© 2017 INFOR BIZNES Sp. z o. o. INFOR BIZNES Sp. z o. o. Forsal.pl: lotnictwo 2017-11-23T21:26:31+01:00 INFOR BIZNES Sp. z o. o. http://forsal.pl/atom/tagi/lotnictwo Wild: Centralny Port Komunikacyjny powinien mieć miejsce na kolej próżniową, czyli Hyperloop http://forsal.pl/artykuly/1087214,wild-centralny-port-komunikacyjny-powinien-miec-miejsce-na-kolej-prozniowa-czyli-hyperloop.html 2017-11-23T15:27:59Z Port Solidarność powinien posiadać dostatecznie dużo miejsca, by mogła tam powstać w przyszłości kolej próżniowa, czyli "Hyperloop" - powiedział w czwartek pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>"Port Solidarność powinien posiadać dostateczne rezerwy przestrzenne np. do tego, żeby uruchomić połączenia kolei próżniowych, czyli +Hyperloop+, które teraz są na bardzo wczesnym etapie. Przez niektórych są traktowane w kategorii science fiction, z naciskiem na fiction, niż na science. Ale w ciągu 10 lat to się może zmienić" - powiedział Wild w czwartek podczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej ds. wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej. Podkomisja omawiała możliwość finansowania budowy CPK ze środków unijnych.</p> <p>Na początku listopada rząd przyjął uchwałę ws. "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Jeden z załączników do tego dokumentu - jak poinformował posłów minister - poświęcony jest idei kolei próżniowej. </p> <p>"Załącznikiem do +Koncepcji+ jest dokument przygotowany przez naukowców z Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Warszawskiej, co do perspektywy wdrożenia kolei próżniowych w Polsce. Będziemy to obserwować. Zostawiamy dostateczne rezerwy przestrzenne w Porcie Solidarność, żebyśmy mogli - jeśli zajdzie taka potrzeba - przełączyć się na te nowe środki transportu" - tłumaczył posłom Wild.</p> <p>W załączniku napisano, że "Hyperloop" to nowy środek transportu, łączący zalety pociągów i samolotów, eliminujący najważniejsze wady obecnych dominujących środków transportu. Idea powstała na początku XX wieku, ale dopiero XXI wiek przyniósł techniczne możliwości jej realizacji.</p> <p>"Kolej próżniowa może stać się konkurencyjna na dystansie 200–1000 kilometrów. Zwiększenie konkurencyjności jest jednym z elementów poprawy intermodalności pasażerskiej. Według zaleceń Unii Europejskiej do roku 2050 wszystkie porty lotnicze, które należą do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) powinny być zintegrowane z systemem kolejowym" - czytamy w załączniku. </p> <p>"Pasażer wybierający się do punktu X wsiądzie do kapsuły razem z innymi pasażerami wybierającymi się do punktu X i dotrze tam bez przesiadek czy przystanków pośrednich. Takie rozwiązanie eliminuje dodatkowe zużycie energii niezbędne do ponownego rozpędzania pojazdu na stacjach pośrednich" - napisano.</p> <p>Autorzy tego dokumentu przekonują, że kolej próżniowa stanie się kolejnym środkiem transportu w ciągu następnej dekady. "Potwierdzają to testy przeprowadzone w Newadzie 12 maja 2017 r. przez amerykańską firmę Hyperloop One (2017), które pokazały, iż technologia działa w pożądanej skali. Kolejne testy przeprowadzone w Nevadzie i Los Angeles pozwoliły na osiągnięcie prędkości zbliżonych do 330 km/h na krótkich odcinkach torów testowych" - napisano. </p> <p>"Z ekonomicznego punktu widzenia kolej próżniowa, na bazie wstępnych analiz przeprowadzonych przez Hyper Poland sp. z o.o. oraz firmy amerykańskie pracujące nad tą technologią (przede wszystkim Hyperloop One), wydaje się być interesującą alternatywą dla Kolei Dużych Prędkości, ze względu na przewidywane niższe koszty inwestycyjne i operacyjne, występujące przy jednoczesnej minimalizacji kosztów zewnętrznych" - podkreślono.</p> <p>Wild tłumaczył posłom, że załącznik do "Koncepcji" zawiera "potencjalne scenariusze rozbudowy sieci kolejowych". "To są potencjalne scenariusze, które nie są jeszcze zdecydowane. Ich przedstawienie służy wykazaniu, że posiadamy możliwość, realny scenariusz osiągnięcia strategicznych celów, wskazanych w +Koncepcji+, to znaczy skomunikowania największych miast w Polsce w czasie do 2-2,5 godziny z Portem Solidarność"- mówił.