© 2018 INFOR BIZNES Sp. z o. o. INFOR BIZNES Sp. z o. o. Forsal.pl: transport 2018-01-17T10:34:29+01:00 INFOR BIZNES Sp. z o. o. http://forsal.pl/atom/tagi/transport Rewolucja na Lotnisku Chopina? Port szykuje się do rozbudowy http://forsal.pl/artykuly/1098154,rewolucja-na-lotnisku-chopina-port-szykuje-sie-do-rozbudowy.html 2018-01-16T12:18:26Z Choć w 2027 roku Lotnisko Chopina ma być zlikwidowane, to władze PPL-u w najbliższych kilku latach szykują jego rozbudowę. Sam terminal będzie powiększony. Planowane są nowe stanowiska dla samolotów długo- i średniodystansowych. Będzie też nowy heliport. ]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Lotniska w rejonie Warszawy czeka w najbliższych latach prawdziwa rewolucja. Po pierwsze chodzi o budowę <b>Centralnego Portu Komunikacyjnego,</b> który według rządu ma powstać w 2027 r w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego (ok. 40 km od stolicy). Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) twierdzi jednak, że już teraz Lotnisko Chopina zaczyna się zapychać. Dlatego chce zainwestować w kolejne lotnisko koło stolicy. Tam miałyby się przenieść z Okęcia tanie linie i czartery. Szef PPL-u Mariusz Szpikowski mówi, że na Okęciu trzeba zrobić więcej miejsca dla LOT-u, który ma budować silną pozycję, m.in. chce rozwijać swój hub. </p><p>Według Szpikowskiego przygotowywane przez firmę Arup analizy wskazują, że to drugie lotnisko powinno być zlokalizowane na południe od Warszawy, bo tam jest większy potencjał demograficzny i gospodarczy. Wszystko wskazuje, na to że PPL zainwestuje w port w Radomiu. W środę zostanie podpisany list intencyjny w tej sprawie. Prezes Szpikowski mówi, że analizy będą jeszcze trwały, ale wydaje się, że decyzje polityczne w tej sprawie zapadły. Rozbudowę portu w Radomiu popiera m.in. wicemarszałek Senatu Adam Bielan czy Marek Suski, szef gabinetu politycznego premiera. Nie wiadomo jedna, co będzie dalej z Modlinem.</p><p>Tymczasem jak ujawnił dziś prezes Szpikowski, w najbliższych latach duże inwestycje szykują się także na przeznaczonym do likwidacji Lotnisku Chopina. W PPL-u przekonują, że jest to konieczne, by LOT mógł cały czas prężnie się rozwijać. Chodzi o to, by w momencie przenosin na CPK rzeczywiście była to silna linia lotnicza.</p><p>I tak po pierwsze o kilkaset metrów ma być wydłużony tzw. pirs południowy. To część terminala, w której pasażerowie po odprawie czekają na wejście do samolotu. Duże zmiany szykują się także po północnej stronie terminala. Tu mają być wygospodarowane nowe stanowiska dla dużych samolotów (dalekiego zasięgu) takich jak dreamliner. Te maszyny latają poza Europę, dlatego w pobliskiej części terminala ma być powiększona strefa <b>non-schengen. </b></p><p>Na całym lotnisku o blisko 40 ma się zwiększyć liczba stanowisk dla <b>samolotów. </b></p><p>Sporą nowością ma być budowa nowego heliportu dla <b>VIP-ów</b> (bliżej al. Krakowskiej i Południowej Obwodnicy Warszawy). Teraz stanowisko dla helikopterów, do których wsiadają ważne osobistości, znajduje się blisko terminala pasażerskiego, w pobliżu części wojskowej lotniska. Według Szpikowskiego powoduje to spore problemy operacyjne, bo helikoptery muszą na kołach przejechać ze stanowiska postojowego do miejsca startu, które znajduje się bliżej południowej obwodnicy. Śmigłowcom to przemieszczenie zajmuje aż 12 minut. Po drodze muszą przecinać drogi startowe. </p><p>Po wybudowaniu nowego heliportu poprawiłaby się także przepustowość pasów startowych (do ok. 50 operacji na godzinę). </p><p>Prezes Szpikowski przyznaje, że do tego wariantu rozbudowy potrzebna jest zgoda Ministerstwa Obrony Narodowej. Chodzi tu nie tylko o przeniesienia miejsca stanowiska postojowego dla helikopterów. PPL chce przejąć od wojska niewielki fragment płyty lotniska. Na Okęciu liczą, że niebawem będzie zgoda wojska. PPL nie zdradza jeszcze, ile miałaby kosztować rozbudowa portu i kiedy miałaby się zacząć. Szpikowski szacuje tylko, że potrwa dwa sezony budowlane.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj również: <a href="http://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/1098054,dlaczego-drugim-lotniskiem-stolicy-ma-byc-odlegly-o-100-km-radom-a-nie-modlin.html">Dlaczego drugim lotniskiem stolicy ma być odległy o 100 km Radom, a nie Modlin?