Chodzi o coroczny ranking Interbrand, który grupuje 100 najważniejszych marek. To już 17 edycja corocznie publikowanego zestawienia. Najważniejszy wniosek z tegorocznego jest taki, że największy kryzys dotknął branżę modową. Jest to w dużej mierze pochodna spadku popytu na ekskluzywną odzież, przede wszystkim w Chinach.

Prada SpA zanotowała spadek aż o 12 pozycji (z 69. na 81. miejsce), natomiast Ralph Lauren obniżył swoje notowania o 7 miejsc (znajduje się bardzo blisko dna zestawienia na 98. pozycji). Hugo Boss w ogóle wypadł z listy.

Zestawienie Interbrandu opiera się na indeksie, przy którego wyliczaniu uwzględniane są finansowe wyniki firm, siła rynkowego oddziaływania ich marek oraz poziomy cen, jakie mogą wyznaczyć.

W każdym sektorze dochodzi do sporych przetasowań, jednak niektóre z nich mają względnie silną, stałą pozycję. Jest to dowód na dużą rozpoznawalność i stabilność marki.

Spośród marek odzieżowych jedynie projektująca odzież firma Hermes przełamała negatywny trend dla całej branży. Awansowała bowiem w rankingu o 7 pozycji i zajmuje wysokie 34. miejsce. Zawdzięcza to dbałości o utrzymanie opinii luksusowej marki, którą Prada straciła, zbytnio eksponując się na handel detaliczny.

Niemalże jedną trzecią całej listy stanowią marki motoryzacyjne i technologiczne. Łącząca w swojej działalności oba te sektory Tesla Motors zadebiutowała w zestawieniu. Sporego osłabienia pozycji doświadczył Volkswagen, co w kontekście aktualnego ciągle skandalu związanego z fałszowaniem wyników emisji spalin nie powinno nikogo dziwić.

Na czele rankingu od lat niezmiennie znajdują się Apple i Google. Do pierwszej dziesiątki awansował w tym roku także Amazon, z kolei największy postęp zrobił Facebook.

Ranking najważniejszych marek zdecydowanie zdominowały Stany Zjednoczone, które mają ich aż 52. Niemcy mogą się pochwalić 10, natomiast Francja 8.

>>> Polecamy: Internet dobija centra handlowe w Polsce. Ten rok może być jednym z gorszych [INFOGRAFIKA]