Jak podała agencja AP Financial News, nowa umowa opiewa na sprzedaż 30 sztuk tych maszyn. To pierwszy tak poważny kontrakt amerykańskiej firmy na dostawy do Islamskiej Republiki Iranu pod rządami prezydenta Donalda Trumpa - wskazała AP.

Według przedstawicieli Boeinga, pierwsze dostawy pasażerskich maszyn dla irańskiego przewoźnika z siedzibą w Teheranie, który obsługuje loty na liniach krajowych i międzynarodowych, ruszą w 2022 roku.

Jak podkreśliła AP, Boeing realizuje obecnie zamówienia na 3 tys. 621 samolotów typu 737 MAX, które powstają w jego fabryce w Renton w stanie Waszyngton. Pierwsze mają trafić już w maju do norweskiego przewoźnika Norwegian Air Shuttle.

"Według Departamentu Handlu Stanów Zjednoczonych sprzedaż takiej liczby maszyn przyczynia się do tworzenia lub utrzymania ok. 18 tys. miejsc pracy na amerykańskim rynku" - napisali przedstawiciele firmy Boeing w komunikacie cytowanym przez AP. Podkreślono w nim, że "wszelkie umowy (Boeinga - PAP) z irańskimi liniami lotniczymi" zostały zakontraktowane "za zgodą amerykańskiego rządu".

Reklama

Rzecznik linii Aseman Amir Reza Mostafavi powiedział AP, że kontrakt został podpisany w wyniku kilku tur rozmów, jakie przedstawiciele jego firmy prowadzili w zeszłym roku z reprezentantami koncernu Boeing. Dodał, że firmy podpisały umowę 18 marca br., a pierwszy samolot zostanie dostarczony - w przeciwieństwie do informacji podanych przez Boeinga - w 2019 roku.

W grudniu Unia Europejska umieściła linię Aseman na czarnej liście lotniczej, która zawiera nazwy przewoźników niespełniających międzynarodowych standardów bezpieczeństwa. Przewoźnicy, którzy są na unijnej czarnej liście, podlegają zakazowi lub ograniczeniom w wykonywaniu lotów w obrębie UE. Czarna lista ma nie tylko służyć zapewnieniu bezpieczeństwa wewnątrz Unii, ale także skłaniać państwa trzecie do podnoszenia standardów lotniczych u siebie. (PAP)