</a></p> 50 tramwajów dla Krakowa. Solaris i Stadler podpisały nową umowę http://forsal.pl/artykuly/1098127,solaris-50-tramwajow-dla-krakowa-solaris-i-stadler-podpisaly-nowa-umowe.html 2018-01-16T11:06:08Z Konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Stadler Polska podpisały z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie umowę ramową (obejmującą 50 tramwajów) wraz z umową realizacyjną pierwszej części zamówienia obejmującej dostawę 35 tramwajów, poinformował Solaris. ]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Wartość całego zamówienia 35 tramwajów to ponad 314 mln zł, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 dla tej inwestycji wyniesie prawie 125 mln zł. <br /> </p><p>"Nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra. Zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. W środku będą także zamontowane automaty biletowe, w których pasażerowie za bilet zapłacą nie tylko monetami, ale także kartą płatniczą. Z myślą o użytkownikach telefonów i smartfonów na poręczach zostaną zamontowane porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. W drzwiach wagonów będzie funkcjonował system liczenia pasażerów, umożliwiający pomiar liczby przewożonych osób i zidentyfikowanie tras, na których konieczne jest np. zwiększenie częstotliwości kursów" - czytamy w komunikacie. <br /> </p><p>Warto także podkreślić, że dwa nowe tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii sieci lub awarii w zakładzie energetycznym), podano również. <br /> </p><p>Wartość całego zamówienia 35 tramwajów to ponad 314 mln zł, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 dla tej Inwestycji wyniesie prawie 125 mln zł. <br /> </p><p>"Podpisana umowa na dostawę 35 tramwajów sprawia, że MPK SA rozpoczyna właśnie realizację dziewiątego z kolei projektu unijnego. Wartość wszystkich unijnych projektów realizowanych przez krakowskiego przewoźnika wynosi już ponad 1,6 mld zł, z czego prawie 1 mld to środki pozyskane z unijnych funduszy" - powiedział prezes MPK SA w Krakowie Rafał Świerczyński, cytowany w komunikacie. <br /> </p><p>Pierwsze nowe tramwaje powinny trafić do Krakowa na początku 2020 rok. Cały kontrakt zgodnie z umową ma zostać zrealizowany w trzecim kwartale 2020 roku, podano również. <br /> </p><p>"Bardzo się cieszymy, że wspólnie z naszym partnerem będziemy realizować ten prestiżowy projekt. Jestem przekonany, że nasze niezawodne, bezpieczne i komfortowe tramwaje zaprojektowane specjalnie dla miasta Krakowa będą doskonale służyły zarówno pasażerom jak i przewoźnikowi" - powiedział właściciel i przewodniczący rady nadzorczej Stadlera Peter Spuhler. <br /> </p><p>Realizacja tego kontraktu umożliwi kontynuowanie procesu wycofania z ruchu wagonów tramwajowych z wysoką podłogą. Dzięki temu zwiększy się liczba tramwajów niskopodłogowych, a tym samym poprawi się dostępność i komfort podróżowania w Krakowie, szczególnie dla osób starszych, niepełnosprawnych oraz rodziców podróżujących z małymi dziećmi, podsumowano. <br /> </p><p>Stadler Polska od 10 lat jest jednym z wiodących producentów pojazdów szynowych w Polsce. W zakładzie w Siedlcach zatrudnionych jest 800 pracowników, a firma współpracuje z ponad 2 tysiącami polskich przedsiębiorstw. Jest także największym eksporterem pojazdów szynowych w Polsce. Do końca listopada tego roku zakład wyprodukował 320 pociągów, będących w eksploatacji w wielu krajach europejskich. <br /> </p><p>Solaris Bus &amp; Coach jest polskim producentem autobusów miejskich Solaris Urbino, trolejbusów Solaris Trollino, autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino, autobusów specjalnych oraz tramwajów Solaris Tramino. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku firma wyprodukowała ponad 14 000 pojazdów, które jeżdżą po drogach 30 krajów w ponad 600 miastach.&#160;</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/1098054,dlaczego-drugim-lotniskiem-stolicy-ma-byc-odlegly-o-100-km-radom-a-nie-modlin.html">Dlaczego drugim lotniskiem stolicy ma być odległy o 100 km Radom, a nie Modlin?</a></p> Dlaczego drugim lotniskiem stolicy ma być odległy o 100 km Radom, a nie Modlin? http://forsal.pl/artykuly/1098054,lotnisko-radom-modlin-dlaczego-drugim-lotniskiem-stolicy-ma-byc-odlegly-o-100-km-radom-a-nie-modlin.html 2018-01-16T15:23:11Z Władze Mazowsza wzywają zarządcę Okęcia, by przestał blokować rozbudowę portu w Modlinie i sprzedał udziały.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p class="tresc"><b>Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) </b>i&#160;władze Radomia podpiszą w&nbsp;środę list intencyjny w&nbsp;sprawie rozbudowy tamtejszego lotniska. To wstęp do wielkich inwestycji w&nbsp;porcie, który loty cywilne zaczął obsługiwać w&nbsp;2014 r. Dotychczas nie miał szczęścia do przewoźników – jesienią znowu opustoszał. Szef PPL Mariusz Szpikowski nie wyklucza, że jego firma wyłoży na rozbudowę terminalu i&nbsp;pasów w&nbsp;Radomiu blisko pół miliarda złotych. Jak uzasadnia, zarządzane przez niego Lotnisko Chopina powoli się zapycha. Przekonuje, że do czasu zbudowania w&nbsp;2027 r. Centralnego Portu Komunikacyjnego w&nbsp;ciągu 3–4 lat potrzebne jest lotnisko komplementarne, które miałoby przejąć część ruchu z&nbsp;Okęcia. Chodzi głównie o czartery i&nbsp;tanie loty. Szpikowski nie ukrywa, że w&nbsp;Warszawie trzeba zrobić więcej miejsca dla Lotu, który chce rozwijać swój hub.