© 2018 INFOR BIZNES Sp. z o. o. INFOR BIZNES Sp. z o. o. Forsal.pl: lotnictwo 2018-06-18T01:34:41+02:00 INFOR BIZNES Sp. z o. o. http://forsal.pl/atom/tagi/lotnictwo Trwa referendum w Baranowie. Mieszkańcy gminy wypowiedzą się ws. budowy CPK http://forsal.pl/artykuly/1139128,trwa-referendum-w-baranowie-mieszkancy-gminy-wypowiedza-sie-ws-budowy-cpk.html 2018-06-17T07:17:20Z W gminie Baranów w niedzielę rozpoczęło się referendum, w którym mieszkańcy zdecydują, czy chcą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego lokalizacja jest wskazywana w tej gminie. Swój głos obywatele będą mogli oddać do godz. 21. w jednej z czterech siedzib obwodowej komisji ds. referendum.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>W referendum postawione są dwa pytania. Pierwsze: czy chce Pan/Pani budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów? A drugie dot. zapisów specustawy: czy Pana/Pani zdaniem są one korzystne dla mieszkańców?</p> <p>Jak mówił wcześniej PAP wójt gminy Baranów Andrzej Kolek, uprawnionych do głosowania jest ok. 4 tys. ludzi.</p> <p>Mieszkańcy swój głos będą mogli oddać w jednej z czterech siedzib obwodowej komisji ds. referendum: w szkole podstawowej w Baranowie, gminnym przedszkolu w Cegłowie, szkole podstawowej w Bożej Woli oraz w szkole podstawowej w Kaskach. Lokale obwodowych komisji wyborczych zostały otwarte o godz. 7., zamknięte zostaną o godz. 21.</p> <p>W Urzędzie Gminy w Baranowie będzie funkcjonowała gminna komisja, która będzie zbierała wszystkie wyniki z czterech obwodowych komisji wyborczych, a następnie je sumowała. Wójt nie wykluczył, że wyniki głosowania w referendum mogą być znane jeszcze w niedzielę.</p> <p>Rada Gminy Baranów 18 kwietnia br. podjęła uchwałę o referendum ws. CPK. Termin jego przeprowadzenia został wyznaczony na 17 czerwca. Pod koniec maja wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera przekazał, że uchwała gminy Baranów jest zgodna z prawem.</p> <p>Na początku listopada ubiegłego roku rząd przyjął uchwałę ws. "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Port powstanie na ok. 3 tys. ha. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/1138995,prezes-lot-lotnisko-chopina-jest-zle-zbudowane-i-nie-moze-pelnic-funkcji-miedzynarodowego-hubu.html">Prezes LOT: Lotnisko Chopina jest źle zbudowane i nie może pełnić funkcji międzynarodowego hubu</a></p> Prezes LOT: Lotnisko Chopina jest źle zbudowane i nie może pełnić funkcji międzynarodowego hubu http://forsal.pl/artykuly/1138995,prezes-lot-lotnisko-chopina-jest-zle-zbudowane-i-nie-moze-pelnic-funkcji-miedzynarodowego-hubu.html 2018-06-16T08:57:49Z Wykorzystano już w zasadzie całą przepustowość Lotniska Chopina; zostało ono źle zbudowane i w konsekwencji teraz nie jest w stanie przejąć funkcji międzynarodowego hubu - ocenił w sobotę szef PLL LOT Rafał Milczarski.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Milczarski został zapytany w sobotniej rozmowie na antenie radia Zet, dlaczego Lotnisko Chopina powinno zostać zamknięte. "Przede wszystkim trzeba zapytać, dlaczego Lotnisko Chopina jest takie, jakie jest, czyli kompletnie źle zbudowane, dysfunkcyjne, zbyt małe, zbyt wąskie" - wymieniał.</p> <p>Jego zdaniem Lotnisko Chopina zostało źle zbudowane, czego konsekwencją jest obecny stan, w którym "nie ma (ono - PAP) możliwości przejęcia funkcji prawdziwego hubu lotniczego, światowego". "A do takiego hubu aspiruje lotnisko, które zostanie zbudowane w gminie Baranów" - podkreślił.</p> <p>Dopytywany, dlaczego mimo możliwości zamknięcia Lotnisko Chopina będzie rozbudowywane, Milczarski powiedział, że wykorzystano już w zasadzie całą przepustowość tego portu. "Niestety taka jest rzeczywistość. Ja też jestem zdecydowanym przeciwnikiem wydawania pieniędzy w sposób marnotrawny i rzeczywiście Lotnisko Chopina jest typowym przykładem wydawanie pieniędzy w sposób marnotrawny" - ocenił.</p> <p>Mówiąc o kwestii oddalenia od Warszawy planowanego w przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Milczarski wskazał, że kluczowa jest nie odległość, a czas dojazdu. "Czas dojazdu będzie wynosił 15 minut z Warszawy Centralnej do CPK" - powiedział.</p> <p>Zdaniem prezesa LOT, aby połączenia lotnicze dobrze funkcjonowały, muszą odbywać się z jednego lotniska, dlatego proponowana przez niektórych koncepcja duoportu nie sprawdzi się. "Pasażer, który chce się przesiąść, nie będzie jechał pociągiem między dwoma lotniskami" - dodał.</p> <p>"Jeśli ktoś mówi, że Lotnisko Chopina jest dobrym lotniskiem i powinno pozostać, to powinien wejść do strefy non-Schengen, kiedy odlatuje nasza fala atlantycka i zobaczyć, w jakich warunkach pasażerowie muszą w tej strefie non-Schengen się zmieścić" - podkreślił Milczarski.