Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Częstochowie dziennikarze pytali szefową MEN, czy nie obawia się weta prezydenta w związku z tą ustawą. Odpowiedziała, że z prezydentem Dudą rozmawiała w trakcie debat nad systemem edukacji. Podczas czerwcowego spotkania w Kancelarii Prezydenta była mowa o czteroletnim liceum, szkolnictwie zawodowym i gimnazjach.

"Jestem w kontakcie z prezydentem i będziemy pewnie nieraz na temat prawa oświatowego dyskutować. W związku z tym myślę, że pan prezydent zostanie bezwzględnie przekonany, bo zgodnie z tymi ustaleniami, które miały miejsce w jego kancelarii, rzeczywiście tak jest skonstruowana ustawa zatytułowana Prawo Oświatowe” - powiedziała Zalewska.

Prezydent mówił wcześniej PAP, że argumenty opozycji, że reformę edukacji należałoby odłożyć, sprowadzają się do tego, że reforma edukacji jest robiona nagle, a "pani minister przez rok przygotowywała te rozwiązania, odbywała cały czas konsultacje społeczne". Powiedział, że do sprawy reformy podchodzi "bardzo spokojnie" i będzie jeszcze na ten temat rozmawiał z szefową MEN; zaapelował też, aby pozwolić minister edukacji spokojnie pracować i przedstawić ostateczne rozwiązania. "Tamten system - ośmioletnia podstawówka i czteroletnie liceum - był systemem dobrym” – podkreślił Duda.

Pytana o możliwe przesunięcie reformy, szefowa MEN w poniedziałek podkreśliła, że projekt jest jednoznaczny - wejście w życie zmian ustala na wrzesień 2017 r. "To jest rzeczywiście wydyskutowane z samorządowcami, którzy wiedzą, że w 2018 r. mają wybory samorządowe, woleliby zająć się wyborami samorządowymi" - wskazała.

Zalewska przyjechała w poniedziałek do Częstochowy, by o reformie edukacji rozmawiać m.in. z samorządowcami i nauczycielami. Podczas konferencji prasowej przekonywała, że Prawo oświatowe ma odpowiadać na potrzeby dzieci, rodziców i nauczycieli.

Ponieważ ta zmiana, jak każda, budzi obawy, do szkół i samorządów trafią wszelkie niezbędne informacje na temat reformy – zaznaczyła. Minister zapewniła, że jedna z najważniejszych obaw - dotycząca utraty pracy przez nauczycieli - jest nieuzasadniona. W ślad za projektowanym nowym prawem oświatowym powstanie 5 tys. nowych miejsc pracy, np. w samej Częstochowie 39 dodatkowych etatów – zapowiedziała.

"Przykład Częstochowy pokazuje, że Częstochowa ma już gotową zmianę – pokazaliśmy, jak ta zmiana może się dokonać, ta zmiana może się dokonać; że będzie potrzeba 39 dodatkowych miejsc pracy i że dzięki temu, że sześciolatek będzie w subwencji i została zaplanowana waloryzacja, budżet po stronie subwencji oświatowej w wypadku Częstochowy będzie wyższy o 11 ponad milionów" - powiedziała.

Pytana o podstawy programowe, odpowiedziała, że wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Mają być gotowe do końca listopada. „Większość właściwie jest już napisana. To jest rytm ustalony z wydawcami” - zaznaczyła.

Zalewska zapewniła też, że na temat zmian w oświacie przez cały czas rozmawia ze związkami zawodowymi. „Wszystkie prośby, a na pewno ich dużą część, pomału realizujemy, to jest przy kolejnych projektach ustaw proponowane” - wskazała. Chodzi m.in. o wzmocnienie nadzoru kuratora, regulaminy wynagradzania, arkusze organizacyjne, wzrost wynagrodzeń nauczycieli – wyliczała.

Minister przekonywała, że reforma ma na celu podniesienie jakości kształcenia i poprawę bezpieczeństwa w szkole. „Chcemy odbudować czteroletnie liceum i kształcenie ogólne, zbudować szkołę zawodową – branżową szkołę, która w dodatku będzie mogła się na swoim drugim etapie skończyć maturą – tak, aby absolwentom umożliwić studiowanie” - zaznaczyła.

"Chcemy, aby szkoła była bliżej domu, bliżej rodziców. Będziemy ratować małe szkoły, które staną się nie tylko centrami edukacyjnymi, ale i kulturalnymi i cywilizacyjnymi dla swoich społeczności" - dodała.

Towarzyszący minister Zalewskiej wojewoda śląski Jarosław Wieczorek powiedział, że po przyjęciu przez rząd założeń reformy oświatowej rozpoczyna się proces informowania i konsultacji reformy z mieszkańcami. "Zależy nam na tym, aby wdrażana reforma, która jest przez wiele lat wyczekiwana przez polskie społeczeństwo była wdrożona rzetelnie, jak najbardziej sprawnie" - podkreślił Wieczorek.

Śląska kurator oświaty Urszula Bauer zapewniła, że kuratorium jest przygotowane na spotkania z samorządowcami, związkowcami, nauczycielami i rodzicami i odpowie na każdą prośbę o konsultacje – tak, by rozwiać wszelkie wątpliwości. W woj. śląskim jest 705 gimnazjów, z czego 280 to szkoły samodzielne, a więc odsetek placówek, które będą podlegały najważniejszym przekształceniom jest mniejszy niż w innych regionach - mówiła.

W ubiegłym tygodniu rząd przyjął dwa projekty ustaw wprowadzających reformę edukacji, w tym zmieniających strukturę szkół w Polsce, m.in. likwidujących gimnazja. Chodzi o projekty ustaw: Prawo Oświatowe i Przepisy wprowadzające Prawo Oświatowe. Zgodnie z projektami ustaw w miejsce obecnie istniejących szkół mają być: 8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum i 5-letnie technikum oraz dwustopniowe szkoły branżowe.

Wprowadzeniu reformy edukacji sprzeciwia się m.in. opozycja parlamentarna - według której propozycje MEN są niepotrzebne, szkodliwe dla szkoły i uczniów oraz oznaczają chaos w całym systemie - oraz Związek Nauczycielstwa Polskiego. (PAP)