Polska awansowała o kilka miejsc w unijnym rankingu jakości transportu. W tegorocznym zestawieniu, opublikowanym w czwartek przez Komisję Europejską, Polska jest na 22. pozycji ex aequo z Litwą. W ubiegłym roku była na przedostatnim miejscu spośród 28 krajów UE.
ikona lupy />
Jakość infrastruktury drogowej i transportu lotniczego, źródło: KE / Media

Ranking porównuje postępy państw unijnych w 30 kategoriach związanych z sektorem transportu. Wykorzystuje dane pochodzące z różnych źródeł publicznych (np. z Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska czy Światowego Forum Ekonomicznego).

Jak zaznaczyła komisarz UE ds. transportu Violeta Bulc, zestawienie ma być wskazówką dla władz krajowych, które obszary wymagają inwestycji i podjęcia działań.

Na czele tabeli po raz kolejny znalazła się Holandia, która ma najlepsze wyniki w 15 kategoriach. Za nią są Szwecja, Niemcy i Austria.

Reklama

>>> Czytaj też: Drogowe trzęsienie ziemi w Warszawie. Zmiany zaczną się już tej jesieni

ikona lupy />
Jakość infrastruktury kolejowej i portowej, źródło: KE / Media

Polska zebrała najwyższe oceny w czterech kategoriach, a najniższe w ośmiu. W tabeli znalazła się przed Słowenią, Bułgarią, Grecją, Chorwacją i zamykającą ranking Rumunią. Jeszcze w 2014 r. to Polska była na ostatnim miejscu w zestawieniu, a w 2015 r. - znalazła się na przedostatnim, wyprzedzając Rumunię.

Z zestawienia wynika, że ocena jakości infrastruktury transportowej w Polsce w przypadku wszystkich rodzajów transportu jest nieco niższa od unijnej średniej.

"Konsumenci w Polsce są coraz bardziej zadowoleni z transportu miejskiego i lotniczego. Znacznie wzrósł poziom zadowolenia z transportu kolejowego w Polsce, które w 2013 r. było najniższe w UE" - informuje KE.

Ocenia, że Polska robi postępy pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, jednak liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych wciąż jest wyższa od unijnej średniej. Nieznacznie poprawiła się ocena bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Według zestawienia w Polsce jest stosunkowo mało punktów ładowania pojazdów elektrycznych, ale jednocześnie rośnie liczba nowych pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Ponad 60 proc. polskich linii kolejowych jest zelektryfikowanych.

Udział energii odnawialnej w zużyciu paliwa jest zbliżony do unijnej średniej, ale nie zwiększył się w ostatnich latach. Za to natężenie ruchu drogowego jest niskie w porównaniu z pozostałymi krajami UE.

Pozytywnie oceniono Polskę pod względem otwarcia rynku kolejowych przewozów pasażerskich; w tej kategorii Polska jest na drugim miejscu w UE. Także w przypadku przewozów towarowych udział konkurentów głównego operatora jest dość wysoki i nadal rośnie.

Według KE Polska wciąż jest jednym z krajów, w którym toczy się najwięcej spraw sądowych dotyczących domniemanego naruszenia prawa UE. Dotyczą one w szczególności transportu drogowego, kolejowego i lotniczego (dane z końca lipca 2016 r.).

>>> Czytaj też: Nasze dworce są za tanie. Zapłacimy więcej za bilety autobusowe?