Rząd zapowiada budowę nowoczesnej szkoły. Ale działa dokładnie odwrotnie: kontynuuje ograniczanie godzin na przedmioty przyrodnicze. Przez to o polskich innowacjach będziemy mogli niebawem zapomnieć.

W szkole podstawowej sprzed reformy gimnazjalnej uczniowie spędzali na biologii, chemii, fizyce i geografii ok. 1015 lekcji. Po wprowadzeniu gimnazjów uczyli się ich o 140 lekcji krócej. Po reformie, którą przygotował resort edukacji, liczba lekcji jeszcze się zmniejszy – między czwartą a ósmą klasą będzie jedynie 700 godzin przedmiotów przyrodniczych.

– Mówimy o wynalazczości i o rozwoju techniki, a na te przedmioty, które to zapewniają, przeznaczamy w szkole coraz mniej czasu – ostrzega Dorota Kurzawa, nauczycielka biologii i chemii, porównując stare i projektowane rozkłady godzin.

Zdaniem prof. Piotra Węgleńskiego, dyrektora Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego, ważna jest nie tylko liczba lekcji, ale też sposób, w jaki uczymy dzieci. – Programy edukacyjne przypominają standardy XIX-wieczne, nie tłumaczą dzisiejszej rzeczywistości. Należałoby zacząć od ich zrewidowania, a dopiero na tej podstawie rozdzielać, ile czasu młodzież powinna się uczyć w szkole – ocenia i dodaje, że obecnie funkcjonujące formy kształcenia nie pozwalają uczniom zdobyć wiedzy potrzebnej np. w rozwoju nowych technologii.

Potwierdzają to unijne raporty. Przygotowywane przez Komisję Europejską zestawienie European Innovation Scoreboard 2016 pokazuje, że Polska jest we wspólnotowym ogonie innowacyjności. Zajmujemy 9. lokatę od końca, wyprzedzając takie kraje, jak Chorwacja, Bułgaria czy Rumunia. Jak oceniają eksperci Komisji Europejskiej, Polska wypada poniżej średniej UE we wszystkich kategoriach, w tym jeśli chodzi o poziom badań naukowych i poziom zgłoszeń patentowych.
– Pytanie nie powinno brzmieć: ile godzin przedmiotów powinniśmy uczyć, ale w jaki sposób przekazywać wiedzę o przyrodzie – kwituje prof. Łukasz Turski, przewodniczący rady programowej Centrum Nauki Kopernik.

Reklama

>>> Czytaj też: Groźny rywal dla Tesli. Jaguar zaprezentował nowe elektryczne auto