</p> <p>Na początku czerwca prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Nowe lotnisko wraz z infrastrukturą ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów.</p> <p>Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów minister Jacek Sasin w poniedziałek mówił, że po zbudowaniu CPK lotnisko na Okęciu zostanie wygaszone. Jego zdaniem funkcjonowanie portu na Okęciu uniemożliwia rozwój okolicznych dzielnic.</p> <p>W połowie maja wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild mówił, że pomysł pozostawienia niemal w centrum Warszawy lotniska jest pomysłem aspołecznym i antyrozwojowym, ponieważ blokuje rozwój miasta. Wild wskazał, że Lotnisko Chopina jest u progu swojej przepustowości i już dziś stwarza problemy dla mieszkających w jego okolicy warszawiaków. We wtorek Wild zapowiedział, że o przyszłości Lotniska Chopina ma ostatecznie rozstrzygnąć ekspertyza; ma ona odpowiedzieć na pytanie, czy wchodzi w grę pozostawienie tam ruchu cywilnego.</p> <p>Jeśli nie będzie CPK, to Lotnisko Chopina nie będzie w stanie obsłużyć 15 mln pasażerów - uważa Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze", które zarządza Lotniskiem Chopina. Jak mówił niedawno, inwestycje dotyczące rozbudowy Chopina będą miały na celu zwiększenie przepustowości dróg startowych, terminala. Według szacunków, w obszarze oddziaływania lotniska mieszka ok. 1 mln osób.</p> <p>Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2017 r. odprawiło 15,8 mln pasażerów – o 23 proc. więcej niż rok wcześniej, a w pierwszych pięciu miesiącach br. 6,3 mln. W sezonie lato 2018 port oferuje 123 połączenia regularne i 78 czarterowych.</p> <p>Centralny Port Komunikacyjny ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne osiem lat, do końca 2027 r. </p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/gospodarka/aktualnosci/artykuly/1138969,wild-przed-referendum-w-baranowie-w-najblizszych-miesiacach-zostanie-powolana-rada-spoleczna-ds-cpk-wywiad.html">Wild przed referendum w Baranowie: W najbliższych miesiącach zostanie powołana Rada Społeczna ds. CPK [WYWIAD]</a></p> LOT od 2016 roku przeznaczył na wynagrodzenia ponad 40 mln zł. Wild: Sytuacja w spółce się poprawia http://forsal.pl/artykuly/1138869,lot-od-2016-roku-przeznaczyl-na-wynagrodzenia-ponad-40-mln-zl-wild-sytuacja-w-spolce-sie-poprawia.html 2018-06-15T17:01:25Z PLL LOT od 2016 r. do teraz przekazały na wynagrodzenia pracowników ponad 40 mln zł - poinformował w piątek w Sejmie wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>"Sytuacja w spółce się poprawia. Mamy do czynienia z najszybciej rozwijającą się, najagresywniejszą linią lotniczą w Europie, co przekłada się również na sytuację pracowników. Na wynagrodzenia pracowników przekazane zostało - począwszy od roku 2016 r. - ponad 40 mln zł" - powiedział Wild, odpowiadając na pytania posła Łukasza Rzepeckiego (Kukiz15) w sprawie sytuacji w PLL LOT.</p> <p>Wild mówił, że z "ubolewaniem należy odnotować eskalowanie sporu zbiorowego, w sytuacji, w której Sąd Najwyższy w swoich dwóch orzeczeniach przyznał rację pracodawcy".</p> <p>Sąd Najwyższy uchylił dwa razy zaskarżony przez PLL LOT wyrok sądu II instancji ws. jednostronnego wprowadzenia regulaminu wynagradzania w firmie, SN przekazał sprawy Sądowi Okręgowemu do ponownego rozpoznania.</p> <p>Związki zawodowe działające w PLL LOT na 1 maja zapowiadały strajk, od którego ostatecznie odstąpiły. Tego dnia zorganizowano pikietę przed siedzibą spółki ws. uregulowania przez LOT zasad wynagradzania pracowników.</p> <p>Wild pytany był o zwolnienie z pracy szefowej Związku Zawodowego Personelu Pokładowego i Lotniczego Moniki Żelazik.</p> <p>"Pani Monika Żelazik została zwolniona na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy. Nie z powodu strajku (...). Po zapewnieniu wszelkich gwarancji proceduralnych, pani Monika Żelazik została zwolniona za to, że w komunikacie skierowanym do załogi, wzywała do działań niezgodnych z prawem" - tłumaczył.</p> <p>Udziałowcami PLL LOT są: Skarb Państwa (99,856 proc. akcji) oraz TFS Silesia (0,144 proc. akcji).