</p> <p>Jego zdaniem, realizacja tego planu pozwoli dwukrotnie przyspieszyć szybkość podróżowania koleją.</p> <p>"Jednym z założeń budowy Portu Solidarność jest budowa nowej linii po trasie wyznaczonej wcześniej Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią" - powiedział Wild. Wyjaśnił, że oprócz dwóch linii - tej idącej obecnie przez Sochaczew i tej przez Grodzisk, które w założeniu będą się zbiegać w Porcie Solidarność, zapewniając dotarcie w ciągu 40 minut do Warszawy, planowana jest budowa nowej linii o standardzie umożliwiającym poruszanie się pociągów z prędkością 250 km na godzinę. </p> <p>Jak mówił, pasażer, który wsiądzie w pociąg na Dworcu Centralnym w Warszawie, w ciągu 15 minut będzie w Porcie Solidarność, a za kolejne 25 minut - w Łodzi. "Takie są założenia przy prędkości 160 km/h. To nie jest nieosiągalne" - dodał. </p> <p>Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Port ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych osiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/artykuly/1086090,hyperloop-w-polsce-juz-niedlugo-i-to-od-polskiej-firmy.html">Hyperloop w Polsce? Już niedługo, i to od polskiej firmy</a></p> PKP PLK: Wraz z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego może powstać 1-1,5 tys. km torów http://forsal.pl/artykuly/1087212,pkp-plk-wraz-z-budowa-centralnego-portu-komunikacyjnego-moze-powstac-1-1-5-tys-km-torow.html 2017-11-23T15:20:33Z PKP Polskie Linie Kolejowe szacują, że w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) trzeba będzie wybudować od 1 tys. do 1,5 tys. km nowych linii kolejowych - poinformował w czwartek PAP prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>"Mówimy o budowie linii długości między 1 tys. km, a 1,5 tys. km nowych linii kolejowych" - powiedział Merchel.</p> <p>Prezes poinformował też, że w tym roku udało się podpisać kontrakty na budowę i remonty infrastruktury kolejowej o wartości 16,8 mld zł w ramach Krajowego Programu Kolejowego.</p> <p>Przyjęty przez <b>PKP PLK</b> plan zakłada, że w tym podpiszą umowy o wartości około 20 mld zł. Pierwsze półrocze planowano zamknąć 10 mld zł, ale udało się dojść do 11 mld zł.</p> <p><b>Krajowy Program Kolejowy </b>zakłada, że do roku 2023 wydatki inwestycyjne na infrastrukturę kolejową sięgną blisko 67 mld zł.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/gospodarka/aktualnosci/artykuly/1087188,szczecin-i-gdansk-zamiast-hamburga-i-amsterdamu-morawiecki-chcemy-wykorzystac-potencjal-baltyku-w-handlu-z-chinami.html">Szczecin i Gdańsk zamiast Hamburga i Amsterdamu. Morawiecki: Chcemy wykorzystać potencjał Bałtyku w handlu z Chinami</a></p> Możliwy kolejny poślizg w otwarciu lotniska w Berlinie. Mija już pięć lat od terminu http://forsal.pl/artykuly/1087161,mozliwy-kolejny-poslizg-w-otwarciu-lotniska-w-berlinie-mija-juz-piec-lat-od-terminu.html 2017-11-23T12:48:32Z Termin otwarcia nowego lotniska w Berlinie ze względu na wykrycie następnych wad budowlanych może ulec kolejnemu przesunięciu, być może aż do roku 2021 - podał w czwartek dziennik "Der Tagesspiegel", powołując się na nową techniczną ekspertyzę.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Nowy port lotniczy w Berlinie BER miał rozpocząć działalność 3 czerwca 2012 roku. Od tego czasu termin otwarcia kilkakrotnie przesuwano ze względu na wady systemów przeciwpożarowych oraz innych niedociągnięć konstrukcyjnych. Dyrekcja BER zapowiadała, że w połowie grudnia poda ostateczny termin przekazania lotniska do użytku. </p> <p>Z datowanej na początek listopada ekspertyzy sporządzonej przez Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego (TUeV) z Nadrenii wynika, że pomimo pięcioletnich prac naprawczych systemy, których poprawność zakwestionowano w 2012 roku nadal są niesprawne.