Parlament Europejski zwrócił we wtorek uwagę na konieczność poprawy połączeń komunikacyjnych w obrębie środkowo-wschodniej części UE. To przełom, jeśli chodzi o drogę Via Carpatia - komentuje autor raportu w tej sprawie europoseł PiS Tomasz Poręba.

PE podkreślił, że infrastruktura transportowa w większości regionów środkowo-wschodniej części UE jest nadal słabiej rozwinięta w porównaniu z innymi regionami europejskimi.

"To pierwszy w historii raport PE, który w sposób tak precyzyjny wskazuje te korytarze transportowe, które na wschodniej ścianie powinny być budowane. Powstał on przy dużej współpracy z Komisją Europejską i ma charakter strategicznego dokumentu, który na pewno będzie brany pod uwagę zarówno przez PE, jak i KE w najbliższych latach" - powiedział PAP Poręba. Jego zdaniem dokument jest swoistą mapą drogową tego, co powinno być budowane we wschodniej Europie.

PE wskazał z raporcie, że dysproporcje w zakresie rozwoju infrastruktury i jej jakości między Europą Środkowo-Wschodnią a resztą Europy mogą zostać zmniejszone jedynie dzięki wyraźnej, konkretnej i zintegrowanej strategii dla całej UE. Europosłowie podkreślili, że zintensyfikowanie prac nad takimi projektami jak m.in. Via Carpatia dałoby ważny impuls do poprawy połączeń infrastrukturalnych w regionie.

Via Carpatia to planowana międzynarodowa trasa, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.

Reklama

"Dzięki budowie Via Carpatia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii" - zaznaczono w raporcie. Zwrócono też uwagę na konieczność przeznaczenia na ten korytarz odpowiednich środków budżetowych. Europarlament wezwał do włączenia projektu do sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), aby mógł uzyskać odpowiednie wsparcie finansowe z UE.

Raport zachęca państwa członkowskie do przygotowania odpowiednich źródeł finansowania, by realizować inwestycje wykorzystując m.in. środki z programu Łącząc Europę czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.

"Dziś PE przyjął moje argumenty, że dzięki Via Carpatia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii" - zaznaczył Poręba.

W dokumencie mowa jest też jednak o innych drogach, jak choćby o zakończeniu budowy włoskiej A27 z wjazdem do Austrii czy połączeniu węzła portowego w Wenecji z Europą Północno-Wschodnią. PE zwrócił też uwagę na potencjał drzemiący w międzynarodowych projektach infrastrukturalnych takich jak Nowy Jedwabny Szlak. "Dzięki korzystnemu położeniu geograficznemu Europa Środkowo-Wschodnia może stać się ważnym centrum logistycznym i węzłem komunikacyjnym między Europą a Azją" - zaznaczono w dokumencie. Raport odnosi się także do budowy szlaku Rail Baltica (połączenia kolejowego od Berlina przez Warszawę do Helsinek), wskazując go jako pozytywny przykład współpracy między zainteresowanymi krajami.

Europosłowie zaznaczyli, że rozwój węzłów transportowych to jeden z kluczowych elementów służących powiązaniu transportu dalekobieżnego, regionalnego i miejskiego. Zaapelowali do KE, by udzieliła państwom członkowskim w Europie Środkowo-Wschodniej pomocy technicznej w sprawie wykorzystywania środków unijnych, a także angażowania do projektów inwestorów prywatnych czy partnerstw publiczno-prywatnych.

W raporcie zaznaczono, że dobrze rozwinięte transgraniczne połączenia transportowe mają duże znaczenie dla konkurencyjności regionów oraz dla dalszej ekspansji małych i średnich przedsiębiorstw na tych obszarach.

Raport mówi też o konieczności budowy i modernizacji linii kolejowych. "W wielu państwach członkowskich Europy Środkowo-Wschodniej wciąż brakuje dobrych połączeń transportowych, zwłaszcza międzynarodowych połączeń kolejowych" - podkreślono w dokumencie.

Raport Parlamentu Europejskiego nie jest wiążącym prawnie dokumentem, ale jest wskazówką polityczną, na podstawie której swoje decyzje może podejmować Komisja Europejska.