</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/swiat/aktualnosci/artykuly/1138863,wegry-chca-byc-dla-chin-brama-do-europy-zachodniej-budapeszt-zapowiada-warte-12-4-mld-euro-inwestycje.html">Węgry chcą być dla Chin bramą do Europy Zachodniej. Budapeszt zapowiada warte 12,4 mld euro inwestycje </a></p> Hotelarze widzą potencjał inwestycyjny w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego http://forsal.pl/artykuly/1138750,hotelarze-widza-potencjal-inwestycyjny-w-budowie-centralnego-portu-komunikacyjnego.html 2018-06-15T10:41:20Z Branża hotelowa upatruje potencjał inwestycyjny w związku z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego - ocenia prezes Chopin Airport Development Gheorghe Marian Cristescu. Dodaje, że oprócz nowych hoteli, mogą tam powstać m.in. galerie handlowe, czy inne obiekty związane z Airport City.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>"Jeśli chodzi o <b>Chopin Airport Development </b>i hotele, którymi zarządzamy, jestem przekonany, że w przeciągu 8-10 lat, które dzieli nas od uruchomienia <b>Centralnego Portu Komunikacyjnego</b>, będziemy mieli możliwość przeformatowania priorytetów w naszej działalności w taki sposób, aby czerpać z tej potrzebnej zmiany jak najwięcej korzyści. Nie ukrywam, że na początku mocno się zastanawialiśmy jak ewentualne zamknięcie Lotniska Chopina może wpłynąć na trzy nasze hotele zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie portu" - mówi Cristescu w przesłanym PAP komunikacie.</p> <p>Chodzi o trzygwiazdkowy Hampton by Hilton na ul. Komitetu Obrony Robotników, czterogwiazdkowy Courtyard by Marriott Warsaw Airport naprzeciwko terminalu na Lotnisku Chopina i pięciogwiazdkowy Renaissance. Jak dodaje, "szybko jednak doszliśmy do wniosku, że tak naprawdę ta inwestycja stworzy wiele szans".</p> <p>Jak tłumaczy, jedna z nich dotyczy samego portu lotniczego "Solidarność", jeżeli chodzi o infrastrukturę i o budowę hoteli, które będą tam potrzebne. </p> <p>"Wyobrażam sobie, że infrastruktura na CPK nie będzie się ograniczała tylko do powstania dużego portu lotniczego. Równolegle zostanie wybudowany port kolejowy. Współpracujemy już z partnerami z myślą o kolejnych projektach infrastrukturalnych, które pozwolą na otwarcie kilku hoteli w różnych kategoriach, ale również biurowców. Sądzę, że będą również inne pomysły na zagospodarowanie tego miejsca. Jestem przekonany, że będzie tam przestrzeń na powstanie m.in. galerii handlowych, czy innych obiektów związanych z Airport City" - mówi.</p> <p>Kolejną szansę prezes upatruje w możliwościach, jakie powstaną z chwilą otwarcia portu lotniczego "Solidarność" i ewentualnego zamknięcia Lotniska Chopina. </p> <p>"Jako hotelarze, dostrzegamy tutaj wyraźnie szasnę na nowe możliwości, które do tej pory były ograniczone ze względu na funkcjonowanie portu. Jestem przekonany, że serce biznesowe Warszawy, powoli będzie się zmieniało i ewaluowało właśnie w stronę aktualnego Lotniska Chopina. Powstanie tam nowe miejsce inwestycyjne, gdzie mają szansę zostać wybudowane m.in. nowe hotele i biurowce. Będzie też miejsce na centrum kongresowe z prawdziwego zdarzenia, którego stolica jako jedyna w Europie wciąż nie ma. A jak widzimy na przykładzie Katowic - dzięki temu, że powstało tam Międzynarodowe Centrum Kongresowe miasto wspaniale się rozwija. Powstają tam m. in. nowe hotele i wielu inwestorów chce je tam budować. My też zamierzamy inwestować w kolejne obiekty na Śląsku" - powiedział.</p> <p>Zdaniem Cristescu, w związku z planami uruchomienia CPK należy wzmocnić kilka lotnisk regionalnych, jak np. Rzeszów, czy Szczecin. "Staną się one bardzo ważnymi graczami właśnie dla projektu CPK. Stwierdzenie, że ten projekt ma osłabiać lotniska regionalne w mojej opinii jest zdecydowanie błędne" - ocenił. Jak dodał, budowa CPK, "to inwestycja porównywalna do budowy portu w Gdyni, przy którym urosło nowe miasto w 20-leciu międzywojennym".</p> <p>CPK ma być usytuowany między Łodzią a Warszawą, na jego lokalizację wskazywany jest Stanisławów w gminie Baranów, koło Grodziska Mazowieckiego.</p> <p>Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, do końca 2027 r. </p> <p>Chopin Airport Development (CAD) powstał w 1998 r., jako spółka powołana przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL). CAD jest jednocześnie inwestorem, operatorem oraz administratorem istniejących obiektów i inwestycji hotelowych realizowanych od podstaw. CAD współpracuje ze światowymi sieciami hotelowymi, takimi jak Marriott, Hilton, Best Western, International Hotel Group.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/kolej/artykuly/1138617,elon-musk-zbuduje-superszybka-kolej-podziemna-na-trasie-chicago-lotnisko-o-hare.html" title="Elon Musk zbuduje superszybką kolej podziemną na trasie Chicago - lotnisko O'Hare">Elon Musk zbuduje superszybką kolej podziemną na trasie Chicago - lotnisko O'Hare</a></p> Zanim powstanie CPK, trzeba będzie wydać setki milionów na rozwój Okęcia http://forsal.pl/artykuly/1135356,zanim-powstanie-cpk-trzeba-bedzie-wydac-setki-milionow-na-rozwoj-okecia.html 2018-06-13T06:15:05Z Lotnisko Chopina w ciągu dwóch lat ma zostać rozbudowane. I rocznie obsługiwać 23–24 mln pasażerów.]]