</p> <p>Eksperci badający północną część budynków lotniska wykryli wady w działaniu systemu wentylacyjnego. Za nie nadające się do użytku uznano także natryski wody uruchamiane w przypadku pożaru, oświetlenie awaryjne i system alarmu przeciwpożarowego - czytamy w "Tagesspieglu". Wady stwierdzono w sześciu z 10 systemów w tej części portu lotniczego. </p> <p>Zdaniem "Tagesspiegla" otwarcie berlińskiego lotniska w 2019 roku, jak wcześniej zakładano, nie wchodzi w rachubę. Redakcja uważa, że nastąpi to dopiero w 2021 roku. </p> <p>Budowa portu lotniczego Berlin-Brandenburg (BER) im. Willy'ego Brandta w Schoenefeld w południowo-wschodniej części stolicy Niemiec rozpoczęła się w 2006 roku. Pierwsze samoloty miały wystartować na jesieni 2011 r. </p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/artykuly/948189,nad-lotniskiem-w-berlinie-wisi-fatum-nie-zdaza-do-2017-roku.html" title="Nad &lt;b&gt;lotniskiem&lt;/b&gt; w &lt;b&gt;Berlinie&lt;/b&gt; wisi fatum. Nie zdążą do 2017 roku?">Nad lotniskiem w Berlinie wisi fatum. Nie zdążą do 2017 roku?</a></p> <p>Nowy port lotniczy obliczony jest na obsługę 27 mln pasażerów rocznie. Już teraz wiadomo, że pojemność portu będzie wkrótce zbyt mała, a liczba pasażerów może wzrosnąć do 37 mln.</p> <p>Koszt budowy lotniska wzrósł z zakładanych początkowo 2,5 mld euro do 6,6 mld euro. Inwestycja powstaje na terenie dawnego głównego lotniska pasażerskiego NRD Berlin-Schoenefeld.</p> <p>Nowy port lotniczy Berlina ma być trzecim co do wielkości w Niemczech - po Frankfurcie nad Menem i Monachium. To największa inwestycja infrastrukturalna w Niemczech w ostatnich latach. </p> <p>Udziałowcami spółki budującej lotnisko jest skarb państwa oraz kraje związkowe Berlin i Brandenburgia. Ciągnąca się latami budowa BER stała się symbolem niezdolności władz RFN i Berlina do realizacji prestiżowej inwestycji.</p><p><span class="psav_slideshow">psav slideshow</span></p> LOT zapowiada trzy nowe, większe dreamlinery. Będą latać do USA i Kanady http://forsal.pl/artykuly/1086860,lot-zapowiada-trzy-nowe-wieksze-dreamlinery-beda-latac-do-usa-i-kanady.html 2017-11-22T12:14:13Z Trzy nowe Boeingi 787-9 Dreamliner z 294 miejscami na pokładzie wiosną i latem przyszłego roku pojawią się na trasach PLL LOT do Chicago, Nowego Jorku i Toronto - zapowiada spółka. Przewoźnik zamówił cztery większe maszyny, ale ostatni model ma otrzymać w 2019 r.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Obecnie polski przewoźnik posiada w swojej flocie osiem szerokokadłubowych Boeingów Dreamliner w wersji 787-8, z których każdy ma po 252 fotele w trzech klasach: 18 w klasie biznes, 21 w ekonomicznej premium i 213 w ekonomicznej. </p> <p>W środę spółka poinformowała w komunikacie, że wiosną przyszłego roku ma otrzymać nowe, większe dreamlinery 787-9. Każdy z nich będzie mógł zabrać na pokład 294 pasażerów - 24 w klasie biznesie, 21 w premium economy i 249 w klasie ekonomicznej.</p> <p>Trzy z czterech nowych samolotów w 2018 roku pojawią się na wybranych połączeniach dalekodystansowych z Warszawy. Pierwszy z nich zacznie latać na przełomie marca i kwietnia do Chicago, drugi od początku maja do Nowego Jorku (lotnisko JFK), a trzeci od początku lipca do Toronto w Kanadzie.</p> <p>Jak tłumaczy spółka, samoloty te będą mogły być wykorzystywane też na wybranych rejsach do Seulu w Korei Południowej.</p> <p>Dreamliner w wersji 787-9 ma ponad 62 metry długości, czyli jest o sześć metrów dłuższy od wersji 787-8. Został wyposażony w silniki Rolls-Royce'a Trent TEN nowej generacji. Zasięg samolotu 787-9 w wersji dla LOT-u to ponad 13,3 tys. km, czyli o ok. 700 km więcej od poprzedniej wersji tej maszyny. Boeing przekonuje, że maszyna 787-9 jest oszczędniejsza i bardziej ekologiczna od 787-8, ma niższe zużycie paliwa w przeliczeniu na pasażera i większy zasięg.