"Chcemy zmienić firmę z dewelopersko-inwestycyjnej w czysto deweloperską. Będziemy się więc zajmować przede wszystkim budowaniem, a nie działać jako właściciel nieruchomości" - powiedział prezes Nicklas Linberg podczas konferencji prasowej.

Dodał, że Echo uważa Polskę za największy i najlepszy rynek w Europie-Środkowej, dlatego zamierza się "jeszcze bardziej skoncentrować na Polsce". W związku z tym firma zdecydowała o sprzedaży nieruchomości poza naszym krajem, zlokalizowanych w Budapeszcie, Braszowie (Rumunia) i Kijowie.

SEGMENT BIUROWY

"Nasza strategia jest prosta - chcemy być liderem w tym segmencie. Projekty, które są w budowie i przygotowaniu, pozawalają powiedzieć, że już jesteśmy bardzo istotnym graczem. Chcemy działać szybko na etapie zakupu, realizacji i sprzedaży wydajnych projektów. Będziemy typowym deweloperem - budować i sprzedawać, nie będziemy wynajmować" - powiedział członek zarządu odpowiedzialny za sektor biurowy Rafał Mazurczak.

Przypomniał, że Echo w budowie ma 106 tys. m2 powierzchni biurowych i jest obecne w Warszawie i na rynkach 6 największych miast regionalnych.

"W miastach regionalnych rynek się stabilizuje, można podpisywać długoterminowe umowy, dlatego cieszą się zainteresowaniem inwestorów - odbiorców naszych projektów. Z drugiej strony najemcy potrzebują powierzchni co-workingowych. Poszliśmy więc dalej - pozyskaliśmy spółkę CitySpace, która będzie z nami tworzyć takie przestrzenie" - dodał Mazurczak.

SEGMENT HANDLOWY


Rynek jest dojrzały, nasycony - porównywalnie z Europą Zachodnią. Ale są miejsca, gdzie można zbudować kolejne projekty - m.in. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Katowice. Będą powstawać też mniejsze projekty, ale my chcemy się koncentrować na dużych projektach - tam gdzie są istotne bariery wejścia, m.in. know-how - powiedział członek zarządu odpowiedzialny za rynek handlowy Marcin Materny.

Duże projekty w dużych miastach są - według niego - celem spółki, dlatego, że tu mamy zainteresowanie inwestorów i możemy dostać najlepszą cenę.

Echo będzie także aktywne w obszarze akwizycji starych obiektów w dobrych miejscach i ich modernizacji, zapowiedział Materny.

W budowie Echo Investment posiada 4 projekty handlowe o łącznej powierzchni 66,9 tys. m2.

SEGMENT MIESZKANIOWY

W przeciągu 2-3 lat powinniśmy być w pierwszej trójce największych deweloperów. Jesteśmy w tej chwili na 5 rynkach, te rynki to 45 tys. mieszkań sprzedawanych rocznie. By być liderem, trzeba by mieć ok. 4-5% z tego tortu. Ten udział, czyli ok. 2-2,5 tys. mieszkań, które chcielibyśmy sprzedawać w przeciągu 3 lat jest do osiągnięcia - powiedział COO segmentu mieszkaniowego Piotr Gromniak.

Dodał, że Echo zaczyna się koncentrować na segmencie popularnym, obejmującym mieszkania dla mniej zamożnych klientów.

To jest jedna ze zmian, które pojawiły się w spółce. Ponadto chcemy realizować duże projekty, mulitifunkcjonalne [mieszkaniowo-usługowe]. Duże zadanie przed nami, jeśli w tym obszarze chcemy być za niedługi czas liderem - wskazał.

Gromniak poinformował także, że do tej pory w tym roku Echo sprzedało 450 mieszkań, a 150 jest zarezerwowanych. W ubiegłym roku sprzedaliśmy 650, na pewno w tym roku będzie sporo więcej - podsumował.

Aktualnie Echo Investment realizuje 13 projektów mieszkaniowych obejmujących 1 227 lokali.

Echo Investment jest notowane na GPW od 1996 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spółki sięgnęły 586 mln zł w 2015 r. Od 2015 roku Echo jest częścią grupy kapitałowej Griffin Real Estate - Oaktree - PIMCO.

(ISBnews)