Za uchwaleniem noweli głosowało 268 posłów, 165 było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.

Wcześniej posłowie odrzucili poprawkę PO, która zakładała, by przedstawicielami Skarbu Państwa w radach nadzorczych spółek z sektora gospodarki morskiej były osoby wskazane przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.

Celem nowelizacji jest wzmocnienie kompetencji Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przez wyposażenie szefa tego resortu w instrumenty prawne niezbędne do prawidłowego wykonywania powierzonych mu zadań.

Zmiany przewidziane w noweli można podzielić na cztery grupy. Pierwsza przyznaje ministrowi gospodarki morskiej zwierzchnictwo nad państwowymi instytucjami z tego obszaru; m.in. chodzi tu o Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa, Centralną Morską Komisję Egzaminacyjną czy Instytut Morski.

Reklama

Druga grupa zmian dotyczy ustanowienia generalnej kompetencji ministra gospodarki morskiej jako ministra realizującego uprawnienia w instytucjach należących do Skarbu Państwa w takich dziedzinach jak gospodarka morska, żegluga śródlądowa i rybołówstwo. Trzecia grupa dotyczy zmian w ustawach dotyczących zabezpieczenia transportu, stanów wyjątkowych czy zwiększenia bezpieczeństwa na morzu oraz sprecyzowania zasad przewozu materiałów niebezpiecznych.

Ostatnia grupa wzmacnia rolę ministra gospodarki morskiej jako organu nadzorującego szkolnictwo ponadgimnazjalne i badania naukowe dotyczące gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

W uzasadnieniu do noweli wskazano, że - zgodnie z danymi Eurostatu - obecnie od 3 do 5 proc. unijnego produktu krajowego brutto (PKB) jest wypracowywane przez sektor morski. 90 proc. handlu zagranicznego i 43 proc. handlu wewnątrzunijnego realizowane jest drogą morską. Europejski przemysł stoczniowy stanowi 10 proc. światowej produkcji, zaś pod względem wartości produkcji zajmuje pierwsze miejsce na świecie.

Nowela ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zostało utworzone 8 grudnia 2015 r., po wydzieleniu z ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju działu "gospodarka morska" oraz po wydzieleniu z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi działu "rybołówstwo".

Powołanie tego resortu było jednym z punktów programu wyborczego PiS. Jego działanie - według PiS - ma się opierać na odbudowie pięciu komplementarnych elementów branży: przemysłu stoczniowego, narodowych przewoźników morskich, rybołówstwa, polityki portowej i rozwoju szkolnictwa morskiego.