PKP Cargo znajduje się obecnie na etapie "przezbrojenia", po którym chce m.in. inwestować w tabor do przewozów w stabilnych segmentach rynku i nadal stawiać na przewozy intermodalne, poinformował prezes Maciej Libiszewski. Spółka ocenia, że źródła finansowania tego rozwoju są zapewnione na poziomie 1,7 mld zł.



"W ostatnich miesiącach zrezygnowaliśmy z pionowego modelu zarządzania i wprowadziliśmy zarządzanie obszarowe, znacznie efektywniejsze dla towarowych przewoźników kolejowych. Rezultaty już są widoczne - od maja co miesiąc systematycznie poprawiamy nasz udział w rynku. Obecny okres traktujemy jako czas na 'przezbrojenie się'. Chcemy inwestować w tabor do przewozów w stabilnych segmentach, konsekwentnie stawiamy na przewozy intermodalne, które już niedługo mogą mieć dwucyfrowy udział w całości pracy przewozowej PKP Cargo. Szukamy partnerów za granicą, żeby nasz tabor w jeszcze większym stopniu był wykorzystywany także poza Polską, na dłuższych trasach" - powiedział Libiszewski, cytowany w komunikacie.

Grupa ocenia, że ma zapewnione pewne źródła finansowania rozwoju. PKP Cargo ma dostęp do ponad 1,7 mld zł środków na inwestycje, z czego ponad 162 mln zł stanowi gotówka. Pozostała część to linie kredytowe gwarantowane m.in. przez Bank Gospodarstwa Krajowego, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz banki komercyjne, podano również.

Spółka wskazuje też, że coraz bliżej do ożywienia na rynku kruszyw.

"Nadal odkładane w czasie rozpoczęcie realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych odbiło się na przewozach kruszyw i materiałów budowlanych, drugim pod względem wielkości przewozów segmencie towarowym PKP Cargo. W pierwszej połowie roku segment ten odpowiadał za 13% całości pracy przewozowej Grupy PKP Cargo, o 4 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Wykonana w tym okresie praca przewozowa wyniosła 1,8 mld tkm (-24% rdr). Eksperci przewidują, że rynek przewozów kruszyw i materiałów budowlanych powinien ożywić się w najbliższych miesiącach w związku z oczekiwanym rozpoczęciem dużych inwestycji infrastrukturalnych (zarówno drogowych, jak i kolejowych)" - czytamy w komunikacie.

W I półroczu br. w przewozie paliw stałych praca przewozowa spółki spadła o 1% r/r (do 6,1 mld tkm), a w metalach i rudach o 7% r/r (do 1,7 mld tkm).

Natomiast w przewozach intermodalnych spółce przybyło wykonanych tonokilometrów o 25% r/r, do 1,1 mld tkm. "Segment ten systematycznie rośnie - po sześciu miesiącach odpowiadał on za 9% całości pracy przewozowej Grupy, o 1,9 pkt proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. PKP Cargo liczy na dalsze wzrosty w tej grupie towarowej" - wskazano.

W I półroczu 2016 r. Grupa PKP Cargo przewiozła ponad 52,2 mln ton towarów (podobnie jak przed rokiem) oraz wykonała pracę przewozową na poziomie 13,5 mld tkm (-2% r/r). Udział Grupy PKP Cargo w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych w I półroczu 2016 r. wyniósł 51,2% (-4,8 pkt proc. r/r) pod względem pracy przewozowej i 43,8% (-4,1 pkt proc. r/r) pod względem masy.

Przychody grupy wyniosły 2,12 mld zł (+3% r/r), przy kosztach operacyjnych na poziomie 2,32 mld zł (+23% r/r). Wynik EBITDA w ujęciu półrocznym wyniósł 130 mln zł (-67%), a wynik netto wyniósł -195 mln zł (153 mln zł przed rokiem, uwzględniając ok. 140 mln zł tzw. zysku na okazjonalnym nabyciu AWT). Wynik półrocza 2016 r. obciążyły odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów Grupy AWT w wysokości 35 mln zł oraz odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług AWT w kwocie 63 mln zł.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8% udziału w rynku według masy i 55,9% według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

(ISBnews)