"Z roku na rok przybywa przedsiębiorców, którzy swoje strategie budują już nie tylko w oparciu o krajowy rynek, ale planują lub już z sukcesami prowadzą ekspansję zagraniczną. Kolejne lata będą z pewnością czasem na umacnianie pozycji w Polsce i zdobywanie kolejnych, nawet tych odległych rynków” – ocenił w środę na konferencji prasowej Piotr Wyszogrodzki, partner w PwC.

"Już teraz 68 proc. firm rodzinnych działa także na rynkach poza Polską, a w ciągu pięciu lat 65 proc. zamierza zdobyć kolejne" - zaznaczono w raporcie.

Jak wskazano w raporcie, 85 proc. polskich firm rodzinnych uczestniczących w badaniu osiągnęło w 2015 r. wzrost sprzedaży, co jest znacznie lepszym wynikiem od globalnej średniej ocenianej na 64 proc.

Według 68 proc. respondentów w kolejnych pięciu latach ich firmy będą się rozwijać stabilnie, a 29 proc. badanych liczy na bardzo szybki ich wzrost.

Reklama

Jednym z największych wyzwań dla polskich firm rodzinnych jest, jak wskazuje raport, rekrutowanie nowych pracowników i utrzymywanie najbardziej doświadczonych - wskazało na to 61 proc. respondentów. Jednocześnie 44 proc. respondentów uznało, że "firmom rodzinnym jest trudniej pozyskać oraz utrzymać najbardziej utalentowanych pracowników, niż innym firmom działającym na rynku".

Innym wyzwaniem jest sukcesja. Jak wynika z raportu, w ciągu najbliższych pięciu lat aż 72 proc. firm rodzinnych w Polsce zostanie przekazanych następnemu pokoleniu (w porównaniu z 39 proc. globalnie). Tymczasem, jak oceniają autorzy raportu, wielu polskim firmom rodzinnym brakuje dobrze opracowanego planu sukcesji - istnieje on zaledwie w 9 proc. przebadanych firm (15 proc. globalnie). "Tylko 6 proc. respondentów z naszego kraju (wobec 34 proc. globalnie) zamierza przekazać kontrolę nad firmą profesjonalnym menedżerom. O sprzedaży firm myśli jedynie 9 proc. ankietowanych z Polski (17 proc. globalnie)" - poinformowano.

„Członkowie rodziny biznesowej, myślącej o długowieczności powinni znać odpowiedzi na pytania: w jaki sposób i kiedy wybrać następnego prezesa firmy, jak będziemy go oceniać, jak zapewnić bezpieczeństwo finansowe starszemu pokoleniu. Wspólne szukanie odpowiedzi na te pytania nie tylko konkretyzuje pogląd rodziny biznesowej na dany temat, ale też ułatwia podejmowanie decyzji w przyszłości i umacnia więzi osób zaangażowanych w proces” – mówiła dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.

Z badania wynika też, że 62 proc. ankietowanych w Polsce (45 proc. globalnie) uznało, że ich przedsiębiorstwa są dobrze przygotowane do odparcia zagrożeń związanych z cyberatakami. Zbliżony odsetek respondentów zadeklarował, że ich strategia odpowiada na wyzwania transformacji cyfrowej.

Zdaniem uczestników badania PwC i IBR najważniejszym zadaniem dla polskich firm rodzinnych na najbliższy rok będzie rozwój nowych produktów.

Badanie firm rodzinnych PwC prowadzi co dwa lata. Tegoroczne objęło 2802 osoby z 50 krajów, w tym 34 respondentów z Polski. Wszystkie ankietowane firmy miały przychody powyżej 10 mln dol. Polska wersja raportu powstała we współpracy z Instytutem Biznesu Rodzinnego - think tankiem zajmującym się pozyskiwaniem i upowszechnianiem wiedzy o firmach rodzinnych w Polsce. (PAP)

>>> Czytaj też: 500+ lepsze niż praca. Kobiety porzucają aktywność zawodową