pory produkowano tam i testowano samochody przedseryjne. Według planów Volkswagena docelowo z linii produkcyjnych zakładu wyjeżdżać będzie 100 tys. pojazdów. Otwierana oficjalnie 24 października fabryka ma zatrudniać ok. 3 tys. osób. Całkowita wartość inwestycji wynosi ok. 1 mld euro.

W czwartek we Frankfurcie nad Menem odbyła się światowa premiera prasowa nowego modelu Craftera. Do tej pory koncern nie ujawniał, kiedy zamierza uruchomić seryjną produkcję nowych pojazdów.

"W poniedziałek w fabryce zespół zrobił sobie zdjęcie z gotowym autem numer 001. W tym roku planujemy zbudować ok. 2 tys. aut. Cały przyszły rok w fabryce to rozruch, przekroczymy 50 tys. wyprodukowanych pojazdów. W 2018 r. jasny cel: 100 tys. aut – nasza docelowa liczba" – powiedział Jens Ocksen.

W trakcie premiery przypomniano, że nowe auto będzie powstawało w zachodniej Polsce, w zbudowanej od podstaw fabryce. Prezes zarządu Volkswagen Poznań podkreślił, że o wyborze Wrześni jako lokalizacji nowej fabryki zadecydowały dobre doświadczenia koncernu związane z dotychczasowym funkcjonowaniem zakładu w Poznaniu.

Reklama

"Wybór lokalizacji to był długotrwały proces. Nasz główny rynek to cały czas Europa. Ze względu na dobre doświadczenia, jakie zebraliśmy w naszym zakładzie w Poznaniu, zdecydowaliśmy się na Polskę. Mówiliśmy o 10 lokalizacjach w tym kraju, ostatecznie jesteśmy oddaleni o 38 km od Poznania" - powiedział.

Jak podano w trakcie wydarzenia, nowa generacja Craftera pojawi się na rynku w czterech modelach bazowych, trzech długościach i trzech wysokościach nadwozia, z mechaniczną lub automatyczną skrzynią biegów, ze specjalnie zaprojektowanym dla Craftera silnikiem a także z napędem na przednią, na tylną oś, oraz na cztery koła. W sumie dostępnych będzie ponad 50 wariantów nowego modelu.

Prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe Eckhard Scholz podkreślił w trakcie imprezy, że nowy Crafter został zaprojektowany od podstaw.

"Opracowaliśmy ten pojazd na nowo, chodziło o to, by był on faktycznie szyty na miarę naszych klientów. Odwróciliśmy całkowicie proces projektowania produktu: przed pierwszym prototypem rozmawialiśmy z klientami, pytaliśmy ich, jak ma wyglądać ten produkt, by był on niezawodny i odpowiedni dla ich biznesu. To całkowicie inaczej niż normalnie, zazwyczaj mamy jakieś warunki ramowe: jest fabryka, być może już są silniki, musimy wchodzić w jakieś kompromisy – my nie musieliśmy w nie wchodzić" – powiedział.

Volkswagen Poznań jest największym pracodawcą w regionie, do koncernu należy fabryka w poznańskiej dzielnicy Antoninek, zlokalizowana w dzielnicy Wilda odlewnia, oraz wybudowany w Swarzędzu zakład zabudów specjalnych. Po uruchomieniu nowego zakładu koncern zatrudniał będzie ponad 10 tys. osób.

Volkswagen Poznań powstał w 1993 roku, produkuje samochody użytkowe i komponenty. W Poznaniu wytwarzany jest model VW Caddy i VW Transporter, które trafiają na rynki całego świata. W 2015 roku w Volkswagen Poznań wyprodukowano ponad 170,8 tys. pojazdów: przeszło 150,3 tys. aut Volkswagen Caddy i 20,4 tys. sztuk modelu Volkswagen Transporter. Koncern planuje rozwój fabryki w Antoninku i zwiększenie liczby produkowanych tam aut. Każdego dnia w poznańskim zakładzie powstaje 720 pojazdów.

Z Frankfurtu nad Menem Rafał Pogrzebny (PAP)