Warszawa, 29.11.2016 (ISBnews) - Medcom wraz z grupą polskich przedsiębiorstw i uczelni wyższych podpisał list intencyjny o utworzeniu klastra na rzecz rozwoju elektromobilności. Inicjatorem i liderem przedsięwzięcia jest Solaris. Łączna wartość projektów badawczo-rozwojowych, które zamierzają zrealizować wszyscy członkowie klastra przekracza 100 mln zł, podał Medcom.
Celem klastra "Polski Autobus Elektryczny - łańcuch dostaw dla elektromobilności" jest współpraca na rzecz rozwoju e-mobilności, a w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, bazujących na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce, podano w komunikacie.
Wspólne prace rozwojowe obejmować będą m.in.: opracowanie dedykowanej konstrukcji autobusu miejskiego dla pojazdów elektrycznych, zarządzanie energią w celu poprawy operacyjności pojazdów elektrycznych, poprawę parametrów technicznych napędów elektrycznych oraz magazynów energii, opracowanie innowacyjnych metod ładowania baterii, wypracowanie nowych standardów w obszarze kształcenia kadr inżynierskich w zakresie e-mobility.
"Jestem przekonany, że opracowanie polskiego autobusu elektrycznego, który mógłby stać się także polskim towarem eksportowym, jest możliwe i warto spróbować zmierzyć się z tym wyzwaniem. Zwłaszcza, że mamy do tego odpowiednie zasoby i wsparcie ze strony rządu. Medcom już teraz dysponuje własną technologią i autorskimi rozwiązaniami dla eBusów, z których korzystaj producenci pojazdów niemal na całym świecie. Jesteśmy w stanie pokryć pełne zapotrzebowanie polskiego rynku od strony produkcyjnej - zwłaszcza w zakresie produkcji układów napędowych oraz urządzeń do ładowania pojazdów" - powiedział wiceprezes Medcom Piotr Wroński, cytowany w komunikacie.
Dodał, że spółka dzięki wiedzy, nowoczesnemu zapleczu badawczo-rozwojowego i produkcyjnego może zagwarantować wsparcie na niemal wszystkich etapach budowy polskiego autobusu elektrycznego.
"Działamy w obszarze elektromobilności już od 2001 roku, kiedy to rozpoczęliśmy produkcję trolejbusów. Następnie przyszedł czas na autobusy hybrydowe i wreszcie w roku 2011 zaprezentowaliśmy pierwszy polski autobus bateryjny. Dzisiaj jesteśmy jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie firm w tym segmencie w Europie. Widzimy na tym polu dalszy ogromny potencjał do rozwoju i chcemy wprowadzić elektromobilność w transporcie publicznym w Polsce i w Europie na jeszcze wyższy poziom. Dlatego postanowiliśmy nawiązać bliską współpracę z najlepszymi w tym obszarze firmami w naszym kraju. Jestem przekonany, że dzięki temu osiągniemy efekt synergii i dalszą przewagę konkurencyjną nie tylko na rynku krajowym, ale także na rynkach światowych" - powiedział wiceprezes Solarisa Dariusz Michalak, także cytowany w komunikacie.
Poza firmą Solaris, która jest inicjatorem projektu oraz Medcom do klastra przyłączyły się także takie firmy, jak EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Komel, SKB Drive Tech oraz uczelnie: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska.
(ISBnews)