Według tekstu oświadczenia wystosowanego przez przedstawicieli Forda, plan sprzedaży Volvo został podjęty "w odpowiedzi na znaczące załamanie branży samochodowej w ostatnich trzech miesiącach i bardzo niestabilną sytuację na świecie". Analiza potencjalnych rozwiązań dla szwedzkiego producenta samochodów ma potrwać co najmniej kilka miesięcy.

Pozbycie się Volvo przez Forda będzie oznaczać koniec zapoczątkowanej 20 lat temu strategii, według której do 2006 roku jedna trzecia zysków amerykańskiego giganta miała pochodzić ze sprzedaży luksusowych europejskich marek. Wcześniej w tym roku Ford sprzedał za ponad 2,4 miliarda dolarów Jaguara i Land Rovera.

Jutro Ford razem z pozostałymi przedstawicielami Wielkiej Trójki – koncernami: General Motors i Chrysler – ma przedstawić władzom Stanów Zjednoczonych propozycje strategii ratunkowej, uzasadniającej udzielenie gigantom samochodowym rządowej pomocy.