W ubiegłym roku w Katowice Airport obsłużono 16 tys. 119 ton ładunków, a od początku roku do końca września br. 13 tys. 63 tony, prawie o 8 proc. więcej (959 ton) niż w tym samym czasie zeszłego roku. Prognozy wskazują na wzrost segmentu cargo zarówno w tym roku, jak i w kolejnych latach.

"Nasi partnerzy na rynku cargo doceniają nowoczesną infrastrukturę lotniska i w jej oparciu planują dalszy rozwoju. Prognozy wskazują, że w najbliższych latach ruch cargo będzie w Pyrzowicach stabilnie rósł" - ocenił we wtorek prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Artur Tomasik.

W Pyrzowicach swoje bazy mają największe światowe firmy kurierskie, zajmujące się lotniczym transportem towarów. Wszystkie wykonują regularne rejsy do swoich europejskich portów przeładunkowych, które znajdują się na lotniskach w Lipsku, Liege, Kolonii/Bonn i w paryskim porcie Roissy.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze w ostatnim czasie zrealizowało inwestycje, których celem było zwiększenie przepustowości infrastruktury cargo i przyspieszenie procesu obsługi frachtu lotniczego. W południowo-wschodniej części lotniska powstał nowy terminal cargo o powierzchni 12 tys. m kw. wraz z parkingami i siecią dróg wewnętrznych. Przed obiektem powstała nowa płyta postojowa do obsługi samolotów towarowych.

Reklama

"Oddanie do użytku w maju 2016 r. nowej bazy cargo w południowo-wschodniej części portu jest pierwszym etapem realizacji projektu cargo city. Docelowo chcemy tam stworzyć obszar aktywności produkcyjno-logistycznej i dzięki temu jeszcze bardziej pobudzić rozwój segmentu ruchu towarowego" - wyjaśnił prezes GTL.

Przedsięwzięcie hamują obecnie protesty mieszkańców, sprzeciwiających się lokalizacji nowej drogi do tych terenów, wiodącej od węzła Mierzęcice na drodze ekspresowej S1. "Pomimo pewnych trudności związanych z realizacja tego projektu, w tym niezrozumiałych dla mnie protestów w związku z planowaną budową nowej drogi, jestem przekonany, że nasze starania zakończą się sukcesem" - ocenił Tomasik.

Drogą powietrzną transportuje się przede wszystkim towary o wysokiej wartości, takie jak elektronikę, farmaceutyki, części dla przemysłu motoryzacyjnego itp. Według danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych, udział cargo lotniczego w światowym handlu kształtuje się na poziomie ok. 35 proc. w ujęciu wartościowym, przy ok. 1-procentowym udziale w masie wszystkich ładunków transportowanych lądem, wodą i powietrzem. (PAP)