</p> <p>"LOT był pierwszą linią w Europie, która wprowadziła Boeinga 787 do swojej floty. To był mądry, dalekowzroczny ruch, który do dziś procentuje. Dzisiaj dreamliner to nasz flagowy samolot i filar floty dalekodystansowej" - powiedział cytowany w komunikacie prezes PLL LOT Rafał Milczarski. </p> <p>Podkreślił, że to najbardziej zaawansowany technologicznie szerokokadłubowy samolot pasażerski na świecie. "Kompozytowa konstrukcja i nowoczesne silniki pozwalają na mniejsze zużycie paliwa i wyższy komfort podróży niż w innych samolotach" - ocenił szef LOT-u. Jak dodał, "pozyskiwanie kolejnych większych modeli B787 jest zgodne ze strategią zrównoważonego wzrostu naszej spółki na lata 2016-2020". </p> <p>"Ale to nie koniec. Strategia rentownego wzrostu LOT-u zakłada, że do końca 2020 r. we flocie przewoźnika będzie co najmniej 16 samolotów szerokokadłubowych typu dreamliner" - podkreśliła spółka.</p> <p>W Boeingu 787-9, podobnie jak w modelu 787-8, w klasie biznes fotele będą się rozkładały do pozycji "płaskiego łóżka". Będą one ustawione w konfiguracji 2-2-2, czyli trzy razy po dwa fotele obok siebie, rozdzielone przejściem dla pasażerów. W karcie menu, oprócz posiłków serwowanych na porcelanowej zastawie, znajdą się także wina m.in. z polskich winnic. Klasa premium economy to fotele w konfiguracji 2-3-2; ich górną część będzie można odchylić lekko do tyłu, a podnóżek - podnieść. Oprócz posiłków pasażerowie będą też mogli wybrać napoje. W klasie ekonomicznej fotele będą w układzie 3-3-3, z regulowanymi zagłówkami i podnóżkami. </p> <p>Każdy z foteli, niezależnie od klasy podróży, ma posiadać indywidulane ekrany systemu rozrywki, gniazdo sieciowe i port USB. </p> <p>"W klasie biznes w pierwszym rzędzie monitory rozrywki pokładowej będą znajdowały się na ścianie przed fotelem, zamiast w podłokietniku jak dotychczas. (...) W klasie premium economy LOT zaoferuje większy niż dotychczas odstęp między fotelami: 42 cali (106,68 cm) zamiast 38 cali (96,52 cm). Umożliwi to znacznie bardziej wygodne przemieszczanie się po kabinie. W tej części samolotu znajdzie się również toaleta (...). W klasie ekonomicznej LOT wybrał wygodniejsze fotele Zodiac Z300 wyposażone w większe ekrany rozrywki pokładowej o przekątnej 10,6 cala" - czytamy w komunikacie.</p> <p>"Dzięki bardziej wilgotnemu powietrzu i wyższemu ciśnieniu w kabinie pasażerskiej w porównaniu z innymi samolotami, a także oświetleniu LED i zaciemnianym elektrofotochromatycznie oknom konstruktorom samolotu udało się zminimalizować efekt tzw. jet-lagu (zespołu nagłej zmiany strefy czasowej - PAP)" – tłumaczy Milczarski.</p> <p>Od grudnia 2017 r. do maja 2019 r. LOT chce odebrać sześć Boeingów 737 MAX 8, które będzie wykorzystywał do obsługi najpopularniejszych tras krótkiego i średniego zasięgu - m.in. do Londynu, Madrytu, Tel Awiwu, Wiednia, Amsterdamu, Paryża, Frankfurtu i Barcelony. </p> <p>LOT powiększy też flotę o kolejnych sześć Embraerów 195, które zabiorą na pokład 116 pasażerów (o czterech więcej niż dotychczas), przy konfiguracji foteli 2+2. Te samoloty mają przewozić podróżnych m.in. z portów Europy Środkowo-Wschodniej na Lotnisko Chopina w Warszawie. </p> <p>Do 2020 r. LOT planuje przewóz ponad 10 mln pasażerów rocznie, co będzie oznaczało podwojenie liczby podróżnych wobec roku 2016. Do połowy 2019 r. LOT ma mieć 75 samolotów. To obecnie używane maszyny od Boeinga, Embraera i Bombardiera; samoloty, które firma ma otrzymać do połowy 2019 r. (Boeingi: 787-9 i 737 MAX 8 oraz Embraery 195), a także maszyny estońskiego przewoźnika Nordica (głównie Bombardier CRJ), z których część wykonuje połączenia w ramach siatki LOT-u.</p> <p>Udziałowcami PLL LOT są: Skarb Państwa (99,856 proc. akcji) oraz TFS Silesia (0,144 proc. akcji).</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/1086797,wild-centralny-port-komunikacyjny-bedzie-jak-miasto-skala-przedsiewziecia-wieksza-niz-budowa-gdyni.html">Wild: Centralny Port Komunikacyjny będzie jak miasto. Skala przedsięwzięcia większa niż budowa Gdyni</a></p> Wild: Centralny Port Komunikacyjny będzie jak miasto. Skala przedsięwzięcia większa niż budowa Gdyni http://forsal.pl/artykuly/1086797,wild-centralny-port-komunikacyjny-bedzie-jak-miasto-skala-przedsiewziecia-wieksza-niz-budowa-gdyni.html 2017-11-22T08:12:42Z To będzie nowe miasto; jeżeli przyjrzymy się skali przedsięwzięcia, to będzie ona większa niż budowa portu w Gdyni - mówi o Centralnym Porcie Komunikacyjnym w wywiadzie dla środowego "Naszego Dziennika" pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji Mikołaj Wild.