> <p class="tresc"><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p class="tresc"><span>Warszawskie lotnisko od początku lat 90. XX w. jest niemal w ciągłej rozbudowie. Ostatnia większa inwestycja – przebudowa starej części terminalu – zakończyła się trzy lata temu. Tyle że kolejne prace nie nadążają za wzrostem ruchu lotniczego. Szef przedsiębiorstwa Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski przyznaje, że lotnisko znowu zaczyna się zatykać, zwłaszcza w godzinach szczytu. – Musieliśmy odrzucić 30 proc. wniosków linii lotniczych w sprawie przydziału slotów („okienek” czasowych na lądowanie, obsługę i start samolotu – red.) – zaznacza. W 2017 r. Lotnisko Chopina przyjęło prawie 16 mln podróżnych. Według prognoz ULC w 2030 r. będzie zapotrzebowanie na obsłużenie z tego portu 26–35 mln pasażerów. I jak przekonują PPL, stąd decyzja, by przed budową Centralnego Portu Komunikacyjnego jeszcze rozbudować Okęcie.</span></p><p class="tresc"><span>Szpikowski zapowiada to już od dwóch lat, od kiedy zasiadł w fotelu szefa PPL. Na wtorkowym spotkaniu z warszawskimi samorządowcami zarzekał się jednak, że przygotowania do inwestycji w końcu nabierają rozpędu. Przełomem ma być niedawne zawarcie wstępnego porozumienia z Ministerstwem Obrony Narodowej, które przekaże na rzecz PPL część wojskowej płyty lotniska. To jeden z warunków rozpoczęcia inwestycji. W PPL przyznają też, że przesunięcie prac spowodowane jest koniecznością doszlifowania koncepcji. </span></p><p class="tresc"><span>Rozbudowa ma przede wszystkim sprzyjać naszemu narodowemu przewoźnikowi, który na Okęciu chce rozwijać hub przesiadkowy. Oprócz wydłużenia terminala kluczowe będzie wyznaczenie nowych stanowisk dla dreamlinerów, czyli największych maszyn, którymi dysponuje LOT. Trzeba też zapewnić szybkie przesiadki z mniejszych samolotów. Chodzi o to, by w momencie przenosin do CPK (ma być gotowy w 2027 r.) nasz narodowy przewoźnik był odpowiednio silną linią. Rozbudowa Lotniska Chopina ma pozwolić zwiększyć liczbę możliwych operacji lotniczych z 39 do 50 na godzinę, a to w efekcie powiększy przepustowość z obecnych ok. 20 do 23–24 mln pasażerów na rok. </span></p><p class="tresc"><span>We wczorajszej prezentacji dla warszawskich samorządowców PPL założyły, że rozbudowa Okęcia skończy się w 2021 r. Harmonogram ma być jeszcze precyzowany. Mariusz Szpikowski zakłada, że prace będą prowadzone etapami. Pierwszych robót – w rejonie pasów startowych – można się spodziewać w przyszłym roku. Wciąż nie jest znany dokładny kosztorys prac. Wcześniej mówiło się o kilkuset milionach złotych. </span></p><p class="tresc"><span>Kolejne inwestycje na Okęciu podgrzewają dyskusje o przyszłości portu. Dotychczas rząd mówił zdecydowanie, że w momencie oddania do użytku CPK Lotnisko Chopina trzeba bezwzględnie zamknąć, bo inaczej budowa nowego portu nie ma sensu. Nieoczekiwanie w ostatnich dni ważni politycy PiS zaczęli twierdzić, że port jednak zostanie w Warszawie. Europoseł Ryszard Czarnecki zarzekał się, że taka jest wola premiera Mateusza Morawieckiego. Mikołaj Wild, rządowy pełnomocnik ds. budowy CPK, ostatecznie ogłosił, że zostanie zamówiona dodatkowa analiza, która powie, czy po oddaniu nowego lotniska można utrzymywać Okęcie. Wielu obserwatorów uznało, że taki krok ma pomóc wygrać wybory w Warszawie kandydatowi PiS Patrykowi Jakiemu. To on jako pierwszy z ważnych przedstawicieli obozu rządzącego uznał, że Okęcie powinno nadal działać. – Zamówienie nowej analizy ostatecznie rozwieje wszelkie wątpliwości. To odpowiedź na realne emocje warszawiaków, które są wyrażane w ostatnim czasie. Sprawdzimy, czy jest możliwe pogodzenie wody z ogniem, czyli jednoczesne funkcjonowanie obu lotnisk – stwierdził Wild. </span></p><p class="tresc"><span>Opozycja nie ustaje w krytyce samego pomysłu budowy CPK. Na początku tygodnia posłowie Nowoczesnej i PO zapowiedzieli, że po zmianie władzy zrezygnują z tej inwestycji i wrócą do idei duoportu Okęcie – Modlin. O konieczności rozbudowy tego ostatniego lotniska na spotkaniu z PPL mówił także Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli i jednocześnie radny Mazowsza. – Koncepcja duoportu to śmierć dla LOT-u – odparł Mikołaj Wild. Wspólnie z Mariuszem Szpikowskim przekonywał, że nasz narodowy przewoźnik nie mógłby działać okrakiem na dwóch lotniskach, bo to znacznie utrudniłoby przesiadki. – Wtedy nie dałoby się konkurować z takimi hubami jak Frankfurt – mówił Szpikowski. </span></p><p class="wyroznienie"><span>Kilka dni temu prezydent podpisał specustawę, która ma ułatwić budowę CPK. Rząd liczy, że prace rozpoczną się w 2021 r.