Podczas Trzeciego Chińsko-Francuskiego Forum Zrównoważonego Rozwoju Miast w Wuhan podpisano memorandum o utworzeniu strefy w tzw. chińsko-francuskim pokazowym mieście ekologicznym.

Jak podkreślono w komunikacie, będzie to pierwsza strefa demonstracyjna jazdy autonomicznej w chińskim pokazowym ekologicznym mieście oraz pierwsza tego typu strefa w Chinach. Zwiedzający będą mogli zarówno oglądać pokazy jazdy autonomicznej, jak i sami wziąć w niej udział w specjalnie wyznaczonej strefie.

Strefa zacznie funkcjonować od listopada. Na początku projektu elektryczny samochód Renault ZOE jeździć będzie po dwukilometrowej trasie wzdłuż jeziora Goguanhu w dzielnicy Caidian.

Jak tłumaczy Renault, jazda autonomiczna łączy w sobie technologie robotyki, sztucznej inteligencji, czujników i łączności między pojazdami. Niektóre z tych rozwiązań funkcjonują już we współczesnych samochodach np: aktywny regulator prędkości, system kontroli martwego pola lub asystent parkowania to przykłady technologii działających autonomicznie.

Reklama

Francuski koncern chce do 2020 roku wprowadzić pełen pakiet technologii jazdy autonomicznej dla wielu modeli, począwszy od „pilota w korku ulicznym”. Ta funkcja umożliwia samochodowi autonomiczną i bezpieczną jazdę w powolnym ruchu ulicznym o dużym natężeniu - zapewnia producent. Dodaje, że w 2018 r. zostanie wprowadzona technologia umożliwiająca samochodowi autonomicznemu omijanie niebezpieczeństw i zmianę pasa ruchu. Do roku 2020 firma chce natomiast wprowadzić pojazdy, które będą radzić sobie bez udziału kierowcy w niemal wszystkich sytuacjach, w tym w skomplikowanych sytuacjach ruchu miejskiego.

Nad podobnymi rozwiązaniami pracują też inne koncerny motoryzacyjne, w tym Mercedes, Tesla, Volvo. Projekty samodzielnie jeżdżących samochodów rozwijają też amerykańskie koncerny technologiczne takie jak Apple, Google, czy Uber.(PAP)

lm/ itm/