Odcinek ten jest ostatnim z przeznaczonych do modernizacji części linii kolejowej nr 1. W poprzednich latach wykonano tam prace za ponad 3 mld zł brutto; m.in. w dwóch poprzednich latach zrewitalizowano odcinek Koluszki – Częstochowa, a w 2014 r. zakończyła się modernizacja trasy między Zawierciem i Dąbrową Górniczą Ząbkowicami.

Jak zaznaczył cytowany w piątkowym komunikacie spółki jej prezes Ireneusz Merchel, ogłoszony teraz przetarg oznacza też zwiększenie tempa działań związanych z realizacją Krajowego Programu Kolejowego.

„W listopadzie ogłosiliśmy już postępowania szacowane na ponad miliard złotych, a przetarg na remont trasy Częstochowa – Zawiercie za pół miliarda złotych, zwiększa tę pulę. (...). W ogłoszonym postępowaniu uwzględniamy już lepsze warunki dla wykonawców. Współpraca z nimi to niezbędny warunek sprawnych inwestycji” - zaznaczył prezes Merchel.

Zaplanowana na lata 2017-2020 inwestycja jest ważna dla ruchu pasażerskiego. Jej efektem będzie dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy przez Częstochowę, w kierunku Katowic, a także większy komfort i lepszy dostęp do kolei podróżujących na regionalnej trasie Częstochowa – Katowice. Inwestycja ma też oznaczać zdecydowaną poprawę warunków do przewozu towarów.

Reklama

Remont obejmie wymianę torów i sieci trakcyjnej na 44-km odcinku linii kolejowej. Wymienione zostaną rozjazdy i urządzenia sygnalizacji ruchu kolejowego. Wyremontowane i przebudowane będą obiekty inżynieryjne - m.in. 20 mostów, 3 wiadukty i 7 przepustów. Zmodernizowane zostaną również istniejące przejazdy kolejowo–drogowe.

Przebudowane zostaną perony na 10 stacjach i przystankach (stacje Myszków oraz Poraj i przystanki: Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Myszków Światowit, Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin, Korwinów i Częstochowa Raków). Perony będą wyższe i zyskają nowe wiaty, ławki, oświetlenie, a także system informacji pasażerskiej.

Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły tamtędy jeździć z prędkością rozkładową do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” zawarty jest w Krajowym Programie Kolejowym. Zadanie zrealizowane będzie w formule „projektuj i buduj” i sfinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Równolegle w pobliżu prowadzone będą też prace na innej linii kolejowej. Na początku listopada br. PLK ogłosiły przetarg na modernizację ważnej dla ruchu towarowego linii nr 146 na odcinku między Wyczerpami (to tzw. posterunek odgałęźny w dzielnicy Częstochowy o tej nazwie) i Chorzewem Siemkowicami (stacja węzłowa na magistrali węglowej). Projekt ma szacowaną wartość 250 mln zł.

W ostatnim czasie PLK na terenie woj. śląskiego uruchomiły wiele przedsięwzięć mających znacząco poprawić warunki transportu towarów. Modernizacja linii nr 146 – obok zakończenia „Wiedenki”, ma być m.in. kontynuacją prac na „Węglówce” i „Nadodrzance” - kluczowych liniach towarowych, które łączą południe Polski z portami morskimi.

Od listopada ub. roku trwa szacowane na niecałe 500 mln zł postępowanie na planowaną do 2019 r. rewitalizację 60 km trasy Chybie. W październiku ruszyło też postępowanie na planowaną w podobnym czasie i szacowną na blisko 300 mln zł rewitalizację liczącej 40 km trasy Toszek Północ – Stare Koźle.

Oprócz tego PLK prowadzą serię mniejszych przedsięwzięć, m.in. w ramach programu "Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska". W latach 2015-2016 zarządca kolejowej infrastruktury zaplanował wydanie na ten cel po ok. 100 mln zł.

Ogółem tylko w rejonie Górnego Śląska modernizacją objętych jest ok. 600 km torów. Zarządca kolejowej infrastruktury - według swoich danych - przeznaczył dotąd na ten cel ponad 2,5 mld zł, a w najbliższych latach planuje inwestycje w tym regionie na 9 mld zł.(PAP)