W piątek w Stalowej Woli minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał dokumenty o skierowaniu przetargu na budowę obwodnicy dwóch podkarpackich miast do drugiego etapu. W tym etapie 18 podmiotów, które wyraziło zainteresowanie inwestycją zostanie zaproszonych do składania ofert cenowych.

Adamczyk zaznaczył w swoim wystąpieniu, że obwodnica da regionowi nowe możliwości rozwojowe. „Ta obwodnica znajdzie ujście w węźle drogowym Via Carpathia, który będzie najważniejszym szlakiem we wschodniej UE” – dodał.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit przypomniał natomiast, że w resorcie w ostatnim czasie zdecydowano o budowie również innych odcinków dróg, wymienił m.in. S3 Świnoujście-Szczecin i między Bolkowem a granicą z Czechami czy budowę drogi Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej, która biegnie do Litwy.

„Dziś kierujemy do drugiego etapu budowę obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Te działania pokazują, że w Polsce budownictwo drogowe, prowadzone przez rząd PiS, nabiera tempa. A to tempo będzie jeszcze wyższe” – zadeklarował Szmit.

Dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Wiesław Kaczor powiedział, że w przyszłym tygodniu mają zostać wysłane zaproszenia do firm, które w pierwszym etapie przetargu wyraziły chęć budowy obwodnicy.

„Droga będzie miała ok. 15 km długości i powstanie w systemie +zaprojektuj i wybuduj+. Będzie miała dwa łączniki, które wybudują samorządy Stalowej Woli i Niska” – dodał.

Według Kaczora umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana w połowie przyszłego roku, a inwestycja będzie gotowa w 2021 r. Pytany przez dziennikarzy o koszty budowy, zaznaczył, że ostateczny kosztorys będzie znany po zakończeniu przetargu. „Według naszych szacunków całkowity koszt wyniesie ok. 350 mln zł” – podkreślił.

Do drugiego etapu dopuszczono 18 podmiotów. Wykonawcy wybrani do tego etapu zostali zweryfikowani m.in. pod kątem posiadanego potencjału kadrowego, zdolności ekonomicznej i finansowej. GDDKiA oceniała także zdolność wykonawców do należytego wykonania zamówienia, a w szczególności do jego wiedzy i doświadczenia w tego typu inwestycjach.

Warunków tych nie spełniła oferta jednego z wykonawców, który złożył ofertę w pierwszym etapie przetargu.

Oprócz firm z Polski na liście podmiotów, które zostaną zaproszone do złożenia ofert cenowych, znajdują się także spółki z Austrii, Włoch i Hiszpanii. Najkorzystniejsza oferta wybrana zostanie na podstawie trzech kryteriów: ceny, terminu realizacji i okresu gwarancji jakości.

Obwodnica Stalowej Woli i Niska będzie częścią drogi krajowej nr 77; będzie mieć długość ok. 15,3 km. Jej budowa ma być finansowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Obwodnica rozpocznie się w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul. Chopina z ul. Podskarpową. Później będzie prowadzona wzdłuż wału przy rzece San w kierunku Niska. Koniec trasy zaplanowano na terenie gminy Rudnik nad Sanem, gdzie połączyć ma się z planowaną drogą ekspresową S19.

Obwodnica ułatwi przejazd tranzytem pojazdów, które z centralnej Polski jadą drogą krajową nr 77 do przejść granicznych z Ukrainą w Medyce i Korczowej. Obecnie DK 77 przebiega przez centrum zarówno Stalowej Woli, jak i Niska.

>>> Czytaj też: Awans Polski w unijnym rankingu jakości transportu. Jak wypadamy na tle UE?