</span></p><p class="wyroznienie">&gt;&gt;&gt; Polecamy: <a href="http://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/1128842,wielkie-lotnisko-jednak-nie-powstanie-premier-morawiecki-ratujac-okecie-moze-pogrzebac-cpk.html" title="Wielkie lotnisko jednak nie powstanie? Premier Morawiecki ratując Okęcie, może pogrzebać CPK">Wielkie lotnisko jednak nie powstanie? Premier Morawiecki ratując Okęcie, może pogrzebać CPK</a></p><p class="wyroznienie"></p> Co dalej z lotniskiem Chopina w Warszawie? Wild: Rozstrzygnie to ekspertyza http://forsal.pl/artykuly/1134292,co-dalej-z-lotniskiem-chopina-w-warszawie-wild-rozstrzygnie-to-ekspertyza.html 2018-06-12T13:45:29Z Ekspertyza dotycząca Lotniska Chopina ma ostatecznie rozstrzygnąć o jego przyszłości - zapowiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. Dodał, że podejmując decyzję odnośnie portu, rząd chce mieć pewność, że zbadano wszystkie warianty.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>"Przygotujemy jeszcze jedną ekspertyzę dotyczącą przyszłości Lotniska Chopina, która ostatecznie rozstrzygnie kwestie jego dalszego funkcjonowania" - powiedział we wtorek Wild podczas spotkania z przedstawicielami samorządów na temat potrzeb inwestycyjnych lotniska w zakresie jego rozbudowy.</p> <p>Jak dodał, jest to w interesie warszawiaków, ruchu lotniczego, dostępności do lotniska oraz narodowego przewoźnika.</p> <p>W ubiegłym tygodniu Wild zapowiedział zlecenie ekspertyzy, która ma odpowiedzieć na pytanie, czy wchodzi w grę pozostawienie ruchu cywilnego na Lotnisku Chopina.</p> <p>"Jesteśmy zobowiązani wziąć pod uwagę realne emocje, które ten temat budzi wśród mieszkańców Warszawy. Dlatego zlecamy jeszcze jedną ekspertyzę, która odpowie nam na pytanie, czy jest możliwe pogodzenie wody z ogniem, czyli osiągnąć efekt, który ma zapewnić powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego i jednocześnie pozostawić ruch cywilny w porcie Chopina. W tym celu jest ta ekspertyza robiona" - wyjaśnił Wild.</p> <p>Tłumaczył, że podejmując decyzję o Lotnisku Chopina, rząd chce mieć pewność, "że zbadaliśmy wszystkie wchodzące w grę warianty". "Żebyśmy mieli pewność, że ta sprawa, która jest tak ważna dla wielu mieszkańców - wszystkie, choćby nieracjonalne, tworzone na potrzeby kampanii wyborczej wątpliwości - zostały wyjaśnione do cna" - zaznaczył.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/aktualnosci/artykuly/1134198,morawiecki-cpk-to-nie-tylko-port-lotniczy-beda-tu-dochodzic-pociagi-z-calego-kraju.html">Morawiecki: CPK to nie tylko port lotniczy. Będą tu dochodzić pociągi z całego kraju</a></p> Prezes PPL: Jeśli nie będzie CPK, Lotnisko Chopina nie będzie w stanie obsłużyć 15 mln pasażerów http://forsal.pl/artykuly/1134118,prezes-ppl-jesli-nie-bedzie-cpk-lotnisko-chopina-nie-bedzie-w-stanie-obsluzyc-15-mln-pasazerow.html 2018-06-12T15:21:27Z Jeśli nie będzie Centralnego Portu Komunikacyjnego, to Warszawa, Lotnisko Chopina nie będzie w stanie obsłużyć 15 mln pasażerów; inwestycje dot. rozbudowy Chopina będą miały na celu zwiększenie przepustowości dróg startowych, terminala - mówił we wtorek prezes PPL Mariusz Szpikowski.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>We wtorek władze Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, zarządzające największym lotniskiem w Polsce, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina, spotkały się z przedstawicielami władz dzielnic, które znajdują się w obszarze oddziaływania lotniska. Podczas spotkania zaprezentowano m.in. potrzeby inwestycyjne Lotniska Chopina w zakresie jego rozbudowy.</p><p>Jak mówił, w związku z rosnącym ruchem pasażerskim, "szacujemy, że w 2028 roku Lotnisko Chopina nie będzie w stanie obsłużyć nawet do 15 mln pasażerów" - powiedział Szpikowski. Jednocześnie wskazał, "jeśli nie będzie Centralnego Portu Komunikacyjnego, to Warszawa, Lotnisko Chopina, nie będzie w stanie obsłużyć 15 mln pasażerów".</p><p>Przypomniał, że w 2017 r. przepustowość pasażerska Lotniska Chopina została wykorzystana niemal w 90 proc. W ub.r. port obsłużył 15,75 mln pasażerów - o 23 proc. więcej niż w 2016 r., kiedy to było 12,8 mln podróżnych.</p><p>"Przepustowość pasażerska Lotniska Chopina zostanie całkowicie wyczerpana w 2020 r." - powiedział. Dodał, że według prognoz do 2028 r. ruch pasażerski zostanie podwojony i może się rozwinąć do poziomu 26,5 mln pasażerów rocznie.