Rower dla Polaków to już nie tylko środek transportu. Zakurzone jednoślady w piwnicach i na balkonach dawno stały się mitem. Coraz częściej korzystamy z rowerów, zastępując nimi auta. Jak wynika z badań TNS Polska około miliona Polaków dojeżdża codziennie do pracy lub szkoły na rowerze.

- Codziennie na rowerze jeździ 35% badanych, z czego aż 75% dla przyjemności i relaksu, 49% jeździ kilka razy w tygodniu a 16% kilka razy w miesiącu. Znajdujemy się w pierwszej 5 w Europie pod względem wielkości produkcji i sprzedaży rowerów, a polskie marki jak Kross, Romet, Medano czy Cream są rozpoznawane w całej Europie – mówi Krzysztof Dylewski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

Dynamiczny rozwój branży zaobserwować można też na przykładzie Międzynarodowych Targów Rowerowych Kielce Bike-Expo. To największe wydarzenie tego sektora w Europie Środkowo – Wschodniej. Wystawa z każdą edycją zyskuje na randze, mocno zaznaczając swoją obecność na światowej mapie wydarzeń tego sektora.

- Targi Kielce Bike – Expo z roku na rok są coraz większe. Podczas tegorocznej edycji, która odbędzie się od 29 września do
1 października, będziemy gościć 230 wystawców z 10 krajów, takich jak: Niemcy, Polska, Finlandia, Holandia, Bułgaria, Czechy, Słowacja, Włochy, Tajwan i Chiny. Zaprezentują oni aż 500 marek rowerowych – mówi dr Andrzej Mochoń, Prezes Zarządu Targów Kielce.

Jakie rowery kupują Polacy?

Jak wynika z badań Instytutu Badawczego IPC, średnia kwota zakupu roweru w 2015 roku to 2733,70 zł. Najdroższy sprzęt kupowano w województwie zachodniopomorskim, a najniższą średnią kwotę przeznaczoną na jednoślad zanotowano w warmińsko-mazurskim. Aż 40,6 % Polaków kupiło rower górski. Mocną pozycję zajmują też „mieszczuchy” – to ponad 1/5 kupowanych rowerów w Polsce. To także najczęstszy typ roweru wybierany przez kobiety – prawie połowa Polek deklaruje zakup roweru miejskiego.

Rowery przyszłości

Prognozy dla branży rowerowej są optymistyczne, choć przed nią jeszcze wiele wyzwań.

- Możemy przyjąć, że w Polsce sprzedaż i produkcja rowerów będzie systematycznie wzrastać. Jest moda na zdrowy tryb życia i rower musi mieć w tym swój udział. Uważam, że czeka nas też dynamiczny rozwój rowerów elektrycznych, które niestety są dość drogie. Nie unikniemy jednak ich ekspansji - mówi Krzysztof Dylewski. Co ważne, potrzebny jest rozwój infrastruktury rowerowej, edukacja na etapie podstawowym i nie tylko, ale też podniesienie bezpieczeństwa na drogach i ścieżkach rowerowych. Najwyższy czas żeby rowerzyści i kierowcy traktowali się po partnersku, jak równorzędni uczestnicy drogi – dodaje prezes PSR.