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Jak dodał, rząd jednym głosem potwierdził, jaką inwestycję chce realizować. "Nie rozstrzygnięto wprawdzie wszystkich szczegółów. Zgromadzone analizy pozwoliły nam jednak na wyznaczenie strategicznych celów tej inwestycji. Idea Centralnego Portu komunikacyjnego nabrała bardziej konkretnych kształtów, co ma znaczenia m.in. z punktu widzenia transparentności kolejnych działań" - powiedział.</p> <p>Zaznaczył, że potrzebna jest ustawa, która usprawni proces legislacyjny i powołanie podmiotu odpowiedzialnego za budowę CPK. Jak powiedział, że w pierwszym kwartale 2018 roku rząd chciałby rozpocząć postępowania środowiskowe, aby zakończyć je przed upływem 2019 roku</p> <p>Pytany o wstępny harmonogram inwestycji, stwierdził, że celem jest, to żeby w 2027 roku CPK przyjął pierwszy samolot. Jednak zanim do tego dojedzie, rząd chce wyeliminować wszystkie ryzyka związane z tak dużą inwestycją. "Chodzi o wszelkie ryzyka projektowe, od środowiskowych, przez geologiczne, po społeczne" - powiedział gazecie.</p> <p>Pełnomocnik rządu ds. CPK odniósł się także do kwestii tego, czy ta inwestycja jest potrzebna. "Tak. Dyskutowaliśmy o duoporcie, ale ten zrzuciliśmy, gdyż byłaby to kontynuacja decentralizacji ruchu lotniczego. Ta strategia doprowadziła do tego, że z jednej strony Polskie Linie Lotnicze LOT niemal nie upadły, ponieważ nie miały możliwości rozwoju jako przewoźnik, który ma pretendować do europejskiej pierwszej ligi. Z drugiej strony porty regionalne zaczęły zajmować się obsługą potoków pasażerskich dla zagranicznych hubów lotniczych. Czyli duoport jest dobry pod warunkiem, że chcielibyśmy zrezygnować z marzeń o międzykontynentalnym porcie transferowym, hubie, który ściągnie pasażerów z różnych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Jeśli mielibyśmy się zgodzić na to, że jesteśmy peryferiami dla ruchu lotniczego, duoport, byłby całkowicie wystarczającym rozwiązaniem" - powiedział gazecie.</p> <p>Wild dodał, że celem CPK jest to aby środek ciężkości europejskiego ruchu lotniczego przenieść na wschód.</p> <p>Zapytany jak duży ma być CPK, Mikołaj Wild powiedział gazecie, że to lotnisko ma być jak "miasto". Ma być większe od Okęcia pięciokrotnie i zajmować obszar 3000 hektarów. CKP, wg pełnomocnika, "musi mieć nieskrępowane możliwości rozwoju", ponieważ potencjał rynku lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej będzie się rozwijać i CPK może obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie. </p> <p>"Jeżeli przyjrzymy się skali tego przedsięwzięcia, to możemy powiedzieć, że mówimy o skali większej niż budowa portu w Gdyni. Jest to projekt, który może mieć wpływ na życie Polaków większy niż miała Gdynia, oczywiście nie umniejszając znaczenia tego portu dla przedwojennej Polski. Natomiast Centralny Port komunikacyjny ma szansę stanowić porównywalny impuls rozwojowy dla Polski taki jak Gdynia i Centralny Okręg Przemysłowy" - powiedział Wild.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/aktualnosci/artykuly/1086777,niektore-odciniki-trasy-via-carpatia-moga-powstac-dopiero-w-2025-roku-mapa.html">Niektóre odcinki trasy Via Carpatia mogą powstać dopiero w 2025 roku [MAPA]</a></p> Linie Air China zawieszają połączenie z Pjongjangiem. "Z powodów biznesowych" http://forsal.pl/artykuly/1086540,linie-air-china-zawieszaja-polaczenie-z-pjongjangiem-z-powodow-biznesowych.html 2017-11-21T11:40:15Z Państwowe chińskie linie lotnicze Air China zawiesiły loty do Korei Północnej z powodu - jak wyjaśniono - braku zapotrzebowania na to połączenie - informuje we wtorek agencja Associated Press.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Pracownik biura prasowego Air China, który podał tylko swoje nazwisko, Zhang, oświadczył, że połączenie Pekin-Pjongjang zostało "tymczasowo zawieszone z powodu niesatysfakcjonujących operacji biznesowych".