</p><p>Szpikowski tłumaczył, że wzrost zapotrzebowania na infrastrukturę na Lotnisku Chopina jest bezpośrednio związany z prognozą ruchu lotniczego również dla Mazowsza.</p><p>"Na Lotnisku Chopina konieczna jest rozbudowa infrastruktury terminalowej o kilkadziesiąt procent - największe braki wystąpią w infrastrukturze dla pasażerów transferowych oraz w liczbie stanowisk kontaktowych dla samolotów szerokokadłubowych" - tłumaczył.</p><p>"Jeśli chodzi o rozbudowę terminala Lotniska Chopina nie planujemy jego dużej rozbudowy, ponieważ nie ma na to przestrzeni" - powiedział. Dodał, że inwestycje w ramach rozbudowy lotniska będą miały na celu zwiększenie przepustowości dróg startowych oraz samego terminala.</p><p>W przypadku przepustowości dróg startowych - jak mówił Szpikowski - maksymalna przepustowość dróg startowych lotniska, po wykonaniu planowanych inwestycji, może wynieść około 50 operacji (startów i lądowań samolotów) na godzinę. Obecnie bywa, że przepustowość dróg startowych wynosi 42 operacji lotniczych na godzinę. I jest to już maksymalna możliwość lotniska.</p><p>"Prognoza rozwoju ruchu lotniczego na Lotnisku Chopina wskazuje, że należy rozbudować przepustowość portu do stanu umożliwiającego zwiększenie liczby operacji lotniczych z 600 do 800 na dobę i z 39 do 50 na godzinę" - powiedział.</p><p>Jednocześnie zaznaczył, że "to jest szczyt możliwości Lotniska Chopina". "Niestety, nie zaspokoi to popytu do roku 2028. Stąd rozmowy o lotnisku komplementarnym i stąd rozmowy o rozbudowywaniu lotniska do jego granic" - wyjaśnił Szpikowski.</p><p>Przypomniał, że między godziną 23.30 a 5.30 na lotnisku panuje cisza nocna, zgodnie z którą nie mogą być wykonywane planowane starty i lądowania samolotów. Cisza nocna jest dodatkowym ograniczeniem, jeśli chodzi o rozwój lotniska.</p><p>Pytany o koszty planowanej rozbudowy Lotniska Chopina, powiedział, że port jest na etapie koncepcji. "Bez złożenia konkretnych koncepcji wizualnych, trudno mówić o kwotach dotyczących przebudowy" - zaznaczył.</p><p>Przedstawiciele władz dzielnic pytali, jaka będzie przyszłość Lotniska Chopina, po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego otwarcie powinno nastąpić do końca 2027 r.</p><p>"Przygotujemy jeszcze jedną ekspertyzę dotyczącą przyszłości Lotniska Chopina, która ostatecznie rozstrzygnie kwestie jego dalszego funkcjonowania" - powiedział obecny na spotkaniu wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.</p><p>Jak dodał, jest to w interesie warszawiaków, ruchu lotniczego, dostępności do lotniska oraz narodowego przewoźnika.</p><p>W ubiegłym tygodniu Wild zapowiedział zlecenie ekspertyzy, która ma odpowiedzieć na pytanie, czy wchodzi w grę pozostawienie ruchu cywilnego na Lotnisku Chopina.</p><p>"Jesteśmy zobowiązani wziąć pod uwagę realne emocje, które ten temat budzi wśród mieszkańców Warszawy. Dlatego zlecamy jeszcze jedną ekspertyzę, która odpowie nam na pytanie, czy jest możliwe pogodzenie wody z ogniem, czyli osiągnąć efekt, który ma zapewnić powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego i jednocześnie pozostawić ruch cywilny w porcie Chopina. W tym celu jest ta ekspertyza robiona" - wyjaśnił Wild.</p><p>Tłumaczył, że podejmując decyzję o Lotnisku Chopina, rząd chce mieć pewność, "że zbadaliśmy wszystkie wchodzące w grę warianty". "Żebyśmy mieli pewność, że ta sprawa, która jest tak ważna dla wielu mieszkańców - wszystkie, choćby nieracjonalne, tworzone na potrzeby kampanii wyborczej wątpliwości - zostały wyjaśnione do cna" - zaznaczył.</p><p>Zdaniem Wilda, "fundamentalnym błędem było zaniechanie inwestycji na lotnisku kilka lat temu". "Teraz staramy się gonić uciekający rynek, w wysoce niekomfortowej sytuacji" - dodał.</p><p>Z kolei Szpikowski tłumaczył, odczuwalność uciążliwości Lotniska Chopina dla mieszkańców aglomeracji warszawskiej jest dużo większa i wykracza już poza granice obszaru ograniczonego użytkowania. Dotyczy to zarówno dojazdu do portu, jak i jego przepustowości w godzinach szczytu. Jak mówił, dla niego, jako dyrektora Lotniska Chopina, z ekonomicznego punktu widzenia, nie ma sensu funkcjonowanie tego portu, po otwarciu CPK.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/gospodarka/inwestycje/artykuly/1134030,grobarczyk-naszym-celem-jest-powrot-do-poziomu-produkcji-stali-stoczniowej-z-2008-r.html" title="Gróbarczyk: Naszym celem jest powrót do poziomu produkcji stali stoczniowej z 2008 r.">Gróbarczyk: Naszym celem jest powrót do poziomu produkcji stali stoczniowej z 2008 r.