</p><p class="tresc">Dlaczego drugim lotniskiem stolicy ma być odległy o&nbsp;100 km Radom, a&nbsp;nie Modlin, do którego z centrum Warszawy jest niespełna 40 km?</p><p class="tresc">Szpikowski twierdzi, że tereny na południe od Warszawy są gęściej zaludnione niż te położone na północy. Zaznacza też, że region ma większy potencjał gospodarczy, który tworzy nie tylko Radom, lecz i pobliskie Kielce.</p><p class="tresc">Nie jest jednak tajemnicą, że od kilku miesięcy między zarządcą Okęcia a&nbsp;samorządem Mazowsza toczy się spór o&nbsp;Modlin. PPL jako jeden z&nbsp;czterech udziałowców portu zablokował emisję obligacji, która miała sfinansować zwiększenie terminalu i&nbsp;remont pasów. Szpikowski twierdzi, że inwestowanie w&nbsp;ten port to de facto przekazywanie pieniędzy Ryanairowi, który ma bardzo korzystną, 10-letnią umowę z&nbsp;portem – przy rozbudowanej siatce rejsów za obsługę pasażera płaci tylko 6 zł. Do porównania przewoźnik, który chciałby zacząć latać na kilku trasach, za podróżnego płaciłby 40 zł.</p><p class="tresc">Co na to władze Mazowsza? – Dla wszystkich warunki w&nbsp;Modlinie są równe. Port zamierza wkrótce zmodyfikować cennik opłat za obsługę podróżnych i&nbsp;wprowadzi zachęty finansowe dla nowych przewoźników – zapowiada Marek Miesztalski, skarbnik województwa i&nbsp;szef rady nadzorczej portu. Dodaje, że Mazowsze nie może tolerować sytuacji, w&nbsp;której PPL blokuje rozbudowę portu. – Chcemy pójść drogą prawną. Liczymy, że sąd zmusi PPL do zaprzestania działania na szkodę spółki – mówi Miesztalski. Przyznaje, że kolejnym krokiem ma być wezwanie PPL do sprzedaży udziałów w&nbsp;lotnisku. – Wkrótce formalnie wystąpimy z&nbsp;takim wnioskiem – deklaruje. Według niego udziały PPL (ma ok. 32 proc. akcji lotniska w&nbsp;Modlinie) są warte ok. 50 mln zł i&nbsp;dlatego ich wykup nie będzie dużym obciążeniem dla samorządu Mazowsza.</p><p class="tresc">Kilka dni temu województwo zainwestowało w&nbsp;port dodatkowe 5 mln zł, co umożliwi remonty dróg kołowania. Miesztalski nie wyklucza, że województwo poszuka prywatnego partnera, który zainwestowałby w&nbsp;lotnisko.</p><p class="tresc">Zdaniem ekspertów na Mazowszu nie ma miejsca dla trzech lotnisk. – By przyciągnąć przewoźników, zaoferują bardzo preferencyjne warunki. Taka bratobójcza walka na małym obszarze może się źle skończyć – ocenia Adrian Furgalski z&nbsp;Zespołu Doradców Gospodarczych Tor. Krytykuje wydawanie setek milionów na port w&nbsp;Radomiu. – Do Modlina zawsze będzie łatwiejszy dojazd. W&nbsp;ciągu 2–3 lat ma tam powstać wygodna łącznica kolejowa. Nawet po zbudowaniu trasy S7 podróż do Radomia będzie trwała znacznie dłużej. Dodatkowo port radomski leży blisko centrum miasta, a&nbsp;to wymusi wypłaty sporych odszkodowań mieszkańcom – mówi.</p><p class="tresc">Pojawiają się także opinie, że czarterów i&nbsp;tanich linii nie da się łatwo wypchnąć z&nbsp;Okęcia do Radomia. – Dlaczego ktoś chce dekretować, skąd mamy latać? Nasi podróżni wolą wylatywać z&nbsp;Warszawy – podkreśla Andrzej Kobielski, wiceprezes linii Enter Air, która obsługuje czartery.</p><p class="tresc">Z&nbsp;Okęcia nie zamierza się też wynosić Wizz Air. – Są jeszcze duże rezerwy przepustowości. Londyńskie lotnisko Gatwick na jednym pasie odprawia 40 mln podróżnych rocznie, a&nbsp;na Okęciu jest ich dopiero 15 mln – mówił niedawno DGP József Váradi, szef linii Wizz Air.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/drogi/artykuly/1097781,fiskus-rozjechal-vat-em-firmy-drogowe-wiele-z-nich-moze-zaliczyc-bankructwo.html">Fiskus rozjechał VAT-em firmy drogowe. Wiele z nich może zaliczyć bankructwo</a></p> GDDKiA ogłosiła przetarg na obejście Węgierskiej Górki w ciągu S1 za 1,5 mld zł http://forsal.pl/artykuly/1097930,gddkia-oglosila-przetarg-na-obejscie-wegierskiej-gorki-w-ciagu-s1-za-1-5-mld-zl.html 2018-01-15T17:28:21Z Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 – obejścia Węgierskiej Górki, poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 1,5 mld zł. ]]> <p> <br /><br /><br /> "Jest to najtrudniejsze zadanie inwestycyjne realizowane na drodze ekspresowej S1. