Fundacja Kronenberga: Dla 73% firm rynki zagraniczne są rentowniejsze niż polski



Warszawa, 11.10.2016 (ISBnews) - Choć obecność na rynkach innych niż polski wymaga zaangażowania, to jednak jest zdecydowanie bardziej rentowna, jak wynika z deklaracji większości (73%) ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy.

"Polskie przedsiębiorstwa nie boją się rozszerzać obszaru swojej działalności, choć zdecydowana większość z nich (79%) uważa, że to właśnie za granicą musi sprostać wyższym wymaganiom klientów. Aż 84% z nich w ciągu najbliższych lat chce poszerzyć swoją działalność o kolejne rynki" - powiedział dyrektor zarządzający z departamentu klientów strategicznych Piotr Kosno, cytowany w komunikacie.

Większą rentowność za granicą wykazują przede wszystkim firmy produkcyjne (73%) i handlowe (72%), rzadziej dotyczy to przedsiębiorstw usługowych. Przyczyną większej rentowności są przede wszystkim wyższe marże (48%) oraz większy popyt (46%) na oferowane towary i usługi. Ten drugi czynnik częściej podkreślają ci, którzy generują ponad 50% obrotów za granicą w większej liczbie krajów, podano także.

"Polskie firmy najczęściej działają na rynku niemieckim (74%) i francuskim (43%), dużym zainteresowaniem cieszą się również Włochy, Czechy i Wielka Brytania (37%). Jednakże to Niemcy pozostają krajem, który dla blisko połowy (48%) przynosi najwięcej przychodów, druga pod tym względem jest Rosja (8%)" - czytamy w komunikacie.

Najbardziej ceniona pośród zagranicznych klientów jest branża spożywcza (38%), budowlana (21%) oraz przemysł meblarski (18%). Ponad połowa (55%) firm uważa, że polskie produkty wyróżniają się jakością, zaś 40% zwraca uwagę przede wszystkim na ich konkurencyjną cenę. Jakość polskich dóbr eksportowych ceni 78% firm, które uważają, że to polscy klienci są tymi bardziej wymagającymi, podano również.

"Największą barierą dla polskich przedsiębiorstw w kontekście sprzedaży na zagranicznych rynkach jest duża konkurencja (25%) oraz biurokracja (17%). Odmiennie do obu tych kwestii podchodzą firmy w zależności od generowanego obrotu. Dla mniejszych podmiotów (7-15 mln zł) głównym problemem jest zwłaszcza konkurencja (31%), dla większych zaś głównie biurokracja (22%)" - czytamy w komunikacie.

Spośród przedsiębiorców działających na rynkach zagranicznych aż 62% polskich nie obawia się Brexitu. Odsetek ten, co naturalne, jest nieznacznie mniejszy wśród firm prowadzących sprzedaż w Wielkiej Brytanii (58%) zaś wzrasta wraz z liczbą państw, w których działa przedsiębiorstwo (65% - ponad 6 krajów), podano również.

Badanie zostało przeprowadzone we sierpniu 2016 roku na próbie 300 przedsiębiorców prowadzących aktywnie działalność sprzedażową za granicą.

(ISBnews)