W piątek zaprezentowano harmonogram prac na najbliższe lata opracowany przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT). Do modernizacji wytypowano ulice, które wymagają pilnej przebudowy z uwagi na stan techniczny torowisk, a także te z największym ruchem tramwajowym.

Zgodnie z harmonogramem jeszcze w tym roku rozpocznie się przebudowa torowiska na rondzie Kocmyrzowskim. Polegać ona będzie na wymianie całego układu torowego, sieci trakcyjnej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetleniem. Prace zakończą się w 2017 roku.

W przyszłym roku planowana jest przebudowa torowiska i jezdni na kolejnym odcinku ul. Basztowej, od ul. Długiej do skrzyżowania z Pawią. Będzie to trzeci etap przebudowy układu drogowego wokół Plant skutkującej nową organizacją ruchu, czyli wprowadzeniem jednego kierunku jazdy dla samochodów.

W 2017 roku ZIKiT ogłosi też przetarg na przebudowę ul. Zwierzynieckiej, Kościuszki, pętli tramwajowej „Salwator” i podstacji trakcyjnej Tenczyńska. Inwestycja ta planowana jest w 2018 roku.

Reklama

W tym samym roku roku zarządca infrastruktury transportowej przygotowuje się do przebudowy ul. Krakowskiej i al. Solidarności w Nowej Hucie na odcinku od pl. Centralnego do ul. Bulwarowej. W kolejnych latach możliwe do wykonania są także remonty torowisk na ul. Starowiślnej (2020 rok) i Królewskiej – od alei Trzech Wieszczów do ul. Rydla (2021 rok). Wtedy dodatkowo przebudowana zostanie pętla tramwajowa Bronowice Małe oraz skrzyżowanie ul. Królewskiej z al. Trzech Wieszczów.

Ponadto przebudowane zostanie skrzyżowanie ul. Dietla, ul. Krakowskiej i ul. Stradomskiej. Remont czeka także Most Piłsudskiego, który zostanie wypiaskowany i odmalowany, zyska nowe oświetlenie i iluminację oraz nowe torowisko i jezdnię.

Wszystkie te inwestycje wycenione są wstępnie na ok. 150 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ok. 76 mln zł.

„Zakres prac będzie szeroki. Obejmie wymianę starych torowisk, nawierzchni jezdni, sieci trakcyjnych, oświetlenia oraz przebudowę mediów znajdujących się pod powierzchnią ulic. Na przebudowywanych ulicach zostanie także uporządkowane parkowanie w wydzielonych zatokach postojowych” - zapowiedział Franciszek Szczurko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

W miejscach wymagających szczególnego wyciszenia lub ograniczenia wibracji stosowany będzie tzw. system masy odsprężynowanej, który minimalizuje hałas i wibracje oraz polepsza komfort podróży komunikacją miejską. Nowością będzie także to, że na wszystkich przebudowanych ulicach sieć trakcyjna zostanie przymocowana do słupów oświetleniowych, zamiast do np. kamienic i innych budynków, jak zdarzało się do tej pory. Przemawiają za tym względy bezpieczeństwa i lepsza dostępność dla odpowiednich służb w razie awarii czy konserwacji. (PAP)