Inwestycje będą lub są już realizowane przez spółki sektora kolejowego, drogowego, morskiego i lotniczego. Środki pochodzą z unijnego programu wsparcia CEF (Connecting Europe Facility).

Największe wsparcie, aż 1,6 mld euro, otrzyma PKP PLK, która zrealizuje 10 projektów. Zmodernizuje linię kolejową E 30 na odcinku Zabrze-Katowice–Kraków (410 mln euro), linię E 75 na odcinku Czyżew–Białystok (303 mln euro), linię E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice, w tym dobuduje tory linii aglomeracyjnej (320 mln euro). Przewidziano ponadto prace na odcinku Łódź Kaliska-Zduńska Wola-Ostrów Wlkp. (73 mln euro), poprawę dostępu kolejowego do portu w Gdańsku (116 mln euro), prace na linii E 20 na odcinku Siedlce-Terespol (110 mln euro), elektryfikację linii kolejowej między Węglińcem a Zgorzelcem (19 mln euro), poprawę dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (162 mln euro), prace na odcinkach Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice Dziedzice-Zebrzydowice, wraz z zabudową ERTMS na odcinku do Zawiercia (7,6 mln euro), a także poprawę dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu (122 mln euro).

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzyma wsparcie w wysokości 123 mln euro na Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T.

UE wesprze też projekty Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. Zaplanowano modernizację toru wodnego, rozbudowę nabrzeży oraz poprawę warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym (94 mln euro), rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym (24 mln euro). Oprócz tego, wraz z władzami Gdańska, przewidziano 0,5 mln euro na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy i modernizacji węzłów drogowo-kolejowych w Porcie Gdańsk.

Reklama

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej otrzyma pomoc w wysokości 3 mln euro na system zarządzania ruchem lotniczym SESAR. Spółka CARGOTOR dostanie zaś 3,2 mln euro na modernizację infrastruktury kolejowej w terminalu przeładunkowym Małaszewicze.

Przekazanie umów odbyło się w Ministerstwie Rozwoju w Warszawie. Komisję Europejską reprezentowali przedstawiciel Dyrekcji Generalnej ds. Transportu (DG Move) Stephane Ouaki oraz Andreas Boschen z Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA). Ze strony polskiej byli: wiceminister Słowik oraz kierownictwo spółek, których dotyczą umowy.

Polsce w ramach CEF na lata 2014-2020 przyznano 4 mld 140 mln euro.

"Tutaj, w ramach koperty narodowej, mamy 4,14 mld euro i z tego udało się już zakontraktować - łącznie z tymi umowami, które dzisiaj zostały wręczone - 93 proc., czyli kwotę ok. 3,8 mld euro" - mówił we wtorek wiceminister Witold Słowik. Wyjaśnił, że wydatki dotyczące CEF maksymalnie będzie można rozliczać do końca 2020 roku, a więc krócej, niż z unijnych programów w ramach polityki spójności. Wynika to z tego, że program ten dotyczy wszystkich państw UE, a nie tylko krajów, które kwalifikują się do polityki spójności.

Stephane Ouaki przypomniał, że CEF służy tworzeniu lepszych połączeń między państwami Unii Europejskiej, aby zarówno obywatele, jak i przedsiębiorcy w jak najlepszym stopniu mogli wykorzystać unijny rynek wewnętrzny. "Zaczęliśmy implementację od 24 mld w 2014 roku i po blisko trzech latach implementacji mam zaszczyt powiedzieć, że Polska jest naszym największym beneficjentem. Polska niemal w całości wykorzystała swoją narodową kopertę, opiewającą na 4,1 mld euro. I jesteśmy przekonani, że po trzecim naborze, który zakończymy wiosną 2017 r., będzie mogła wykorzystać również pozostałą część" - dodał. (PAP)