</a></p> Jaki chce, by po powstaniu CPK Okęcie zostało lotniskiem lokalnym http://forsal.pl/artykuly/1134051,jaki-chce-by-po-powstaniu-cpk-okecie-zostalo-lotniskiem-lokalnym.html 2018-06-12T10:40:09Z Warszawskie lotnisko Chopina na Okęciu powinno pozostać jako lotnisko lokalne, gdy powstanie Centralny port Komunikacyjny - uważa kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta stolicy, wiceminister sprawiedliwości Patryk Jaki.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Jaki był pytany przez dziennikarzy o dokumenty, przyjęte w 2010 r. przez <b>Platformę Obywatelską </b>mówiące, że musi powstać <b>Centralny Port Lotniczy </b>i <b>Okęcie </b>musi być wygaszone.</p> <p>"Całe szczęście doszedł do władzy rząd <b>Zjednoczonej Prawicy</b>, przemodelował ten projekt i nie chce już, tak jak PO, bezwzględnie wygasić Okęcia, ale przede wszystkim chce, aby odbyła się realna dyskusja, jaka powinna być przyszłość Okęcia" - podkreślił Jaki. "Ja osobiście uważam, że Okęcie powinno zostać, jeżeli powstanie <b>Centralny Port Komunikacyjny</b>, ale jako lotnisko lokalne" - stwierdził.</p> <p>"W tej chwili, kiedy mamy twarde dane statystyczne, że ruch na Okęciu zwiększył się o 26 proc., kiedy mamy ograniczone strefy ruchu lotniczego i tak w nocy samoloty już nie latają, co w dużej metropolii z punktu widzenia rozwoju gospodarczego jest wielką tragedią, to jeżeli nie zaczniemy budować nowego portu komunikacyjnego, to znaczy, że Warszawa straci swoje szanse rozwojowe, bo Okęcie się całkowicie zakorkuje" - podkreślił wiceminister.</p> <p>"Nie ma rozwoju metropolii bez lotniska z prawdziwego zdarzenia i wszyscy muszą sobie zdać z tego sprawę" - dodał.</p> <p>Według Patryka Jakiego obecnie stoimy przed decyzja jaką kiedyś podjął prezydent Warszawy Stefan Starzyński - o przeniesieniu lotniska z Pola Mokotowskiego na Okęcie. "Dzisiaj stoimy przed takim samym wyzwaniem. Jeżeli nie zaczniemy budować nowego portu lotniczego, Warszawa straci swoje szanse biznesowe, rozwojowe, turystyczne" - przekonywał.</p> <p>W ocenie Jakiego szybka kolej powinna umożliwić dojazd z centrum Warszawy do nowego lotniska w 15 minut. "Chciałbym, żeby dojazd tam z Kartą Warszawiaka był za darmo, czyli taniej, niż dzisiaj na Okęcie" - mówił wiceszef MS. Jednocześnie, dodał, na zmniejszeniu ruchu zyskają okolice lotniska na Okęciu i dzielnice, nad którymi przelatują obecnie co dwie minuty samoloty.</p> <p>"Różnica między naszą wizją, a wizja PO jest taka, jak między wizją prorozwojową, a prowincjonalną. My nie możemy pozwolić na to, żeby Warszawa była kierowana w kierunku prowincjonalnym" - powiedział Jaki.</p> <p>Nowe lotnisko wraz z infrastrukturą ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 r. </p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/swiat/aktualnosci/artykuly/1133184,finlandia-63-tys-euro-mandatu-za-przekroczenie-predkosci-o-21-km-na-godzine.html" title="Finlandia: 63 tys. euro mandatu za przekroczenie prędkości o 21 km na godzinę">Finlandia: 63 tys. euro mandatu za przekroczenie prędkości o 21 km na godzinę</a></p> W niedzielę referendum dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego http://forsal.pl/artykuly/1133022,w-niedziele-referendum-dot-budowy-centralnego-portu-komunikacyjnego.html 2018-06-11T17:50:06Z W najbliższą niedzielę mieszkańcy gminy Baranów zdecydują m.in, czy chcą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego lokalizacja jest wskazywana w tej gminie. Jak mówi PAP wójt Gminy Baranów Andrzej Kolek, uprawnionych do głosowania jest ok. 4 tys. ludzi.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Rada Gminy Baranów 18 kwietnia br. podjęła uchwałę o referendum ws. CPK. Termin jego przeprowadzenia został wyznaczony na 17 czerwca. Pod koniec maja wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera przekazał, że uchwała gminy Baranów jest zgodna z prawem.</p> <p>W referendum zostaną postawione dwa pytania. Pierwsze: czy chce Pan/Pani budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów? A drugie dot. zapisów specustawy: czy Pana/Pani zdaniem są one korzystne dla mieszkańców?</p> <p>"Trwają przygotowania do referendum. W gminie wiszą banery, plakaty. Mieszkańcy dostaną gazetę. Zależy mi na tym, żeby ludzie poszli zagłosować i żeby była dobra frekwencja, a reszta - to już decyzja mieszkańców, jak zagłosują" - powiedział w poniedziałek PAP Kolek.</p> <p>Jak powiedział, swój głos będzie można oddać w jednej z czterech siedzib obwodowej komisji ds. referendum: w szkole podstawowej w Baranowie, gminnym przedszkolu w Cegłowie, szkole podstawowej w Bożej Woli oraz w szkole podstawowej w Kaskach. </p> <p>"W Urzędzie Gminy w Baranowie będzie funkcjonowała gminna komisja, która będzie zbierała wszystkie wyniki z tych czterech obwodowych komisji wyborczych, a następnie je sumowała" - tłumaczy wójt.