Pierwszy pociąg "Jerzyk" wyruszy 17 grudnia z moskiewskiego dworca kurskiego. Jak podkreśla w komunikacie RŻD dzięki temu rozwiązaniu zmniejszy się czas potrzebny na dopasowanie rozstawu szyn zestawu z obowiązującego w Rosji (1520 mm) do standardu europejskiego (1435 mm). Zmiana ta odbywać się będzie w Brześciu na Białorusi i - jak podały RŻD - potrwa 20 minut w porównaniu z dwoma godzinami potrzebnymi w starych taborach. Strona rosyjska zaznacza też, że jest to pierwszy pociąg pasażerski z takim systemem.

Lokomotywy i wagony "Jerzyka" wyprodukowała hiszpańska firma Talgo. Jak podkreśla RŻD podróż ze stolicy Rosji do stolicy Niemiec potrwa 20 godz. i 14 minut. Poprzednio na pokonanie tej trasy starsze tabory potrzebowały 25 godz. i 56 min.

Jak przekazuje rosyjska kolej pociągi będą jeździły z Moskwy do Berlina dwa razy w tygodniu. Po drodze będą zatrzymywać się w Smoleńsku, Orszy, Mińsku, Brześciu, Terespolu, Warszawie, Poznaniu, Rzepinie i Frankfurcie nad Odrą. Każdy zestaw będzie się składał z 20 wagonów.

Jak podaje na swej stronie portal Transport Szynowy hiszpańska firma Talgo skonstruowała pierwszą lokomotywą elektryczną, w której zastosowano system automatycznej zmiany zestawów kołowych w zakresie 1668 - 1435 mm. Tory o szerokości 1668 mm są wykorzystywane w Hiszpanii i Portugalii.

Reklama

Na początku lat 90. polscy inżynierowie stworzyli zestawy kołowe umożliwiające automatyczną zmianę rozstawu zestawów kołowych w wózkach wagonowych.(PAP)

lm/ mal/