65 tys. m. kw. powierzchni, trzy poziomy, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami ponad 16 metrów pod ziemią, 24 schody ruchome, 14 wind, ponad 12 km torów oraz podziemny parking na niemal 1000 aut – tak w liczbach wygląda najnowocześniejszy w Polsce dworzec kolejowy Łódź Fabryczna.

Obecnie na dworcu trwają ostatnie prac wykończeniowe, a przede wszystkim odbiory, testy i próby m.in. systemów bezpieczeństwa, w tym przeciwpożarowych. Według przedstawicieli PKP PLK, jeżeli wszystkie przebiegnie zgodnie z planem, to pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z Łodzi Fabrycznej 11 grudnia. Budowa dworca wraz z niemal dwukilometrowym tunelem trwała pięć lat.

Łódź Fabryczna to najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce i kluczowy element Nowego Centrum Łodzi, który ma połączyć kolej, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz ruch samochodowy. 8 m pod ziemią znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na poziomie 16,5 m pod ziemią powstała stacja z czterema peronami i ośmioma torami, zaś na poziomie "zero" znalazły się główne wejścia do dworcowego budynku.

Jak mówiła PAP Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK, na nową stację pasażerowie będą mogli dojechać komunikacją miejską lub samochodem, a dojścia do kas zapewniono z każdej strony. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu ma ok. 65 tys. m. kw., co odpowiada pow. sześciu pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Przeszklony dach powstał z 10 tys. paneli, a dodatkowo obiekt oświetla 9 tys. lamp. Na dworcu pracować będzie blisko 400 osób służb nadzoru.

Obiekt – jak zapewniają przedstawiciele PKP PLK - jest przyjazny podróżnym, posiada także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. „Bardzo duża przestrzeń zorganizowana bardzo czytelnie, można na niego wejść z każdej strony. Są specjalne kładki dla pieszych, możliwość wjazdu od dołu, gdzie znajduje się parking na 960 miejsc. Jak sprawdzaliśmy, do kas z tramwaju wchodzimy w niecałą minutę, podobny czas zajmuje dotarcie na peron” - opowiadała Kubiak.

Reklama

Na dworcu znajdują się 24 schody ruchome, 14 wind i 56 elektronicznych podświetlanych tablic; 24 umieszczone na peronach dodatkowo wyposażono będą w zegary. Na podłodze dworca zamontowano system prowadnic, który osobom o ograniczonych możliwościach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejść czy wyjść. Na peronach są także płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome np. o zmianie kierunku trasy. Oznakowane są również windy.

Zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK Zdzisław Stoszek podkreślił, że na dworcu trwają ostatnie prace wykończeniowe, ale przede wszystkim jest to etap odbiorów, testów i prób m.in. urządzeń i systemów związanych z bezpieczeństwem obiektu. Zakończono już m.in. testy urządzeń sterowania ruchem oraz radiołączności ze służbami ratunkowymi.

„Najważniejsze testy będą związane z bezpieczeństwem obiektu, w których będą uczestniczyli strażacy i one umożliwią odbiór tego budynku” - podkreślił Stoszek. „Na system bezpieczeństwa składa się m.in. Dźwiękowy System Ostrzegawczy, system gaśniczy, radiołączności ze służbami pożarowymi, systemy wentylacji i oddymiania” - dodał.

Na poziomie peronów zainstalowano system kurtyn przeciwpożarowych, opuszczanych automatycznie w zależności od miejsca powstania pożaru; tym samym pozwalają one na wydzielenie stref pożarowych i bezpieczną ewakuację pasażerów w razie zagrożenia. System głosowy w przypadku awarii może przełączyć się na niezależne zasilanie, co umożliwi ciągłe nadawanie komunikatów np. w przypadku ewakuacji.

Osobne wyjścia ewakuacyjne przygotowano dla pasażerów i służb ratunkowych. Na dworcu zamontowano także system monitoringu i specjalne słupki "emergency", które w razie nagłej sytuacji mają ułatwić pasażerom szybkie wezwanie pomocy m.in. dworcowej ochrony.

Na stacji i w tunelu położono w sumie ponad 12 km torów i zbudowano 18 rozjazdów. Tory są bezpodsypkowe, co ma przyczynić się do tłumienia drgań, a na specjalnych konstrukcjach, dostosowanych do podziemnych warunków, rozwieszona została sztywna sieć trakcyjna.

Szkło, stal i kamień to przeważające elementy konstrukcji i wystroju nowego dworca, w którym dominuje kolor grafitowy i motyw trójkątów. Jak przyznają przedstawiciele PKP PLK, aby ożywić surowe wnętrza, powstało pięć kolorowych murali o łącznej pow. ok. 100 m.kw., w tym cztery w dworcowych poczekalniach.

„Tutaj jest to potrzebne, jest to dworzec bardzo nowoczesny w swoim wyrazie, niektórzy powiedzą surowy, a murale są po prostu takim elementem kolorowym dodającym uroku” - oceniła Kubiak.

Przez nowy dworzec Łódź Fabryczna ma kursować ponad 100 pociągów na dobę. Jego budowa, w miejscu starego budynku stacji, rozpoczęła się w październiku 2011 r. Pierwotnie miał zostać oddany do użytku w lutym 2015 r. ale termin ten przekładano m.in. po tym jak w trakcie budowy tunelu natrafiono na podziemną "soczewkę wodną", a także ze względu na spór miasta z jedną z firm o teren w pobliżu dworca, przez który przebiega część dróg dojazdowych. Wokół dworca powstaje także nowy układ drogowy, w tym nowe trasy tramwajowe.

Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum firm - Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów. Wartość kontraktu to 1,75 mld zł brutto, z czego ponad 400 mln zł kosztować ma część realizowana przez miasto. Inwestycja dofinansowana była ze środków unijnych. W przyszłości dworzec Łódź Fabryczna połączyć ma ze stacją Łódź Kaliska tunel średnicowy przebiegający pod centrum miasta. Wartość tej inwestycji szacowana jest także na ponad 1,7 mld zł.

>>> Polecamy: Najnowocześniejszy dworzec w Polsce prawie gotowy. Oto najnowsze zdjęcia Łodzi Fabrycznej