Warszawa, 15.09.2016 (ISBnews) - Polskie firmy zainteresowane inwestycjami współfinansowanymi przez Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB) powinny śledzić strony banku i resortu finansów, poinformował zastępca dyrektora rady dyrektorów w AIIB Radosław Pyffel. Większość projektów realizowana będzie głównie w Azji.
"Jak sama nazwa wskazuje, jest to Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych, więc szanse na to, że będzie realizował jakieś projekty poza Azją są niewielkie. Może zdarzyć się taki projekt, który będzie miał swoją europejską część, albo połączenie kolejowe Europa-Azja, ale wszystko wskazuje na to, że będą to głównie projekty w Azji" – powiedział Pyffel podczas spotkania z dziennikarzami, podkreślając, że wypowiada się jako przedstawiciel Ministerstwa Finansów w banku AIIB, a nie jako przedstawiciel samego banku.
Według niego, Kazachstan jest jednym z głównych krajów, w których realizowane są obecnie projekty i, jego zdaniem, kraj ten liczy m.in. na projekty kazachsko-polsko-chińskie. Przypomniał, że ten kraj również leży na tzw. nowym jedwabnym szlaku.
"My ze swojej strony będziemy jak najczęściej informować m.in. firmy budowlane o projektach i będziemy starali się im pomóc. Zainteresowane przedsiębiorstwa powinny śledzić stronę internetową banku i MF, gdzie będą się pojawiać odpowiednie komunikaty" – dodał.
Dodał, że w tej chwili prowadzone są rekrutacje do AIIB, gdyż bank ten potrzebuje odpowiednich specjalistów i dopiero za jakiś czas w pełni będzie w stanie rozwinąć działalność.
Według przedstawicieli resortu finansów, AIIB w swoich działaniach w różnych krajach będzie m.in. starał się pilnować procedur przetargowych, aby było ona jak najbardziej transparentne dla wszystkich zainteresowanych.
Według informacji przekazanych przez departament współpracy międzynarodowej MF, w przygotowaniu AIIB są obecnie 3 projekty związane z energetyką i budownictwem drogowym w Indiach, Pakistanie i Kazachstanie o wartości odpowiednio: 150, 300 i 650 mln USD.
18 lipca br. Radosław Pyffel został wybrany na stanowisko zastępcy dyrektora, członka rady dyrektorów w AIIB, uzyskując zgodę pozostałych państw konstytuanty, do której należy Polska. Należą do niej – oprócz Polski – Wielka Brytania, Szwajcaria, Dania, Szwecja, Norwegia oraz Islandia. Formalnie konstytuanta reprezentowana jest w radzie dyrektorów banku przez dyrektora oraz dwóch zastępców. Stanowiska te objęte są rotacją, zgodnie z wypracowanymi zasadami na lata 2016-2034. W latach 2020-2022 Polsce przypadnie w ramach konstytuanty stanowisko dyrektora wykonawczego w AIIB oraz ponownie stanowisko zastępcy dyrektora wykonawczego w latach 2026-2030.
Polska jest pełnoprawnym członkiem banku od 15 czerwca 2016 r., a minister finansów RP pełni funkcję gubernatora z ramienia Polski. AIIB został założony przede wszystkim z myślą o finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych w państwach Azji, gdzie skala potrzeb w tym zakresie jest znaczna. Według szacunków, potrzeby te wynoszą 1 bilion USD rocznie do 2020 r.
Kapitał założycielski banku wynosi 100 mld USD. Jako udziałowiec AIIB, Polska wniesie do projektu ponad 830 mln USD. W statucie banku ostateczny termin złożenia aktu ratyfikacyjnego u depozytariusza (rządu ChRL) wyznaczono na 31 grudnia 2016 r. Wśród głównych celów banku jest m.in. rozwój projektów infrastruktury kolejowej, drogowej, czy energetycznej.
Wcześniej w maju br. prezes AIIB Jin Liqun również podkreślał, że polskie firmy mogą włączać się w projekty infrastrukturalne i zachęcał, aby w tym celu śledziły informacje banku dotyczące planów inwestycyjnych, które będą prowadzone w różnych krajach.
20 kwietnia br. prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o ratyfikacji umowy o utworzeniu Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB). Podkreślono wtedy, że Polska, wstępując do nowo tworzonej instytucji, zachowa stosowną pozycję polityczną w relacjach z Chinami, szczególnie w kontekście akcesji do AIIB największych państw UE, takich jak: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy czy Hiszpania. Rozwój bezpośrednich połączeń morskich i kolejowych (a w perspektywie również drogowych) między Chinami a UE ma stać się jednym z obszarów zaangażowania nowego banku. Projekty w tym obszarze mogą stwarzać dla polskich przedsiębiorców szansę na rozpoczęcie nowej lub poszerzenie dotychczasowej działalności.
(ISBnews)