PIP poinformowała w środę PAP o wynikach kontroli przeprowadzonej we wrześniu w Spółce Bezpieczny List. Wykazała ona m.in., że pracodawca nie wypłacił za lipiec 2016 r. dodatków za pracę w nocy i za nadgodziny. Ponadto, przedsiębiorca nie wypłacił odpraw emerytalnych i odpraw w związku z rozwiązaniem umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika.

Kontrola PIP wykazała również, że w spółce za lipiec 2016 r. nie wypłacono pracownikom regulaminowych premii, ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy oraz ekwiwalentów za pranie odzieży roboczej i za użytkowanie własnego obuwia. Sprawa dotyczy ok. 1000 pracowników.

PIP poinformowała, że w spółce trwa kolejna kontrola, której celem jest sprawdzenie m.in. przestrzegania przepisów w zakresie wypłaty wynagrodzeń za sierpień i wrzesień 2016 r.

Inspekcja zwróciła uwagę, że podczas ostatniej kontroli inspektorzy skoncentrowali się na ustaleniu nieprawidłowości w kwestii wypłat wynagrodzeń tylko za lipiec 2016 roku, ponieważ nowy właściciel nie był przygotowany do okazania dokumentów płacowych za sierpień 2016 roku.

Reklama

"Na dwukrotne żądania inspektora pracy udzielił jedynie wyjaśnień, iż nie jest w stanie przedłożyć listy płac za sierpień, ponieważ nie otrzymał pełnej dokumentacji od poprzedniego właściciela firmy, czyli In Post S.A." - podkreśliła Państwowa Inspekcja Pracy, w piśmie przekazanym PAP.

Do czasu nadania depeszy PAP nie udało się skontaktować z kontrolowaną spółką za pośrednictwem podanego przez nią telefonu.

W związku z kontrolą, PIP wydała 28 decyzji zobowiązujących pracodawcę do niezwłocznego wypłacenia 979 obecnym i byłym pracownikom wynagrodzenia i innych świadczeń na kwotę ponad 1 miliona 992 tysięcy złotych.

Ponadto, Inspekcja złożyła wniosek do prokuratury w Grodzisku Mazowieckim o możliwości podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Sprawa dotyczy złośliwego lub uporczywego naruszania prawa pracownika, za co grozi kara grzywny lub kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

PIP złożyła również wniosek do Sądu Rejonowego w Grodzisku Mazowieckim o ukaranie przedsiębiorstwa w związku z nieodprowadzaniem przez pracodawcę składek na Fundusz Pracy za czerwiec i lipiec 2016 r.

Inspekcja zaznaczyła, że do połowy października do Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie wystąpiło ok. 300 pracowników ze skargami indywidualnymi i zbiorowymi. (PAP)