statystyki

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania zmodernizują wozy Bergepanzer 2?

20 września 2016, 18:48 | Aktualizacja: 20.09.2016, 18:57
Źródło:PAP
Czołg Leopard, fot.  Hiuppo, CC 3.0.

Czołg Leopard, fot. Hiuppo, CC 3.0.źródło: Wikimedia Commons

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu (WZM) liczą na to, że uda im się pozyskać kontrakt na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, służących użytkowanym przez polskie wojsko czołgom Leopard. Firma czeka na rozpisanie przetargu przez MON.

Reklama

Reklama

Modernizacja WZT Bergepanzer 2 to propozycja uzupełnienia umów dotyczących remontów i modernizacji czołgów Leopard 2, które już realizują spółki wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., w tym także poznańskie WZM.

Propozycja modernizacji Bergepanzerów zakłada przeniesienie produkcji kluczowych komponentów do spółek wchodzących w skład PGZ, polonizację najistotniejszych komponentów, zespołów oraz podzespołów, a także zapewnienie Siłom Zbrojnym RP możliwości użytkowania sprzętu niezbędnego do obsługi czołgów Leopard 2A4, 2A5 i 2PL.

„Wozy zabezpieczenia technicznego to bardzo potrzebny element uzbrojenia. Mają służyć np. do wyjęcia z Leoparda zespołu napędowego power-pack w warunkach polowych. Posłużą też realizacji zadań stojących przed wojskami inżynieryjnymi. To jest dobra propozycja PGZ, dobry produkt, o sensownej cenie i możliwy do szybkiego wdrożenia” – powiedziała we wtorek prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych Elżbieta Wawrzynkiewicz.

Zdaniem przedstawicieli poznańskiej spółki kontrakt na modernizację pojazdów będzie oznaczać jej dalszy rozwój i zwiększenie zatrudnienia w WZM. Obecnie firma zatrudnia 290 osób.

Zaprezentowana we wtorek w WZM zmodernizowana wersja Bergepanzer 2 została wyposażona m.in. w nowoczesny system hydrauliczny, ulepszony zespół napędowy power-pack, klimatyzację, system przeciwpożarowy dla załogi, wysoki poziom ochrony przeciwminowej a także nowe gąsienice i dłuższy żuraw.

„Modernizacja, którą proponujemy w WZM, znacznie podnosi jakość sprzętu. Ta wersja jest z powodzeniem stosowana przez siły zbrojne np. Danii czy Belgi. Jestem przekonana, że nasza propozycja spełni wymagania Ministerstwa Obrony Narodowej, ponadto jest korzystna z punktu widzenia Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ponieważ proponujemy pełną polonizację najistotniejszych podzespołów i komponentów” – powiedziała Wawrzynkiewicz. Prezes nie chciała zdradzić, ile może wynosić wartość całego kontraktu.

We wtorek m.in. na temat przyszłości i roli WZM w polskim przemyśle zbrojeniowym rozmawiali goszczący w Poznaniu parlamentarzyści z poselskiej i senackiej komisji obrony narodowej.

„Poznańska spółka to przykład, jak powinno funkcjonować przedsiębiorstwo przemysłu zbrojeniowego. WZM pokazują, że dysponują nowoczesnymi technologiami i dobrą organizacją pracy; firma jest efektywna – to widać po efektach. PGZ pracuje nad tym, by wszystkie wchodzące w jej skład spółki funkcjonowały nie tylko na miarę ambicji Sił Zbrojnych, ale by to były wzorcowe biznesy” – powiedział przewodniczący sejmowej komisji ON poseł Michał Jach (PiS).

Zgodnie z wytycznymi MON, modernizacja WZT Bergepanzer 2 zakłada osiągnięcie przez nie zdolności do ewakuowania pojazdów o masie do 65 tys. kg, udźwigu żurawia do 30 tys. kg przed pojazdem, oraz możliwości przewozu jednostki napędowej czołgu Leopard 2.

MON zakłada, że zmodernizowane wozy będą dysponować systemem zaczepiania i zwalniania uszkodzonego wozu bojowego bez konieczności opuszczania go przez załogę. Modernizacja ma objąć także dopancerzenie WZT oraz zabudowę dodatkowych urządzeń.

>>> Czytaj też: Technologia się nie sprawdziła. Niemcy wyprzedają pociąg magnetyczny na licytacji

Reklama

Reklama

  • 7,62Manstopper(2016-09-22 19:21) Odpowiedz 00

    Na złom te trupy . Podwozie Leoparda 1 , roczniki 68/69 , części zamienne już praktycznie nie dostępne . WZT 4 kupić a nie reanimować padła za grube mln PLN .

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze