"Jednym z kluczowych wniosków V globalnej edycji Barometru Innowacji GE jest to, że zarówno menadżerowie, jak i obywatele są optymistycznie nastawieni do transformacji cyfrowej mającej aktualnie miejsce na świecie. Polski biznes jest nastawiony do rewolucji cyfrowej i przemysłowej z optymistycznym realizmem. Wszyscy odczuwamy presję, ale podekscytowanie i pewność, że będzie dobrze, dominują. Pewnym jest, że zaawansowane metody produkcji zmienią sektor przemysłowy, a robotyka i automatyka zmienią rynek i charakter pracy" - powiedziała prezes w Polsce i krajach bałtyckich Beata Stelmach, cytowana w komunikacie.

Polscy menadżerowie dostrzegają strategiczne znaczenie przetwarzania dużej ilości danych. 68% przyznało, że ich firmy zwiększyły zdolność do analizowania dużych i złożonych danych w celu poprawy procesu decyzyjnego i pomyślnego wdrażania innowacji. Co więcej, 82% z nich dostrzega korzyści finansowe płynące ze wspólnych działań innowacyjnych. To pokazuje, że coraz więcej polskich firm czerpie korzyści, jakie niesie ze sobą partnerstwo nastawione na innowacyjność i inicjatywy współpracy, podano również.

"Co ciekawe, pomimo powszechnej obawy, że tempo rozwoju technologicznego może przewyższyć zdolność firmy do szybkiej adaptacji, 66% menadżerów wciąż preferuje 'bezpieczną' postawę. 68% uważa za lepsze posiadanie jasno określonej strategii innowacyjnej, wprowadzanej stopniowo i chroniącej ich podstawową działalność, niż wdrażanie przełomowych innowacji lub wprowadzanie na rynek zupełnie nowych produktów, które mogą zdestabilizować rynek. Polskie przedsiębiorstwa w większości (78%) koncentrują się na innowacji przyrostowej, która wykorzystuje istniejące umiejętności i zasoby w przedsiębiorstwach" - czytamy w komunikacie.

>>> Czytaj też: Polski przemysł znów kwitnie. PMI rośnie najszybciej od pół roku

Większość respondentów zdaje sobie również sprawę z ryzyka "cyfrowego darwinizmu" - 84% obawia się pozostania w tyle; technologia rozwija się w tak szybkim tempie, że firmy często nie nadążają z dostosowaniem się do nowych warunków, podano również.

"Z badania wynika, że 63% polskich menadżerów uważa, że doskonalenie istniejących już produktów i usług w największym stopniu przyczyniło się do poprawy wyników ich firm w ciągu ostatnich kilku lat. Rozwój nowych, przystępnych cenowo produktów i usług (56%), postęp w tworzeniu nowych usług dla klientów (47%) oraz procesów produkcyjnych, produktów i usług, które są zrównoważone i przyjazne dla środowiska (43%) były także wymieniane jako strategie poprawiające wyniki. Zwrócono również uwagę na poważne trudności uniemożliwiające efektywne wdrażanie innowacji wewnątrz firm" - czytamy w komunikacie.

Zdolność do pozyskiwania i integracji innowacji zewnętrznych do firmy jako całości (56%) oraz trudności w zdefiniowaniu skutecznego modelu biznesowego promującego nowe pomysły przynoszące zyski (46%) - zostały uznane za główne przeszkody stojące na drodze skutecznych innowacji. Polscy menadżerowie do rosnących wyzwań zaliczyli również brak odpowiedniego wsparcia z najwyższego szczebla zarządzania (30% w porównaniu z 14% w roku 2014) oraz niezdolność przedsiębiorstwa do podejmowania ryzyka (34% w przeciwieństwie do 18% w 2014 roku). Dodatkowo sytuację pogarsza niedoinwestowanie i brak wsparcia finansowego (49%), podano również.

"Chociaż trudności w tworzeniu radykalnych i przełomowych innowacji pozostają wyzwaniem dla wielu firm (43%), badani menadżerowie podkreślili, że zachęcanie i nagradzanie innowacyjnych ludzi może być najlepszą praktyką (51%) pomagającą przezwyciężyć wspomniane wyzwania. Dostrzegają również szansę na poprawę poprzez tworzenie kultury, w której wymiana idei jest wspierana (44%) i poprzez posiadanie jasnych procesów i struktur dla zarządzania innowacjami (43%)" - czytamy w komunikacie.

Powstawanie nowych rynków z innowacyjnymi produktami i usługami już dziś silnie wpływa na profil najbardziej poszukiwanego pracownika. Polscy menadżerowie poszukują dziś kandydatów charakteryzujących się kreatywnością (70%) i zdolnością rozwiązywania problemów (61%). W większym stopniu niż ich odpowiednicy za granicą chcą, aby kandydaci byli gotowi długoterminowo zaangażować się w budowanie kariery w firmie (48% w porównaniu z 41% na świecie), podano również.

"Siłą napędową innowacji w Polsce jest sektor prywatny, a zwłaszcza inwestujące w Polsce firmy międzynarodowe (25%), a następnie małe i średnie przedsiębiorstwa zatrudniające 10-250 pracowników (22%) oraz start-up'y i indywidualni przedsiębiorcy (20%). Duże przedsiębiorstwa (zatrudniające ponad 250 osób) z siedzibą w Polsce odgrywają znacznie mniejszą rolę (9%), pozostając w tyle za uczelniami wyższymi i laboratoriami badawczymi (13%). Jedynie 2% uważa, iż rząd jest motorem innowacji. Zdaniem menadżerów, istniejące przepisy uniemożliwiają zarówno wprowadzanie w życie (56%), jak i tworzenie bardziej radykalnych i przełomowych innowacji" - czytamy w komunikacie.

Światowy Barometr Innowacji GE (GE Global Innovation Barometer) to międzynarodowe badanie opinii przeprowadzone wśród wyższej kadry menadżerskiej odpowiedzialnej za innowacje. Piąta edycja Barometru Innowacji GE była przeprowadzona w okresie od października do grudnia 2015 roku w 23 krajach i 10 branżach wśród 2 748 menedżerów ds. innowacji, spośród których 1 915 należało do najwyższego szczebla zarządzania. Ponadto, w badaniu wzięło udział 1 346 ekspertów ds. innowacji z 13 krajów. W Polsce na pytania ankiety GE odpowiedziało 101 menadżerów zarządzających innowacjami.

>>> Czytaj też: Nowa fabryka baterii do aut elektrycznych pod Wrocławiem. Koreańczycy zatrudnią 700 osób