Koncepcja lokomotywy została opracowana przez PESA Bydgoszcz i Instytut Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Projekt będzie realizowany na bazie konstrukcji platformy Gama produkcji PESA Bydgoszcz.

Lokomotywa ma być przeznaczona do prowadzenie pociągów po liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. Projekt przewiduje budowę lokomotywy z dwoma źródłami zasilania – z sieci trakcyjnej oraz agregatu prądotwórczego.

Dzięki zastosowaniu podwójnego napędu lokomotywa będzie mogła być wykorzystywana w ruchu dalekobieżnym pasażerskim, jak i w pracach manewrowych. Przewidywana jest także możliwość wykorzystania lokomotywy w towarowym transporcie intermodalnym np. poza granicami Polski.

„Jestem zadowolony z rozpoczęcia tej współpracy i mam nadzieję, że lokomotywa zostanie wdrożona na rynek polski i pozwoli nam na poprawę oferty dla pasażerów” – powiedział na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. „Aspekt innowacyjny w tym projekcie jest bardzo ważny i mam nadzieje, że uda się osiągnąć produkt, który będzie naszą dumą i będzie produktem flagowym” – dodał.

Reklama

Prezes PESA Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki podkreślił, że projektowana lokomotyw „może rozwiązać problemy narodowego przewoźnika”. „Na zachodzie jest to normalne, że wszystkie produkty powstają we współpracy z odbiorcami” – powiedział Zaboklicki.

"Projektowana lokomotywa będzie ważyć ok. 88 ton i będzie mogła poruszać się po wszystkich torach w Europie” – mówił Zaboklicki.

Jak wyjaśnił prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, przewoźnik będzie służył w projekcie swoją „wiedzą ekspercką”. „Mamy w tym zakresie doświadczenie, bo eksploatujemy najnowocześniejszy tabor w Polsce. Chcemy, aby nasza firma posiadała innowacyjny tabor. Moim marzeniem jest to, żeby taka lokomotywa pojawiła się w Polsce. Zapewniam, że jako firma uczestnicząca w tym projekcie dołożymy wszelkich starań, żeby udało się zrealizować ten projekt” – powiedział Chraniuk.

(PAP)