Jak poinformował rzecznik MPK Marek Gancarczyk, inwestycja zostanie dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Ponieważ wartość projektu przekracza 50 mln euro, krakowski przewoźnik musi jeszcze poczekać na pozytywną decyzję Komisji Europejskiej potwierdzającą przyznanie tych środków. Dopiero wtedy spółka będzie mogła podpisać umowę z producentem tramwajów.

Projekt obejmuje dostawę 35 nowoczesnych tramwajów o długości 32-35 metrów, w których jednocześnie zmieści się co najmniej 220 pasażerów.

Zgodnie z podpisaną umową MPK SA otrzyma dofinansowanie na realizację tego zadania w wysokości blisko 125 mln zł, co stanowi ok. 50 proc. wartości kosztów kwalifikowalnych całego projektu.

Rzecznik przypomniał, że trwa postępowanie przetargowe, które ma wyłonić dostawcę nowych wagonów dla Krakowa. Swoje oferty złożyło czterech producentów: firma PESA Bydgoszcz SA z ceną za jeden wagon o nazwie 2016N Krakowiak II wynoszącą 6,950 mln zł netto, konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus&Coach z ceną za jeden wagon o nazwie Tramino Kraków przekraczającą 7,270 mln zł netto, spółka Skoda Transportation z ceną za jeden wagon o nazwie ForCity Kraków wynoszącą 8,290 mln zł netto, a także firma Newag SA z ceną za jeden wagon o nazwie 138N - 8,595 mln zł.

Reklama

Przewoźnik wykluczył jednak z przetargu bydgoską Pesę, która realizując poprzedni kontrakt na tramwaje dla Krakowa nie dotrzymała terminów zawartych w umowie, co groziło utratą unijnej dotacji. Firma ta złożyła odwołanie od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej, która wciąż je rozpatruje.

Jak podkreśla miejski przewoźnik, w prowadzonym postępowaniu przetargowym cena będzie stanowić 40 proc. wagi wyboru oferty, a kryteria techniczne - 60 proc.

Przetarg zakłada podpisanie umowy ramowej na dostawę 50 nowych tramwajów, z czego w pierwszym etapie, w latach 2019-2020, do Krakowa trafi 35 wagonów. Nowe, ponad 30-metrowe tramwaje będą niskopodłogowe. Zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów.

Dwa nowe tramwaje będą wyposażone w innowacyjny system autonomicznej jazdy, a pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości. To rozwiązanie ma pozwolić na jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.

Zakup nowych tramwajów sprawi, że zostaną wycofane kolejne stare wagony wysokopodłogowe. Będą one także wykorzystywane na nowych trasach tramwajowych, których budowa jest planowana w Krakowie w najbliższych latach.

Ostatni duży kontrakt na dostawę tramwajów krakowskie MPK zrealizowało w zeszłym roku - wtedy 36 pojazdów o długości prawie 43 m dostarczyła bydgoska Pesa. Niskopodłogowy tramwaj przygotowano specjalnie dla Krakowa. Zakup kosztował ponad 291,2 mln zł netto, z czego 80 proc. stanowiło unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wcześniej przetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała niemiecka firma Bombardier Transportation. Od 2000 roku dostarczyła ona 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumie krakowski przewoźnik podsiada ponad 260 tramwajów, z czego niemal połowa to pojazdy z obniżoną podłogą.(PAP)