Tak wynika z danych Krajowej Izby Rozliczeniowej, która prowadzi system Ognivo. Według KIR w III kwartale wniosków o przeniesienie rachunku było 12,9 tys., o 89 proc. więcej niż rok wcześniej.

Ognivo umożliwia komunikację on-line pomiędzy bankami a innymi podmiotami uprawnionymi do uzyskiwania informacji objętych tajemnicą bankową. Dzięki niemu do przeniesienia rachunku bankowego wystarczy złożyć dyspozycję zamknięcia konta i przeniesienia danych do nowego banku.

– Moduł służący do przenoszenia rachunków bankowych został wdrożony przez KIR w ramach systemu Ognivo w 2010 r. Dzięki tej usłudze zaangażowanie klienta udało się ograniczyć do absolutnego minimum, a cały proces przenoszenia rachunku zajmuje zaledwie kilka dni. Usługa jest rekomendowana przez Związek Banków Polskich i wykorzystuje ją zdecydowana większość działających w Polsce banków – tłumaczy Michał Szymański, wiceprezes KIR.

„Przeprowadzka” z jednego banku do innego nadal dotyczy bardzo niewielkiej części rynku. Samych kont z dostępem przez Internet Polacy mają już ponad 30 mln. Procentowy wzrost liczby osób przenoszących rachunek jest jednak bardzo wysoki. KIR nie wyjaśnia jego powodów. Przyczynić się mogły do tego promocje, jak ta wprowadzona przez Credit Agricole Bank Polska.

Oferuje on 100 zł osobom, które otworzą konto z kartą debetową, dostępem przez internet, telefon, złożą dyspozycję przeniesienia konta z dotychczasowego banku oraz będą przelewać na nowe konto wynagrodzenie w wysokości co najmniej 1500 zł, co najmniej przez 3 miesiące. Efekt? - W 2015 roku ponad połowa polskich klientów, którzy przenosili konto z pomocą nowego banku, zdecydowało się na Credit Agricole – informuje Agnieszka Gorzkowicz z biura prasowego tej instytucji. To właśnie w ub.r. wykorzystanie systemu Ognivo do przenoszenia rachunków wyraźnie przyśpieszyło.

Przenoszenie rachunków/usług płatniczych