Nowy rozkład jazdy 2016/17 zacznie obowiązywać od 11 grudnia. „To będzie rewolucja na małopolskich torach” – ocenił w czwartek marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Jak zaznaczył podniesienie nakładów na kolej do ponad 114 mln zł dla trzech operatorów pozwoli na zwiększenie ich pracy eksploatacyjnej o niemal 15 proc. „To największy w historii wzrost w tym obszarze. Na małopolskie tory wyjedzie aż 31 pociągów więcej – podkreślił Krupa.

Samorządowy przewoźnik Koleje Małopolskie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej uruchomi trzecią linię SKA3 Kraków – Tarnów, na której będzie kursować 30 pociągów. Pojazdy wojewódzkiej spółki pojawią się też na trasie Tarnów- Nowy Sącz – Krynica (10 pociągów). W sumie Koleje Małopolskie uruchomią o 40 pociągów więcej niż do tej pory.

Nie zmieni się liczba pociągów małopolskiego przewoźnika na trasie SKA1: Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny – Kraków Lotnisko (80 pociągów) oraz SKA2: Kraków Główny – Miechów/Sędziszów (30 pociągów).

Reklama

W nowym rozkładzie jazdy powróci połączenie Sucha Beskidzka – Żywiec, które będzie obsługiwane przez cztery pociągi w weekendy (w tym jeden w relacji bezpośredniej Kraków-Żywiec). O trzy zostanie zwiększona liczba pociągów obsługująca linię Kraków Główny – Oświęcim przez Krzeszowice, a z ośmiu do 12 wzrośnie liczba kursów pomiędzy Krakowem a Kielcami przez Miechów. O dwa pociągi więcej pojedzie także na trasie Kielce – Katowice przez Wolbrom, Olkusz i Sławków.

Z powodu remontów i spowodowanych tym ciągłych zmian w organizacji ruchu, a tym samym bardzo małego zainteresowania pasażerów zostanie zawieszone w nowym rozkładzie połączenie Kraków – Oświęcim przez Skawinę i Spytkowice.

W rozkładzie jazdy znajdzie się łącznie 150 pociągów uruchamianych przez Koleje Małopolskie i 152 Przewozów Regionalnych. Ponadto na trasie Oświęcim-Katowice nadal będzie jeździć 15 pociągów Kolei Śląskich. Na małopolskie tory w rozkładzie 2016/2017 wyjedzie w sumie 317 składów.

W przyszłym rozkładzie jazdy dotacja z budżetu województwa na przewozy kolejowe będzie wynosiła 105 mln zł – o blisko 11 mln więcej niż obecnie. Dodatkowo 9,2 mln zł z Funduszu Kolejowego zostanie przeznaczone na modernizację taboru Przewozów Regionalnych do obsługi połączeń na terenie województwa małopolskiego, co łącznie daje kwotę wsparcia przekraczającą 114 mln zł.

Województwo zawrze z Kolejami Małopolskimi umowę na obsługę linii na 15 lat. Także umowa z małopolskim oddziałem Przewozów Regionalnych zostanie podpisana na dłuższy niż dotychczas okres – trzech lat.

Według zapowiedzi władz województwa w ciągu trzech lat spółka samorządowa Koleje Małopolskie przejmie od Przewozów Regionalnych obsługę wszystkich połączeń kolejowych w województwie małopolskim.

Jeszcze w tym roku na torach pojawią się pierwsze z 13 Impulsów zakupionych przez województwo w bydgoskiej Pesie za ponad 300 mln zł. W przyszłym roku zarząd województwa planuje ogłosić przetarg na kolejne kilkanaście nowych składów. (PAP)