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2019 r., a ich zakończenie na 2022 r. Na odcinek o długości 8,5 km będą składały się dwa tunele budowane metodą górniczą (o długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń). W ramach inwestycji powstaną również estakady nad dolinami potoków górskich i drogi dojazdowe. Z uwagi na górski charakter trasy będzie ona przebiegała w znaczącej części na obiektach inżynierskich. Odcinek 'Obejścia Węgierskiej Górki' połączy zrealizowane już odcinki: Żywiec – Przybędza z odcinkiem Milówka – Szare" - czytamy w komunikacie. <br /><br /> O ogłoszeniu przetargu poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas spotkania z ministrem transportu i budownictwa Republiki Słowackiej Arpádem Ersekiem. <br /><br /> "Obecnie jesteśmy świadkami, jak pogranicze polsko-słowackie z obszaru trudno dostępnego w transporcie staje się coraz bardziej przyjazne. Jest to złożony proces, obliczony na wiele lat, ale efekty podejmowanych prac po obu stronach pogranicza są już widoczne. Polska dzięki środkom unijnym jest teraz wielkim placem budowy" – powiedział Adamczyk, cytowany w komunikacie. <br /><br /> Na spotkaniu w Żywcu ministrowie Polski i Słowacji także podpisali Wspólne Oświadczenie w zakresie najważniejszych inwestycji transportowych na polsko-słowackim pograniczu. W podpisanym 15 stycznia 2018 r. memorandum potwierdzono po stronie polskiej: budowę obejścia Węgierskiej Górki, realizację szlaku Via Carpatia, modernizację drogi krajowej nr 87 na odcinku Nowy Sącz – Piwniczna Zdrój – granica państwa, poprawę stanu infrastruktury kolejowej na odcinku Katowice – Bielsko-Biała – Zwardoń – granica państwa i budowę nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc –Tymbark/Mszana Dolna, czytamy w materiale resortu. <br /><br /> "Dokument oficjalnie potwierdza nasze działania dla infrastruktury na tym obszarze i ukierunkowuje realizowane priorytety w nadchodzących latach. Efekty podjętych wspólnie działań pozwolą na pełne otwarcie pogranicza dla transportu, zlikwidują wąskie gardła w nieodległym czasie i jeszcze bardziej zbliżą do siebie oba państwa i społeczeństwa, również w wymiarze regionalnym" - skomentował Adamczyk. <br /><br /> Minister wyraził nadzieję, że wypracowane zostanie kompleksowe rozwiązanie w sprawie jednolitych warunków prawnych dla organizacji transgranicznych przewozów autobusowych o zasięgu lokalnym, a także utworzone zostaną nowe trasy kolejowe łączące &#160;Polskę i Słowację, w szczególności przez przejście graniczne Muszyna – Plaveč. <br /><br /> "W naszych relacjach jest to bardzo ważne miejsce, ponieważ po oddaniu do użytku nowej linii kolejowej na odcinku Podłęże – Tymbark - Piekiełko będzie ono obsługiwało przyszły towarowy korytarz bursztynowy, który pozwoli na skrócenie o połowę dotychczasowego przejazdu z Krakowa czy Zakopanego" – powiedział też Adamczyk. <br /><br /> (ISBnews) </p> Podpisano polsko-słowackie memorandum ws. inwestycji transportowych http://forsal.pl/artykuly/1097916,podpisano-polsko-slowackie-memorandum-ws-inwestycji-transportowych.html 2018-01-15T17:39:06Z Do końca 2022 r. gotowa będzie całość drogi ekspresowej S1 od granicy ze Słowacją do węzła autostrady A1 w Pyrzowicach; na przełomie lat 2022/23 gotowa będzie też wiodąca do polskiej granicy słowacka autostrada D3 – zapewnili w poniedziałek w Żywcu ministrowie ds. transportu obu państw.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p><b>Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk</b> oraz słowacki minister transportu i budownictwa <b>Arpad Ersek </b>podpisali w poniedziałek w <b>Żywcu </b>(Śląskie) memorandum o współpracy w zakresie najważniejszych inwestycji transportowych na polsko-słowackim pograniczu.</p><p>„Podpisujemy memorandum, żeby zapewnić wszystkich, którzy mieszkają w tym regionie, zarówno po stronie polskiej jak i słowackiej, że nie wstrzymaliśmy żadnych inwestycji, ale wszystko jest realizowane tak, jak zostało to zaplanowane. Najtrudniejsza jest faza przygotowań; później następuje realizacja, która wymaga już tylko pieniędzy” – mówił słowacki minister podczas konferencji prasowej.</p><p>Przy okazji podpisania polsko-słowackiego memorandum minister Adamczyk ogłosił skierowanie do przetargu wartej ponad 1,5 mld zł obwodnicy Węgierskiej Górki, będącej częścią drogi ekspresowej S1. To ostatni brakujący fragment trasy S1 między Bielskiem-Białą a Zwardoniem o długości ok. 8,5 km i jeden z czterech fragmentów tej arterii przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.</p><p>To także kluczowa inwestycja dla południowej części woj. śląskiego – o jej realizacji mowa od ponad 20 lat. Po niedawnym otwarciu na Słowacji jednego z kolejnych odcinków autostrady D3 na Żywiecczyźnie znacznie zwiększył się ruch tranzytowy. Połączenie istniejących fragmentów trasy S1 na wysokości Węgierskiej Górki przebiega tymczasem m.in. przez centrum tej miejscowości, a także sąsiedniej Milówki.