Na uruchomionej platformie internetowej „Innowacje, Startupy” płocki koncern zapowiedział, iż wkrótce planuje pierwszą edycję programu akceleracyjnego dla startupów oraz poinformował, że pracuje nad drugą edycją konkursu crowdsourcingowego.

PKN Orlen zapowiedział, iż w ramach projektu adresowanego do startupów i innowatorów planuje m.in. organizowanie spotkań networkingowych, na których autorzy nowoczesnych rozwiązań będą mogli prezentować swe pomysły, natomiast eksperci płockiego koncernu podpowiedzą m.in. jak można je skomercjalizować - cykl spotkań ze startupami z branży ICT/IoT planowany jest na koniec marca 2017 r.

„Wierzymy, że wykorzystanie potencjału startupów i uwolnienie zasobów posiadanych przez duże korporacje pozwala na efektywną i szybszą komercjalizację nowoczesnych technologii i rozwiązań. Dlatego stworzyliśmy bezpośredni pomost między koncernem a środowiskiem startupów i innowatorów, którzy przy pomocy prostego formularza aplikacyjnego mogą przesłać swoje propozycje i uzyskać informację o możliwości wdrożenia i współpracy z PKN Orlen” – podkreślił płocki koncern.

Wśród obszarów, w których PKN Orlen poszukuje nowoczesnych rozwiązań poprzez swą platformę „Innowacje, Startupy” są: paliwa i petrochemia, energetyka, wydobycie oraz sprzedaż. Spółka określiła kryteria, które będą obowiązywały przy selekcji projektów, jak np.: unikalność i stopień innowacyjności rozwiązania, jego zgodność z potrzebami grupy kapitałowej i potencjał biznesowy, a także stopień gotowości rozwiązania do wdrożenia lub komercjalizacji. Jednym z etapów procedury kwalifikacyjnej będą warsztaty dla najlepszych startupów służące dopracowaniu modelu biznesowego złożonego projektu do potrzeb płockiego koncernu.

Reklama

PKN Orlen wyjaśnił, iż poszukuje m.in. nowoczesnych rozwiązań i systemów zarządzania pracą złóż gazu ziemnego i ropy naftowej oraz rozwiązań mających na celu optymalizację procesu utylizacji odpadów wydobywczych, a także nowych możliwości digitalizacji procesów i technologii produkcyjnych oraz „wydłużenia łańcucha produkcji”, w tym o nowej generacji paliwa, polimery oraz nawozy i agrochemikalia.

Spółka zainteresowana jest także nowymi technologiami umożliwiającymi magazynowanie energii elektrycznej, ciepła lub chłodu, zwiększającymi pojemność i żywotność takich magazynów oraz systemami integrującymi instalacje magazynowania energii z odnawialnymi źródłami energii. Poszukuje też efektywnych technologii umożliwiające uniezależnienie odbiorców energii, w tym stacji paliw, od zewnętrznych jej dostaw.

Wśród poszukiwanych innowacji PKN Orlen wymienił także obszar e-mobility, w tym nowoczesne ogniwa, baterie i akumulatory, które mogą być stosowane w samochodach elektrycznych, a także rozwiązania przyspieszające ładowanie tego typu aut oraz technologie umożliwiające zarządzanie ich flotą.

Platforma PKN Orlen, gdzie startupy i innowatorzy mogą zgłaszać swe projekty działa pod adresem: www.innowacje.orlen.pl.

W październiku 2015 r. PKN Orlen ogłosił pierwszy globalny konkurs w formule crowdsourcingu na innowacyjne rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną procesów rafineryjnych. Było to jednocześnie pierwsze w Polsce takie przedsięwzięcie, dzięki internetowi otwarte dla grup i zespołów specjalistów, podmiotów i instytucji badawczych, ale także dla pojedynczych autorów. Na konkurs, który został rozstrzygnięty w kwietniu tego roku, wpłynęło ponad 20 autorskich rozwiązań z całego świata - wygrały trzy projekty: z Polski, Niemiec oraz Indii.

Partnerem PKN Orlen w ramach konkursu crowdsourcingu była wówczas NineSigma z listy Inc. 5000 najszybciej rozwijających się podmiotów prywatnych w USA, który koordynował wcześniej przedsięwzięcia w zakresie rozwoju innowacyjnych technologii dla

NASA, BASF, General Electric i Siemens. (PAP)