Przemawiający podczas inauguracji rektor UWM prof. Ryszard Górecki ocenił, że jednym z największych wyzwań na najbliższą przyszłość jest konieczność "postawienia na aktywność naukowo-badawczą". Jak mówił, uczelnia realizuje obecnie ponad 100 projektów finansowanych m.in. przez Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju czy Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Według rektora ilość projektów badawczych wzrosła o kilka procent w stosunku do poprzedniego roku, ale - jak zauważył - tylko jedna trzecia kadry i doktorantów zaangażowała się w ich realizację. "Jest to zdecydowanie za mało i wskazuje, że na wydziałach należy podjąć intensywne działania w celu poprawy tej sytuacji" - podkreślił.

Prof. Górecki zaapelował do dziekanów, by realizacja badań finansowanych ze źródeł zewnętrznych była jednym z kluczowych kryteriów awansu i oceny pracowników naukowo-dydaktycznych.

Jego zdaniem przed uczelnią stoją poważne wyzwania również w obszarze kształcenia. Przypomniał, że UWM w ostatnich latach proponuje kandydatom liczne nowe kierunki i specjalności, a dowodem dobrej jakości nauczania są - jak mówił - badania, z których wynika, że blisko 80 proc. absolwentów znajduje zatrudnienie. Dodał, że niezbędna jest weryfikacja oferty dydaktycznej, by jeszcze bardziej powiązać ją z potrzebami tzw. otoczenia społeczno-gospodarczego.

Reklama

Olsztyńska uczelnia uruchomiła w tym roku akademickim sześć z ośmiu zapowiadanych nowych kierunków studiów stacjonarnych. "Nowością na rynku edukacyjnym w Polsce" ma być uruchomiony w Olsztynie kierunek studiów licencjackich Zwierzęta w rekreacji, edukacji i terapii. Będzie to kształcenie interdyscyplinarne, łączące zagadnienia z zakresu nauk zootechnicznych, społecznych, humanistycznych, weterynaryjnych i medycznych.

Absolwenci będą przygotowani m.in. do ubiegania się o nadanie uprawnień instruktora hipoterapii lub dogoterapeuty. Uczelnia uznała, że jest duże zapotrzebowanie na rynku pracy na tego typu specjalistów od rehabilitacji osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie.

Innowacyjny charakter mają mieć także dwa inne kierunki: Administracja i cyfryzacja - będąca połączeniem wiedzy typowej dla nauk prawnych z informatyką oraz Analiza i kreowanie trendów, czyli tzw. trendwatching, wykorzystujący umiejętności z zakresu filozofii, ekonomii, nauki o informacji i socjologii.

Kolejnym nowo utworzonym kierunkiem studiów licencjackich jest Pedagogika wczesnej edukacji. Nowością są też dwa kierunki studiów inżynierskich: Gospodarowanie zasobami wodnymi i Gospodarowanie surowcami odnawialnymi i mineralnymi, który ma kształcić specjalistów z zakresu przetwarzania i wykorzystania tych surowców, zwłaszcza z uwzględnieniem biopaliw.

Nie udało się skompletować grup na studia inżynierskie z Technologii drewna oraz Inżynierii kosmicznej, która miała być prowadzona wspólnie z Uniwersytetem w Zielonej Górze.

Uniwersytet kształcić będzie w tym roku akademickim ponad 23,2 tys. studentów na 74 kierunkach, zlokalizowanych na 17 wydziałach. Zatrudnia ponad 1,9 tys. nauczycieli akademickich, w tym 610 profesorów.

Zdaniem rzeczniczki prasowej UWM Wioletty Ustyjańczuk, uczelnia jest zadowolona z wyników tegorocznej rekrutacji. "W tej chwili trwa jeszcze weryfikacja danych rekrutacyjnych, jednak ze wstępnych informacji wynika, że limit na studia stacjonarne w rekrutacji letniej został wypełniony; przyjęliśmy 6,6 tys. osób na 6536 przygotowanych miejsc" - powiedziała. Jak dodała, na studiach niestacjonarnych było 1870 miejsc, a przyjęto 1537 osób. "Niższe zainteresowanie studiami niestacjonarnymi odnotowują wszystkie uczelnie w Polsce" - oceniła.

Jak co roku najpopularniejsza była medycyna, gdzie o jedno miejsce starało się 12 kandydatów. Za nią znalazła się weterynaria - ponad 5 osób na miejsce. W czołówce popularnych kierunków były też: prawo, ekonomia, bezpieczeństwo wewnętrzne i geodezja.

Podczas piątkowych uroczystości medal "Benemerenti Universitati Nostrae" - przyznany za zasługi w kształtowaniu polskiego prawa pracy i wspieranie rozwoju UWM - odebrał prof. Michał Seweryński, b. senator, minister edukacji narodowej oraz nauki i szkolnictwa wyższego w latach 2005-2007.

(PAP)