</p><p>Rozpoczęcie prac budowlanych przy obwodnicy Węgierskiej Górki zaplanowano na 2019 r., a ich zakończenie na 2022 r. Odcinek połączy gotowe już fragmenty Żywiec–Przybędza i Milówka–Szare. Brakujący tam dotąd odcinek S1 będzie przebiegał w trudnym terenie - przewidziano m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m oraz kilka estakad nad dolinami potoków. Stąd wysoki koszt inwestycji, szacowany wcześniej na ok. 350 mln euro. Jak mówił w poniedziałek minister Adamczyk, budowa jest możliwa m.in. dzięki zwiększeniu przez rząd do 135 mld zł limitu finansowego na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych.</p><p>„Przekazujemy sprawę (obwodnicy Węgierskiej Górki – PAP) inżynierom. Politycy zrobili, co mieli do zrobienia, m.in. znaleźli gwarancje finansowania tego przedsięwzięcia, podobnie jak to jest w przypadku dalszych odcinków drogi S1; to nie jest tak, że kończymy na Węgierskiej Górce” – podkreślił Adamczyk.</p><p>Aby droga ekspresowa S1 była gotowa od słowackiej granicy do Pyrzowic, oprócz obwodnicy Węgierskiej Górki potrzebna jest także m.in. druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko-Podwarpie (ok. 9,5 km), przebudowa do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km, trwa projektowanie) oraz budowa nowego odcinka Mysłowice - Bielsko-Biała (ok. 40 km).</p><p>Adamczyk zapewnił, że do priorytetów resortu infrastruktury należy uruchomienie prac przy budowie odcinka S1 między Bielskiem-Białą a węzłem Mysłowice-Kosztowy oraz rozpoczęcie przebudowy S1 w kierunku Dąbrowy Górniczej i Podwarpia. Adamczyk zapewnił, że także odcinek łączący Podwarpie z autostradą A1 w Pyrzowicach będzie realizowany, mimo obecnych kłopotów, związanych z niepodpisaniem umowy przez wyłonionego w przetargu wykonawcę. Nowego wykonawcę wyłoni kolejny przetarg.</p><p>„Z pełnym przekonaniem potwierdzałem dzisiaj panu ministrowi Ersekowi, iż budujemy do końca 2022 r. drogę ekspresową S1 w pełnym przebiegu do węzła Pyrzowice, do węzła autostrady A1. Budujemy drogę bezpieczną, przewidywalną; drogę, która pozwoli w sposób cywilizowany przemieszczać się ludziom i przemieszczać towary; pozwoli normalnie funkcjonować regionom i regiony ożywi” – powiedział minister infrastruktury.</p><p>Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.</p><p>"W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych przewidziano m.in. budowę drugiej jezdni dla odcinka S1 Pyrzowice-Podwarpie o długości 9,7 km. Ponadto planowane jest dostosowanie odcinka drogi krajowej nr 1 pomiędzy Podwarpiem a Dąbrową Górniczą na długości 7,8 km do standardu S. Obie inwestycje mają być zrealizowane do końca 2021 r. Kluczowy i najbardziej kosztowny odcinek S1 Kosztowy – Bielsko-Biała (węzeł Suchy Potok) będzie miał całkowicie nowy przebieg. Ogłoszenie przetargu o wartości ponad 3 mld zł zaplanowano w 2019 r." - podał w poniedziałkowym komunikacie resort infrastruktury.</p><p>Po stronie słowackiej, po niedawnym oddaniu do użytku odcinka do węzła Żylina Brodno, do polskiej granicy brakuje jeszcze – jak podał w poniedziałek minister Arpad Ersek – 27 km autostrady D3. Prace przy budowie brakujących odcinków podzielono na trzy etapy.</p><p>„Jestem pewien, że do przełomu lat 2022/2023 jesteśmy w stanie to dokończyć. Przygotowanie do realizacji inwestycji na tych odcinkach jest na różnym poziomie; to odcinki bardzo trudne” – powiedział słowacki minister transportu i budownictwa.</p><p>Podczas poniedziałkowego spotkania ministrowie odwiedzili m.in. rejon Węgierskiej Górki, gdzie będzie realizowany kolejny odcinek drogi S1. Oprócz inwestycji drogowych, w Żywcu Adamczyk i Ersek rozmawiali też o transporcie kolejowym. Słowacki minister zaproponował powołanie – na szczeblu obu resortów – grupy roboczej, która ma zająć się możliwymi do szybkiego zrealizowania inwestycjami kolejowymi, dotyczącymi obu państw.</p><p>Jak mówił minister Adamczyk, w zakresie transportu kolejowego chodzi m.in. o dalsze unowocześnienia prowadzącej w kierunku Słowacji linii kolejowej Katowice-Zwardoń.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/drogi/artykuly/1097781,fiskus-rozjechal-vat-em-firmy-drogowe-wiele-z-nich-moze-zaliczyc-bankructwo.html" title="Fiskus rozjechał VAT-em firmy drogowe. Wiele z nich może zaliczyć bankructwo">Fiskus rozjechał VAT-em firmy drogowe. Wiele z nich może zaliczyć bankructwo</a></p> Częstochowa kupuje 10 nowych tramwajów za prawie 90 mln zł http://forsal.pl/artykuly/1097898,czestochowa-kupuje-10-nowych-tramwajow-za-prawie-90-mln-zl.html 2018-01-15T15:22:48Z Od wiosny do jesieni 2019 r. do Częstochowy powinno trafić 10 nowych tramwajów spółki Pesa, kupionych w ramach projektu UE – podało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie. Umowę wartą 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto) podpisano w poniedziałek.