</p> <p>Lokale obwodowych komisji wyborczych w dniu głosowania będą otwarte od godz. 7. do godz. 21. </p> <p>Wójt nie wykluczył, że wyniki głosowania w referendum mogą być znane jeszcze w niedzielę. "Po zamknięciu lokali wyborczych, myślę, że komisja może w potrzebować ok. dwóch godzin na policzenie głosów. Przed północą możemy poznać wynik referendum" - powiedział.</p> <p>Jak przekazał wójt, w głosowaniu mogą wziąć udział wszyscy ci, którzy są do niego uprawnieni. "W każdej gminie funkcjonuje coś takiego, jak lista wyborców, która jest aktualizowana praktycznie co miesiąc. I każdy, kto na tej liście się znajduje ma prawo głosu w każdych wyborach. W Gminie Baranów uprawnionych do głosowania jest ok. 4 tys. ludzi, którzy znajdują się na tej liście" - wyjaśnił wójt Gminy Baranów. </p> <p>"Sądzę, że rządzący powinni wziąć pod uwagę ten głos" - powiedział. Według niego np. zapisy specustawy o CPK mogłyby ulec zmianie, tak, aby "w bardziej poważny sposób traktować tych ludzi", ponieważ mieszkańcy mają obawy co do jej zapisów. </p> <p>Pod koniec maja przez prawie pięć godzin w siedzibie Ochotniczej Straży Pożarnej w Baranowie trwało spotkanie wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda z mieszkańcami i wójtem gminy nt. budowy CPK. Wiceminister poinformował wówczas, że trzy gminy: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki ( pow. żyrardowski) są wyznaczone na obszar inwestycji CPK, obejmujący łącznie 66,2 km kwadratowych - </p> <p>Licznie przybyli mieszkańcy, często w emocjonalnych słowach, pytali wówczas wiceministra Wilda o swoją przyszłość, w związku z planowaną przez rząd budową CPK. Dopytywali m.in. o wykup ziemi, ceny gruntu, odszkodowanie, gwarancję pieniędzy na koncie, prowadzenie działalności rolniczej. Mówili, że będą zmuszeni do sprzedaży swoich nieruchomości.</p> <p>4 czerwca w Urzędzie Gminy w Baranowie został uruchomiony punkt informacyjno-konsultacyjny dla mieszkańców gmin, na terenie których powstanie Port "Solidarność". Punkt jest obsługiwany przez osoby wyznaczone przez pełnomocnika rządu ds. CPK. Mieszkańcy trzech gmin objętych inwestycją (Baranów, Teresin i Wiskitki) mogą uzyskać w nim dane dotyczące inwestycji oraz zgłosić swoje uwagi lub postulaty. Konsultanci udzielą informacji dotyczących ustawy o CPK i dalszych kroków z nią związanych, a także wpływu inwestycji na życie mieszkańców. Punkt, w zależności od zainteresowania mieszkańców, będzie działał co najmniej do końca listopada 2018 r.</p> <p>Na początku listopada ubiegłego roku rząd przyjął uchwałę ws. "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Port powstanie na ok. 3 tys. ha. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.</p> Sellin: Po wybudowaniu CPK lotnisko Chopina powinno nadal funkcjonować http://forsal.pl/artykuly/1131593,sellin-po-wybudowaniu-cpk-lotnisko-chopina-powinno-nadal-funkcjonowac.html 2018-06-10T16:32:49Z Po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego lotnisko na warszawskim Okęciu powinno dalej funkcjonować jako wielkomiejskie lotnisko warszawskie - powiedział podczas niedzielnego spotkania z mieszkańcami Nowego Dworu Mazowieckiego wiceminister kultury Jarosław Sellin.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>"Zdecydowaliśmy się na inwestycję w Centralny Port Komunikacyjny "Solidarność", gdyż wszelkie analizy pokazują, że biznes lotniczy, przewozy pasażerskie, przewozy towarów tak szybko się rozwijają, również w Polsce, że Okęcie za lat 10 kompletnie się zadławi. Okęcie jest już dzisiaj praktycznie lotniskiem w środku miasta. Funkcjonowaniem Okęcia jest dotkniętych 300 tys. osób, jeśli chodzi o hałas. Nie znaczy to, że Okęcie trzeba będzie zamykać, wręcz przeciwnie. Po prostu intensywność działania tego lotniska powinna być za jakiś czas mniejsza, kiedy zbudujemy Centralny Port Komunikacyjny" - powiedział Sellin.</p> <p>"Jak będziemy mieli CPK między Warszawą a Łodzią za lat dziewięć, trochę odciążone Okęcie, które powinno jako takie dodatkowe lotnisko wielkomiejskie, warszawskie, dalej funkcjonować i ten Modlin jako uzupełniające lotnisko... Takie aglomeracje, jak ta Warszawsko - Łódzka, która nam się szykuje, takie aglomeracje mają często po trzy, cztery lotniska. I można to wszystko tak skonfigurować, żeby każdy mniej więcej wiedział, jakiemu obszarowi służy. Tutaj wielkie tranzyty, tutaj obsługa europejska, a tutaj na przykład obsługa lokalna" - dodał.</p> <p>Nowe lotnisko wraz z infrastrukturą, ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 r.</p>