</p> <p>Ostatni samolot Air China odleciał do Pjongjangu w poniedziałek. Zhang nie potrafił powiedzieć, kiedy loty na tej trasie mogą zostać wznowione.</p> <p>Pekin poparł oenzetowskie sankcje, mające zmusić reżim północnokoreański do odstąpienia od programu zbrojeń jądrowych i programu rakietowego. </p> <p><span class="psav_slideshow">psav slideshow</span></p> Korzystasz z połączeń lotniczych? Straż graniczna dostanie twoje dane http://forsal.pl/artykuly/1086466,korzystasz-z-polaczen-lotniczych-straz-graniczna-dostanie-twoje-dane.html 2017-11-21T06:38:42Z Straż Graniczna będzie gromadziła wszelkie dane o klientach linii lotniczych. I udostępni je innym służbom, jeśli te będą podejrzewały, że ktoś może być terrorystą. To nowy projekt ustawy autorstwa MSWiA]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p class="tresc">Do informacji o pasażerach dostęp będzie miało 11 podmiotów, w tym prokurator krajowy, komendant główny policji i szef Krajowej Administracji Skarbowej.</p><p class="tresc">Jeśli po pozyskaniu danych służby ustalą, że ktoś co prawda nie jest terrorystą, ale popełnił inne przestępstwo – i tak będą mogły je wykorzystać.</p><p class="tresc">Czego dowiedzą się służby? Przede wszystkim tego, kto i dokąd lata. Ustalenie, że np. Jan Kowalski 1 marca leciał z Warszawy do Waszyngtonu, a 5 marca z Krakowa do Berlina – zajmie chwilę. Informacje do systemu wprowadzać będą – jeszcze przed odlotem pasażera – przewoźnicy lotniczy. Dla jasności: już teraz służby mogą pozyskiwać dane. Ale po pierwsze, jest to znacznie żmudniejsza procedura, należy występować o nie do poszczególnych przedsiębiorców. Będzie łatwiej, bo powstanie jedna wielka baza. Po drugie, teraz udostępnianych jest mniej informacji. Po wejściu w życie nowej ustawy prokurator krajowy będzie mógł się dowiedzieć nawet tego, co kto jadł na pokładzie samolotu, jeśli tylko miał specjalne życzenia przed odlotem. W ten sposób będzie można z pewną dozą prawdopodobieństwa określić np. wyznanie pasażera. Przed Wielkim Bratem nie uciekną też dzieci. Z projektowanego prawa wynika, że rejestrowane będą, oprócz tak oczywistych kwestii jak ich imiona i nazwiska oraz dane kontaktowe opiekuna, znajomość języków obcych przez małoletniego oraz to, kto go odbierze z lotniska. Przewoźnik, który nie udostępni takich informacji, może być ukarany finansowo (od 12 do 20&#160;tys. zł za każdy lot).</p><p class="tresc">Projekt ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera nie jest wymysłem ministra Mariusza Błaszczaka. To nasze zobowiązanie unijne wynikające z konieczności wdrożenia dyrektywy. Prace nad nią trwały od 2011 r. Gdy wydawało się, że temat umarł (uznano przepisy za zbyt ingerujące w prawa obywatelskie), we Francji dokonano masakry w redakcji satyrycznego magazynu „Charlie Hebdo”. Walka z terroryzmem wróciła na unijną agendę. Dyrektywę uchwalono, a polski rząd ją teraz wdraża. ⒸⓅ </p><p>&gt;&gt;&gt; Polecamy: <a href="http://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/1085877,gdynia-wygrala-z-ke-przed-sadem-unii-europejskiej-lotnisko-w-kosakowie-zacznie-dzialac.html">Gdynia wygrała z KE przed sądem Unii Europejskiej. Lotnisko w Kosakowie zacznie działać?</a></p> CPK będzie połączony z kolejami dużych prędkości? PKP: 250 km/h to realny do wykonania system http://forsal.pl/artykuly/1086302,cpk-bedzie-polaczony-z-kolejami-duzych-predkosci-pkp-250-km-h-to-realny-do-wykonania-system.html 2017-11-20T11:08:42Z Polskie Koleje Państwowe (PKP) oceniają, że planowany Centralny Port Komunikacyjny (CPK) powinien mieć możliwość dojazdu koleją o parametrach wyższych niż dotychczas działająca w Polsce, poinformował prezes Krzysztof Mamiński. Według niego, koleje o prędkości do 250 km/h to optymalny i realny do wykonania system komunikacyjny dla CPK i Polski. ]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>"Gdy mówimy o <b>kolejach dużych prędkości</b>, musimy dokładnie sprecyzować, co rozumiemy pod tym pojęciem. Jeżeli mówimy o prędkościach do 250 km/h, to zawsze byłem zwolennikiem takiego rozwiązania. <b>Centralny Port Komunikacyjny </b>musi być wyposażony w dojazd koleją o parametrach wyższych niż dotychczas. Jeżeli tak to przyjmiemy, to myślę, że przy realnych nakładach sił i środków ta kolej powstanie. Ponadto na liniach obecnie modernizowanych będzie można osiągać zbliżoną prędkość i to bardzo dobra wiadomość" - powiedział Mamiński podczas debaty na <b>Kongresie 590. </b><br /> </p><p>Dodał, że w przypadku KDP o prędkościach rzędu 300-350 km/h "przy budowie całej nowej infrastruktury, jaka miałaby się zamykać w granicach Rzeczpospolitej, mocno by się trzeba zastanawiać, czy ta inwestycja byłaby opłacalna". <br /> </p><p><b>Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych </b>(PKP PLK) Ireneusz Merchel wyjaśnił, że przy zakładanym modelu obsługi dojazdu do CPK ze wszystkich większych miast (z wyjątkiem Szczecina i Rzeszowa) w czasie do 2 godzin konieczna będzie modernizacja ok. 1,5 tys. km istniejących linii do prędkości 200-250 km/h i budowa 1-1,5 tys. km nowych linii, z czego największymi inwestycjami byłyby nowa linia spod Warszawy do Wrocławia oraz lepsze skomunikowanie CPK z Trójmiastem oraz Bydgoszczą i Toruniem. Według niego sieć uzupełnią nowe linie do CPK z Łodzi i centrum Warszawy, skąd na lotnisko można by dojechać w czasie ok. 20 minut. <br /> </p><p>Poza rozbudową infrastruktury liniowej kolejowa obsługa CPK będzie oznaczała dla kolei inwestycje w infrastrukturę punktową, czyli przede wszystkim dworzec w nowym porcie lotniczym i zmiany organizacyjne na istniejących dworcach, związane z zapowiadaną możliwością odprawy pasażerów lotniczych już na dworcach kolejowych. <br /> </p><p>"Od momentu, kiedy mówi się otwarcie o <b>CPK,</b> kolej zadeklarowała, że chce się włączyć w proces odprawy podróżnych. Czy to wymaga specjalnych zabiegów inwestycyjnych na dworcach? Według mnie nie. Dworce w generalnym założeniu mają spełniać wszystkie standardy obsługi pasażera, a obsługa pasażera lotniczego będzie wymagała pewnych działań organizacyjnych, ale nie dodatkowej infrastruktury. To wyposażenie wykonamy, gdy zdecydujemy, na których dworcach będzie odprawa. Co więcej, rozważamy też odprawę w czasie jazdy pociągu" - powiedział Mamiński. <br /> </p><p>Według niego, poważną inwestycją będzie natomiast budowa samego nowego dworca kolejowego w ramach <b>CPK. </b><br /> </p><p>"Myślę, że środki dedykowane dla <b>CPK </b>będą zawierały w sobie komponenty również dla budowy samego dworca kolejowego. Chciałbym, żeby centralne lotnisko było dobrze zrealizowane i by odpowiadało także potrzebom klientów kolejowych, którzy tam przyjadą. Na pewno będziemy współdziałać w tym obszarze" - podsumował Mamiński. <br /> </p><p>7 listopada Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia "Koncepcji przygotowania i&#160;realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". <br /> </p><p>Pełnomocnik rządu zarekomendował wybudowanie <b>Centralnego Portu Komunikacyjnego</b> w&nbsp;Stanisławowie w gminie Baranów koło <b>Grodziska Mazowieckiego</b>. Budowa nowego obiektu jest konieczna, bo&nbsp;<b>Lotnisko Chopina</b> nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Niedługo nie będzie w stanie obsłużyć rosnącego ruchu - jego przepustowość jest na wyczerpaniu (od lipca 2016 r. do lipca 2017 r. ruch na tym lotnisku wzrósł o 24,7%). Nowo tworzony obiekt przejmie ruch cywilny z&nbsp;<b>Lotniska Chopina. </b><br /> </p><p>Nowe lotnisko, usytuowane między Łodzią a Warszawą, ma być jednym z&nbsp;największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i&nbsp;kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019&nbsp;r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r, podawało Centrum Informacyjne Rządu. </p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/artykuly/1085848,kolej-duzych-predkosci-ma-osiagac-szybkosc-250-km-h.html">Kolej Dużych Prędkości ma osiągać szybkość 250 km/h</a></p> Gdynia wygrała z KE przed sądem Unii Europejskiej. Lotnisko w Kosakowie zacznie działać? http://forsal.pl/artykuly/1085877,gdynia-wygrala-z-ke-przed-sadem-unii-europejskiej-lotnisko-w-kosakowie-zacznie-dzialac.html 2017-11-17T14:04:24Z Sąd UE przyznał rację Gdyni i stwierdził nieważność decyzji KE, która zahamowała przekształcenie lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne – podał urząd miasta.