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Nowe klimatyzowane pojazdy o parametrach zbliżonych do jeżdżących po mieście od 2012 r. siedmiu wozów typu <b>Twist </b>tej samej firmy będą miały nieco zmodyfikowane nadwozie oraz m.in. internet, ekrany informacyjne i biletomaty. </p> <p>Zakup tramwajów współfinansowany jest z <b>Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego </b>na lata 2014-2020. Umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały w październiku ub. roku. Prócz zakupu tramwajów obejmuje on remonty ponad 13 km torów.</p> <p>Konkurs na projekty związane z budową i przebudową liniowej infrastruktury tramwajowej, a także zakupem taboru tramwajowego, samorząd woj. śląskiego ogłosił w lutym ub. roku. Budżet tego konkursu RPO wynosił 157,7 mln zł. Do konkursu przystąpiło MPK w Częstochowie, które zgłosiło dwa projekty: dotyczący przebudowy sześciu odcinków infrastruktury tramwajowej i zakupu tramwajów, a także – osobno – na jeszcze jeden odcinek infrastruktury.</p> <p>W ogłoszonym w maju 2017 r. przetargu na zakup 10 tramwajów (z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę. Częstochowska spółka poinformowała o jej wyborze pod koniec sierpnia 2017 r.</p> <p>Drugi przetarg, ogłoszony w lipcu ub. roku, objął całość przewidzianych w projekcie prac infrastrukturalnych – w systemie „projektuj i buduj”. Oferty otwarto w nim 11 października. Najtańszą z trzech złożonych, opiewającą na 114,5 mln zł brutto, przygotowało konsorcjum NDI-Balzola. Do poniedziałku spółka nie poinformowała o zakończeniu tego postępowania.</p> <p>Zamówienie to ujmuje m.in. większą część częstochowskich torowisk istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.</p> <p>W dofinansowanym projekcie MPK założyło wyremontowanie ok. 13,5 km toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, budowę dwóch nowych tzw. podstacji trakcyjnych i przebudowę jednej istniejącej (wraz z częścią infrastruktury zasilającej), a także przebudowę dwóch pętli tramwajowych. </p> <p>Prace mają objąć odcinki od pętli w dzielnicy Północ do pętli przy dworcu w Rakowie z wyłączeniem wyremontowanego odcinka w al. Niepodległości. Na śródmiejskim odcinku tej głównej linii miasta ma zostać urządzone tzw. zielone torowisko.</p> <p>Drugi projekt, złożony pod kątem ew. oszczędności przetargowych osiągniętych w pierwszym projekcie i udostępnienia w ten sposób części środków w puli konkursu, zakłada wyremontowanie jeszcze jednego odcinka linii – w południowej części miasta, między Dąbiem i Kucelinem. Jego szacunkowy koszt to 64,3 mln zł, a wnioskowane dofinansowanie – 44,4 mln zł.</p> <p>W mieście istnieje także koncepcja dalszej rozbudowy sieci tramwajowej do dzielnicy Parkitka. W ub. roku samorząd zapowiadał przedstawienie jej wstępnej dokumentacji – niezbędnej m.in. dla starań o zewnętrzne dofinansowanie.</p> <p>W woj. śląskim, poza Częstochową, funkcjonuje jeszcze jedna sieć tramwajowa, obejmująca 12 miast konurbacji katowickiej. Obsługująca ją spółka Tramwaje Śląskie prowadzi swój szacowany na ok. 885 mln zł projekt modernizacji infrastruktury pod kątem krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura Środowisko. Zakłada on m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 44 tramwajów.</p> <p>Miejskie projekty komunikacyjne w programach obecnej perspektywy unijnej znalazły się w grupach działań dotyczących efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/drogi/artykuly/1097872,oferty-w-przetargu-na-fragment-s61-via-baltica-beda-ponownie-ocenione.html" title="Oferty w przetargu na fragment S61 Via Baltica będą ponownie ocenione">Oferty w przetargu na fragment S61 Via Baltica będą ponownie ocenione</a></p> Jest pozwolenie na budowę dla modernizacji linii Poznań-Piła za 500 mln zł http://forsal.pl/artykuly/1097890,jest-pozwolenie-na-budowe-dla-modernizacji-linii-poznan-pila-za-500-mln-zl.html 2018-01-15T14:57:06Z Wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann wydał pozwolenie na budowę dla modernizacji linii kolejowej nr 354 Poznań Główny – Piła Główna. Po modernizacji pociągi pojadą trasą z prędkością do 120 km/h.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Informację przekazało w poniedziałek biuro prasowe Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w <b>Poznaniu</b>.</p> <p>Pod koniec 2019 roku podróż trasą między Poznaniem a <b>Piłą </b>skróci się o ok. 40 minut i potrwa ok. 80 minut. Współfinansowana ze środków unijnych <b>modernizacja linii </b>o długości 94 km kosztować będzie 500 mln zł.