Dzięki noweli ustawy o finansach publicznych łatwiej ma się też uzyskiwać umorzenie np. zobowiązań wobec budżetu.

"Zrównanie sytuacji prawnej przedsiębiorców i innych podmiotów w zakresie udzielania preferencji w spłacie należności, to podstawowe cele proponowanej nowelizacji ustawy o finansach publicznych" - głosi komunikat CIR.

Projekt reguluje zasady ulg w należnościach cywilnoprawnych udzielanych z urzędu i na wniosek dłużnika. Wyraźne też wskazuje, iż należności cywilnoprawne mogą być umarzane w całości lub w części - wynika z komunikatu CIR.

Ujednolica również, jak wynika z uzasadnienia, przesłanki udzielenia preferencji w spłacie należności, gdy stanowią one "ważny interes dłużnika" lub "interes publiczny".

Projekt wprowadza także możliwość niedochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego, gdy kwota wraz z odsetkami nie przekracza l00 zł.

Ponadto, w zakresie niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, projekt m.in. uzupełnia definicję środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym o przychody państwowych funduszy celowych.

Enumeratywnie wylicza także rodzaje ulg, które mogą zostać udzielone przez właściwy organ na wniosek zobowiązanego oraz określa kryteria udzielania określonych ulg.

W uzasadnieniu do projektu przypomina się, że istnieją trzy formy ulg w zobowiązaniach cywilnoprawnych i publicznoprawnych - to umorzenie, rozłożenie na raty lub odroczenie spłaty.

"W przypadku należności budżetowych o charakterze cywilnoprawnym stosowanie przez właściwe organy ulgi, polegającej na umorzeniu oraz rozłożeniu spłaty należności na raty, występuje na podobnym poziomie i wynosi odpowiednio 54 proc. i 42 proc., przy jednoczesnym stosunkowo niskim poziomie, tj. 4 proc. przypadków stosowania możliwości odroczenia spłaty należności" - głosi uzasadnienie.

"Natomiast w odniesieniu do należności budżetowych mających charakter publiczno-prawny daje się zauważyć wyraźną preferencję w stosowaniu przez właściwe organy ulgi polegającej na rozkładaniu spłaty należności na raty - 90 proc. przypadków, przy zaledwie 8 proc. przypadków stosowanych umorzeń należności oraz 2 proc. przypadków stosowania możliwości odroczenia spłaty należności" - dodano.

Projekt ma m.in. na celu większe wyrównanie tych proporcji - wynika z uzasadnienia.

CIR informuje, że konieczność zmiany prawa wynika z orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPCz), wydanych wobec Polski.

>>> Czytaj też: W jakim stanie jest polska gospodarka? Wzrost zrobiliśmy na kredyt