Warszawa, 30.09.2016 (ISBnews) - Wyborowa Pernod Ricard celuje w wysoką jednocyfrową dynamikę sprzedaży netto zarówno na polskim rynku, jak i w sprzedaży zagranicznej w nowym roku finansowym, poinformował ISBnews prezes Eric Benoist. Zakłada dalszy rozwój portfolio i premiumizację marek. W sferze produkcyjnej finalizuje inwestycję w zakład rektyfikacji w Poznaniu.
"Zanotowaliśmy dobry rok finansowy 2015/2016 z dynamiką sprzedaży netto, na poziomie 10%. Na rynku coraz istotniejsze są trendy rynkowe, które zidentyfikowaliśmy wcześniej. Szczególnie premiumizacja alkoholi, co w odpowiedni sposób zaadresowaliśmy. Naszym celem jest wysoka jednocyfrowa dynamika w kolejnym roku, jeśli jakieś czynniki nadzwyczajne nie zakłócą rynku. Podobne ambicje mamy jeżeli chodzi o eksport" - powiedział Benoist w rozmowie z ISBnews.
Potencjalnym ryzykiem rynkowym mogą być chociażby kwestie podatkowe, jak planowana taksa wodna.
"Nasza dynamika w minionym roku finansowym jest powyżej wyników innych krajów w regionie EMEA, oznacza to pozytywny wkład Polski w całościowy wynik Grupy. Rozwijamy się również bardziej dynamicznie niż polski rynek. Zaobserwowaliśmy, że ten, szczególnie jeżeli chodzi o kategorię wódek, ustabilizował się po wcześniejszych spadkach" - zaznaczył prezes.
Jak podaje koncern za danymi Nielsena, dynamika wolumenowa wzrostu rynku wódek czystych wyniosła -0,4% w okresie lipiec 2015 - czerwiec 2016 (wartościowo było to 0,1%). Tymczasem dynamika wolumenowa sprzedaży wódki Wyborowa wyniosła 20,9%, dynamika wolumenowa sprzedaży wódki Pan Tadeusz wyniosła 20,9%, a dynamika wolumenowa sprzedaży wódki Absolut wyniosła 14,6%.
"Dane rynkowe dotyczące sprzedaży wolumenowej i wartościowej odzwierciedlają rosnącą popularność wódek z segmentu premium na fali rosnącej siły zakupowej klientów. Nasze wyniki sprzedażowe pokazują również, że inwestycja w 'lokalność', czyli definicję polskiej wódki przynosi zamierzone efekty. Co ciekawe, trend lokalności ma charakter globalny i obserwujemy go również na innych, często bardziej dojrzałych od polskiego rynkach" - wskazał Benoist.
W ocenie prezesa, trend premiumizacji marek wódek będzie kontynuowany "jeśli nic nadzwyczajnego" nie wydarzy się na rynku.
"W naszych planach zakładamy dalszą rozbudowę portfolio marki Wyborowa i umacnianie świadomości definicji Polska Wódka poprzez takie działania, jak Muzeum Polskiej Wódki. Mamy również mocne przeświadczenie, że nie sprzedajemy za granicą wystarczająco dużo. Udział polskiej wódki w światowym rynku jest zdecydowanie poniżej potencjału. Będziemy podejmować coraz intensywniejsze działania eksportowe w pierwszej kolejności na rynkach na których Pernod Ricard jest obecny. Nasza grupa jest obecna w 80 krajach. Mamy nadzieję również na wsparcie rządu w działaniach eksportowych, zwłaszcza że polska wódka to jeden z najsilniejszych znaków rozpoznawczych kraju" - stwierdza prezes.
Dodał, że zdecydowanie widzi przestrzeń na światowym rynku dla Wyborowej obok flagowego dla Grupy Absoluta. W jego ocenie, Luksusowa, Pan Tadeusz i Ostoya również mają potencjał eksportowy.
Segment whisky podtrzymuje wysoką dynamikę ze wzrostem wolumenowym na poziomie 18,1% i wartościowym o 14,5%. "Polski rynek jest już sześć razy większy niż 10 lat temu. Warto zwrócić tu uwagę na takie tendencje jak istotny wpływ koktajl barów na kreowanie gustów klientów. Ponadto konsumenci są otwarci na nowości we wszystkich kategoriach, co pokazują wyniki chociażby naszego Ballantine's Brasil. Będziemy kontynuować innowacje produktowe i zakładamy wprowadzenie nawet kilku nowych pozycji do końca tego roku" - zapowiada Benoist.
W segmencie wina, prezes podkreśla, że w obliczu bardzo rozbudowanej oferty na rynku i siły sieci dyskontowych firma będzie kontynuowała wyważone i celowane działania w celu systematycznego umacniania świadomości swoich marek winnych (Jacobs Creek i Campo Viejo).
Wyborowa Pernod Ricard jest również aktywna na polu inwestycyjnym. "W ubiegłym roku otworzyliśmy platformę logistyczną w Zielonej Górze. W ciągu minionych czterech lat zainwestowaliśmy 20 mln zł w modernizację zakładu rektyfikacji w Poznaniu (co pozwoli na polepszenie jakości spirytusu, obniżenie zużycia energii i zainstalowanie dodatkowych mocy produkcyjnych). Te projekty wskazują na długoterminowy charakter inwestycji Grupy Pernod Ricard w Polsce. Znaczącą inwestycją będzie również wspomniane wcześniej Muzeum Polskiej Wódki" - podsumował szef Wyborowa Pernod Ricard.
Pernod Ricard Polska to spółka dystrybucyjna zajmująca się marketingiem oraz sprzedażą wszystkich marek grupy, które obecne są w Polsce. W ofercie znajdują się alkohole mocne oraz wina i szampany.
Sebastian Gawłowski
(ISBnews)