</p> <p>„Zakres inwestycji jest bardzo szeroki i z pewnością przyczyni się do poprawy nie tylko bezpieczeństwa, ale jakości i szybkości przejazdu na jednej z głównych linii kolejowych w naszym województwie. Przebudowie ulegnie, zarówno układ torowy, jak i towarzysząca mu infrastruktura kolejowa” – powiedział wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.</p> <p>Modernizacja obejmuje remont obiektów inżynieryjnych, przebudowę i budowę peronów oraz dojść do peronów.</p> <p>Celem inwestycji jest uzyskanie prędkości konstrukcyjnej ruchu pociągów do 120 km/h (obecnie to 100 km/h). Modernizacja linii kolejowej Poznań - Piła jest finansowana ze środków unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/drogi/artykuly/1097872,oferty-w-przetargu-na-fragment-s61-via-baltica-beda-ponownie-ocenione.html" title="Oferty w przetargu na fragment S61 Via Baltica będą ponownie ocenione">Oferty w przetargu na fragment S61 Via Baltica będą ponownie ocenione</a></p> Oferty w przetargu na fragment S61 Via Baltica będą ponownie ocenione http://forsal.pl/artykuly/1097872,oferty-w-przetargu-na-fragment-s61-via-baltica-beda-ponownie-ocenione.html 2018-01-15T14:04:17Z Krajowa Izba Odwoławcza nakazała GDDKiA w Białymstoku przeprowadzić ponowną ocenę ofert w przetargu na projekt i budowę 13-km odcinka drogi S61 Via Baltica od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p><b>KIO</b> uwzględniła część odwołania od rozstrzygnięcia przetargu na tę inwestycję, które złożyło konsorcjum firm <b>PORR SA</b> i <b>Unibep SA</b>. Przetarg wygrała w grudniu 2017 r. Impresa Pizzarotti &amp; C.S.p.A w Parmie.</p> <p>Wyrok zapadł 11 stycznia. Jak poinformowała w poniedziałek PAP rzeczniczka KIO Magdalena Grabarczyk, Izba "uwzględniła odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego doświadczenia personelu wykonawcy" i nakazała GDDKiA w Białymstoku, która prowadzi przetarg, "unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i powtórzenie czynności oceny ofert". Chodzi głównie o zwrócenie się do firmy o dodatkowe informacje i dokumenty dotyczące konkretnego pracownika. W pozostałym skarżonym zakresie KIO odwołanie oddaliła.</p> <p><b>Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku </b>nie otrzymała jeszcze treści wyroku KIO. Rzecznik białostockiej GDDKiA Rafał Malinowski powiedział PAP w poniedziałek, że drogowcy czekają na ten wyrok. "Po zapoznaniu się z nim zapewne wykonamy orzeczenie przeprowadzając postępowanie raz jeszcze, oczywiście wcześniej prosząc włoską firmę o uzupełnienie dokumentów" - powiedział.</p> <p>Malinowski dodał przy tym, że plany zakładały podpisanie umowy do końca marca i na razie "trudno dywagować", czy termin ten się zmieni. "Wszystko zależy od tego, jak przebiegać będzie postępowanie" - zaznaczył.</p> <p>Impreza Pizzarotti wygrała przetarg kwotą 442,8 mln zł brutto. Jak podawała GDDKiA przy rozstrzyganiu przetargu, cena ta stanowiła 46 proc. ceny zamawiającego na tę inwestycję.473,3 mln zł - taka była propozycja PORR SA i Unibep SA.</p> <p>Odcinek od węzła Łomża-Zachód do węzła Kolno drogowcy nazywali wcześniej najważniejszym fragmentem obwodnicy Łomży; ma powstać m.in nowy most na rzece Narew o długości 1,2 km. Całą obwodnicę Łomży będą tworzyć dwa odcinki: Łomża-Zachód - węzeł Kolno (13 km) i Łomża Południe - Łomża-Zachód (prawie 7,2 km).</p> <p>Podczas sobotniej konferencji prasowej w Białymstoku, dyrektor oddziału GDDKiA Wojciech Borzuchowski informował, że prace przy budowie S61 Via Baltica są bardzo zaawansowane. Przypominał, że są podpisane umowy z wykonawcami trzech z sześciu odcinków tej trasy, a na brakujące trzy, umowy będą do końca marca. Przetargi odbywają się w systemie projektuj i buduj.</p> <p>Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd będzie wiodła do Rygi na Łotwie.</p><p>&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/drogi/artykuly/1097781,fiskus-rozjechal-vat-em-firmy-drogowe-wiele-z-nich-moze-zaliczyc-bankructwo.html" title="Fiskus rozjechał VAT-em firmy drogowe. Wiele z nich może zaliczyć bankructwo">Fiskus rozjechał VAT-em firmy drogowe. Wiele z nich może zaliczyć bankructwo</a></p> Fiskus rozjechał VAT-em firmy drogowe. Wiele z nich może zaliczyć bankructwo http://forsal.pl/artykuly/1097781,fiskus-rozjechal-vat-em-firmy-drogowe-wiele-z-nich-moze-zaliczyc-bankructwo.html 2018-01-15T06:39:16Z Najpierw jeden organ państwowy narzucił startującym w przetargach, aby stosowali zróżnicowane stawki VAT. Teraz inny organ tego samego państwa każe im dopłacać milionowe kwoty.]