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Urząd Miasta w Gdyni poinformował w piątek, że Sąd Unii Europejskiej w Luksemburgu w piątek opublikował swój wyrok. W kwietniu 2014 r. Gdynia i gmina Kosakowo zaskarżyły do Sądu UE decyzję Komisji Europejskiej w sprawie<b> lotniska Gdynia-Kosakowo</b>. Na początku 2014 roku KE uznała<b> przekształcenie części lotniska wojskowego w cywilne</b> za pieniądze samorządów jako niedozwoloną pomoc publiczną. W sporze sądowym miasto uzyskało poparcie polskiego rządu, który we wrześniu 2015 r. przystąpił do procesu, popierając żądania Gdyni.</p> <p>„Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne” – poinformował Urząd Miasta.</p> <p>Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała zapytana przez PAP, czy lotnisko będzie mogło działać, przyznała, że „na to pytanie nie ma tak prostej odpowiedzi, dlatego, że zaszły pewne nieodwracalne procesy”. „Natomiast formalnie dzisiaj zniknęły z obrotu prawnego wszystkie przeszkody, które sprawiły, że ono działać nie mogło” – wyjaśniła. „Trzeba być realistą i wiedzieć, że upłynęło wiele lat i wiele okoliczności się zmieniło i nie ma prostego powrotu do tej sytuacji przed wydaniem decyzji KE” – podkreśliła. Zaznaczyła przy tym, że „my w tej chwili bardzo intensywnie pracujemy nad tym, aby lotnisko jak najszybciej uruchomiło operacje cywilne, ale w nowej formule”. </p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/1083326,prezes-lot-cpk-to-projekt-cywilizacyjny-dla-calego-kraju.html">Prezes LOT: CPK to "projekt cywilizacyjny dla całego kraju"</a></p><br /> Airbus z rekordową umową. Odwieczny rywal pozostaje daleko w tyle http://forsal.pl/artykuly/1085072,airbus-z-rekordowa-umowa-50-mld-dol-za-430-samolotow.html 2017-11-15T12:17:30Z Airbus ogłosił właśnie największą w swojej historii umowę na sprzedaż 430 pasażerskich wąskokadłubowych samolotów typu A320neo o wartości 50 mld dol. ]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Drugą stroną transakcji jest fundusz inwestycyjny <b>Indigo Partners</b>. Rekordowa transakcja daje <b>Airbusowi</b> dużą przewagę nad największym rynkowym konkurentem Boeingiem w wyścigu o nowe kontrakty, który ma miejsce podczas odbywających się targach lotniczych w Dubaju.</p><p>Podpisanie wspomnianej umowy jest także ukoronowaniem pięknej, trwającej kilka dekad, kariery dyrektora ds. sprzedaży firmy Johna Leahy’ego, który zamierza wkrótce przejść na emeryturę. Ma on na swoim koncie sprzedaż tysięcy samolotów oraz umocnienie pozycji Airbusa jako jednego z dwóch dominujących rynkowych graczy na świecie. </p><p>Transakcja zapewni znajdującym się w inwestycyjnym portfolio Indigo Partners ultraniskokosztowym liniom od Denver do Budapesztu dostęp do zmodernizowanych wąskokadłubowych samolotów. Fundusz ma w swoich portfelu inwestycyjnym między innymi takie linie jak Frontier Airlines, meksykańskie Volaris, węgierski Wizz Air Holdings Plc oraz JetSmart, które rozpoczęły w tym roku swoją działalność w Chile. </p><p>Umowa obejmuje 273 samoloty typu A320neo oraz 157 większych typu A321neo. Biorąc pod uwagę cenę najlepiej sprzedającego się samolotu A320neo firmy koszt całej transakcji zamknie się w kwocie około 49,5 mld dol. (przed zwyczajowymi rabatami). </p><p>To może nie być koniec umów podpisanych przez firmę z siedzibą we Francji. Do skutku mogą dojść jeszcze między innymi umowy z liniami EgyptAir Airlines Co. oraz FlyDubai. Druga z tych firm rozważa zakup aż 175 wąskokadłubowych samolotów firmy. </p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj także: <a href="http://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/1085065,wi-fi-w-samolotach-lot-bedzie-dostepne.html">LOT dołączy do linii, które oferują na pokładzie samolotu internet. Ma być dostępny w najnowszych boeingach 737 MAX 8 i dreamlinerach.</a></p>