W opublikowanym na początku października badaniu uczeni Anna Jordanous z brytyjskiego Kent University orz Bill Keller z Sussex University przeanalizowali 90 odnoszących się do kreatywności artykułów powstałych na przestrzeni ponad 60 lat w poszukiwaniu powtarzających się twierdzeń opisujących to zjawisko na różnych polach. Wyodrębnili następujące:
- aktywne zaangażowanie i wytrwałość
- radzenie sobie z niepewnością
- specjalistyczne kompetencje
- ogólny poziom intelektu
- uzyskiwane wyniki
- niezależność i wolność
- innowacyjność i zaangażowanie emocjonalne
- oryginalność
- postęp i rozwój
- interakcje społeczna i komunikacja
- spontaniczność i wykorzystanie podświadomości
- myślenie i ewaluacja
- wartości
- różnorodność, dywergencja i eksperymentowanie
Wymienione powyżej wyrażenia nie tworzą razem definicji kreatywności, są natomiast jej elementami składowymi, które w zależności od potrzeby mogą występować w różnych kombinacjach i proporcjach. Celem badania nie było też porównywanie i wartościowanie poszczególnych elementów.
- Znaczenie poszczególnych elementów jest uzależnione od dziedziny, w której chcemy osiągnąć kreatywność. Nie ma też wątpliwości, że niektóre z elementów mogą być trenowane i rozwijane – mówi Keller.
Jak rozumieć znaczenie poszczególnych komponentów dla całego procesu twórczego? „Wytrwałość” na przykład sugeruje, że kreatywność nie opiera się wyłącznie na genialnej intuicji, ale wymaga też konsekwencji i poświęcenia pracy dużej ilości czasu.
Wspomniana para naukowców prowadziła już w 2012 roku badania nad kreatywnością w muzyce. Jako najistotniejsze elementy składowe improwizacji w tej odmianie sztuki wskazali „społeczną interakcję i komunikację, „kompetencje muzyczne”, „intencje” oraz „emocjonalne zaangażowanie”.
>>> Polecamy: Inteligencja emocjonalna siłą napędową XXI wieku. Jak ją wykorzystać i zarabiać więcej?