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p class="tresc">Chodzi o przetargi na utrzymanie standardu dróg, organizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA wymagała, aby wykonawcy wyodrębniali poszczególne czynności objęte różnymi stawkami VAT: preferencyjną 8 proc. (np. odśnieżanie dróg) i podstawową 23 proc.</p><p class="tresc">Takie również było stanowisko fiskusa. Potem minister finansów zmienił interpretację i uznał, że wszystkie te prace stanowią usługę kompleksową, opodatkowaną według jednej stawki – 23 proc. VAT. W październiku 2016 r. do podobnych wniosków doszedł Naczelny Sąd Administracyjny. A do drzwi przedsiębiorców zapukali urzędnicy skarbówki.</p><p class="tresc">Gdy problem stał się już znany całej branży, wykonawcy prosili w kolejnych przetargach o zmianę specyfikacji i objęcie całej umowy jednolitą stawką podatku. GDDKiA jednak odmawiała takiej korekty. DGP dysponuje pismem z ubiegłego roku, które to potwierdza. Wskazuje na to także niedawna interpelacja jednego z posłów, bo sprawą zainteresowali się również parlamentarzyści.</p><p class="tresc">Dla wielu firm <b>decyzja skarbówki może oznaczać plajtę</b>. Mówi o tym wprost prezes jednej z nich (prosi o zachowanie anonimowości), której zaległości oszacowano na około miliona złotych rocznie. Jemu zakwestionowano tylko jeden kontrakt. Takich umów w branży jest dużo więcej. Co gorsza, wielu przedsiębiorców wciąż żyje w niepewności, czy do ich drzwi też zapukają kontrolerzy.</p><p class="tresc">Trudno dokładnie oszacować skalę problemu. Wiadomo tylko, że w 2018 r. na utrzymanie dróg zostanie przeznaczonych ok. 1,5 mld zł – informuje Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.</p><p class="tresc">– Sytuacja jest dla mnie absurdalna, mam zapłacić państwu coś, czego samo państwo mi nie zapłaciło – komentuje nasz rozmówca.</p><p class="tresc">GDDKiA zapewnia, że jest otwarta na rozmowy w sprawie ewentualnego aneksowania umów.</p><p class="tresc">Jeszcze niedawno w podobnej sytuacji byli przedsiębiorcy zajmujący się ochroną brzegów morskich. Ich problem z VAT opisaliśmy jako pierwsi. Sprawę rozstrzygnął dopiero Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z grudnia 2017 r. Wygrał argument, że przedsiębiorcy działali w dobrej wierze i nie powinni być karani za nie swoje błędy. ⒸⓅ </p><p>&gt;&gt;&gt; Polecamy: <a href="http://forsal.pl/transport/aktualnosci/artykuly/1097328,padl-kolejny-rekord-port-gdynia-przeladowal-ponad-21-mln-ton-ladunkow.html">Padł kolejny rekord. Port Gdynia przeładował ponad 21 mln ton ładunków</a></p> Strabag ma 2 kontrakty na budowę odcinków S7. 36 km za ok. 828 mln zł http://forsal.pl/artykuly/1097527,strabag-ma-2-kontrakty-na-budowe-odcinkow-s7-36-km-za-ok-828-mln-zl.html 2018-01-12T12:57:33Z Konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe podpisało dwie kolejne umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach budowy drogi S7 Olsztynek (S51) - Płońsk (S10) na odcinkach Strzegowo – Pieńki i Pieńki - Płońsk, poinformowała spółka. ]]> <p><span class="psav_bigphoto">psav zdjęcie główne</span></p><p>Inwestycja, której wartość wynosi łącznie ok. <b>828 mln zł brutto</b>, zostanie wykonana w ciągu 34 miesięcy.&#160; </p><p>"W zeszłym roku oddaliśmy do użytkowania 5 odcinków <b>S7</b>, zarówno na północy, jak i na południu kraju. Niedawno podpisaliśmy też kontrakt na budowę sąsiedniego odcinka S7 Napierki-Mława, a już za 3 lata nowa droga będzie służyła mieszkańcom i kierowcom podróżującym z północy na południe Polski" - powiedział członek zarządu Wojciech Trojanowski, cytowany w komunikacie. <br /><br /> Prace obejmą projekt i budowę ok. 22-kilometrowego odcinka drogi od Strzegowa do Pieniek oraz 13,7-kilometrowego fragmentu od Pieniek do Płońska. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu - 3,5 m każdy oraz 2,5-metrowy pas awaryjny, dodano. <br /><br /> "Inwestycję, obejmującą 71 km drogi S7, podzielono na cztery odcinki realizacyjne. Konsorcjum firm z Grupy Strabag realizuje trzy z nich: odcinek I: Napierki - Mława (ok. 14 km), odcinek III: Strzegowo - Pieńki (ok. 22 km) i odcinek IV: Pieńki - Płońsk (ok. 13,7 km)" - podsumowano. <br /><br /> <b>Grupa Strabag</b> działa w Polsce od 1987 roku. Przy zatrudnieniu ok. 4,5 tys. pracowników, roczne obroty Grupy wynoszą ok. 800 mln euro. <br /><br />&gt;&gt;&gt; Czytaj też: <a href="http://forsal.pl/transport/aktualnosci/galerie/1097327/zdjecie,1,to-nie-kadr-z-filmu-science-fiction-tak-wyglada-metro-w-stolicy-kataru-zdjecia.html" title="To nie kadr z filmu science fiction. Tak wygląda metro w stolicy Kataru [ZDJĘCIA]">To nie kadr z filmu science fiction. Tak wygląda metro w stolicy Kataru [ZDJĘCIA]</a></p>