Jeszcze cztery lata temu, w 2011 r. zapadło 130 000 wyroków w związku z prowadzeniem pojazdu po spożyciu substancji zmieniających świadomość, w 2015 r. już tylko 53 700.

Zdaniem ekspertów spadek jest zasługą wzmożonych kontroli policyjnych. Drugorzędne znaczenie ma natomiast ich zdaniem surowość kar, w tym nawiązek (obowiązkowo do zapłacenia 5 lub 10 tys. zł).

Skazania z art. 178a Kodeksu Karnego (jazda po pijanemu lub pod wpływem narkotyków) to ok. 91 proc. przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji i nieco ponad 2 proc. wszystkich prawomocnych skazań.

Sądy najczęściej orzekają w tym wypadku kary więzienia: w sumie 26 tys. – w tym 21 tys. w zawieszeniu – w 2015 r. Drugie miejsce zajmują samoistne grzywny - 22,4 tys., a trzecie ograniczenie wolności - 5,3 tys. wyroków.

Reklama

Z raportu MS wynika też, że coraz większe znaczenie odgrywa obowiązkowe leczenie uzależnionych kierowców. W 2014 r. wykonano ok 55 tys. orzeczeń o obowiązku poddania się leczeniu, a rok później kilka tysięcy więcej. (PAP)