statystyki

Inwestorzy dobiją Volkswagena? Żądają od Niemców 8,2 mld euro

21 września 2016, 13:33
Źródło:PAP
Volkswagen Bulli samochód koncepcyjny typu van (po lewej) i nowy Beetle wystawione na New York International Auto Show (NYIAS) w Nowym Jorku, USA

Volkswagen Bulli samochód koncepcyjny typu van (po lewej) i nowy Beetle wystawione na New York International Auto Show (NYIAS) w Nowym Jorku, USAźródło: Bloomberg
autor zdjęcia: Andrew Harrer

Liczba inwestorów, żądających od koncernu Volkswagen odszkodowań za spadek cen jego akcji po skandalu z pomiarami toksyczności spalin wzrosła do około 1400, a ich łączne roszczenia sięgają 8,2 mld euro - oświadczył w środę sąd krajowy w Brunszwiku.

Reklama

Reklama

Zdaniem inwestorów Volkswagen zbyt późno poinformował publicznie o skandalu, do czego był zobowiązany na mocy przepisów o funkcjonowaniu spółek giełdowych. Pierwszy komunikat w tej sprawie koncern przekazał giełdzie 22 września ubiegłego roku, ale akcjonariusze twierdzą, że uczynił to o prawie trzy tygodnie za późno.

W następstwie dochodzenia prowadzonego przez podległą rządowi USA Agencję Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen przyznał się do zainstalowania w łącznie około 11 mln samochodów oprogramowania pomagającego fałszować wyniki pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Oprogramowanie to, znane pod angielską nazwą "defeat device" (urządzenie udaremniające), w celach oszczędnościowych wyłączało system neutralizowania tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Volkswagen znalazł się w ten sposób w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną. Musi się teraz spodziewać wieloletnich procesów sądowych oraz miliardowych kar za łamanie przepisów o normach technicznych i ochronie środowiska.

Inwestorzy powołują się na doniesienia mediów, iż już 3 września 2015 roku koncern przyznał się EPA w trybie poufnym do stawianych mu zarzutów. Volkswagen argumentuje natomiast, że "wypełnienie tego obowiązku (zawiadomienia giełdy) wymaga, by osoby, których on dotyczy, miały odpowiednią wiedzę na temat całej sprawy i potrafiły ocenić gospodarcze następstwa tej informacji".

Ewentualność oddziaływania na kursy akcji pojawiła się tutaj jednak dopiero 18 września ubiegłego roku, gdy władze USA publicznie ujawniły fakt naruszenia przepisów o ochronie środowiska. Po dokonaniu pierwszego liczbowego oszacowania związanych z tym globalnych ryzyk finansowych przedstawiono je niezwłocznie giełdzie 22 września - wskazuje Volkswagen.

Złożone przez inwestorów pozwy sąd w Brunszwiku rozpatrzy w ramach jednego wspólnego postępowania, które ma się rozpocząć najwcześniej w październiku. Pozwy pochodzą w większości od osób prywatnych, a ponadto od inwestorów instytucjonalnych i jednego towarzystwa inwestycyjnego. W sprawie uczestniczą też podmioty publiczne - za spadek kursu akcji niemieckie kraje związkowe Bawaria, Badenia-Wirtembergia i Hesja domagają się od Volkswagena łącznie 5,8 mln euro, a rząd USA - 30 mln euro. (PAP)

>>> Polecamy: Ursus rozszerza portfolio. Firma wyprodukuje autobusy dla Torunia

Reklama

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze