Senacka Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności zarekomendowała w czwartek przyjęcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych bez poprawek.

Komisja w pierwszej kolejności przegłosowała wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Ostateczne głosowanie w sprawie ustawy ma się odbyć jeszcze na obecnym posiedzeniu Senatu, które kończy się w piątek.

Ministerstwo Energii, które przygotowało ustawę, argumentuje, że powinna ona wejść w życie przed 1 lutego, bo tylko wtedy Polska uniknie ryzyka nałożenia przez Komisję Europejską kar za niewdrożenie w terminie przepisów dyrektywy UE ws. infrastruktury paliw alternatywnych.

Ustawa przewiduje też system zachęt, m.in. zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV), zwolnienie ich z opłat za parkowanie, większe odpisy amortyzacyjne dla firm. Zakłada też m.in. budowę sieci bazowej infrastruktury dla paliw alternatywnych w aglomeracjach, na obszarach gęsto zaludnionych, oraz wzdłuż transeuropejskich drogowych korytarzy transportowych, co ma pozwolić na swobodne przemieszczanie się pojazdów napędzanych tymi paliwami. Planuje się, że do końca 2020 r. powstanie 6 tys. punktów ładowania energią elektryczną o normalnej mocy i 400 punktów ładowania dużej mocy oraz 70 punktów tankowania CNG (sprężonego gazu).

Zakłada też możliwość tworzenia przez samorządy stref czystego transportu. Według pierwotnej wersji ME za wjazd pojazdów o tradycyjnym napędzie spalinowym gmina mogłaby pobierać opłaty w wysokości maksymalnie 30 zł dziennie. Jednak Sejm wykreślił zapisy o poborze opłat i ich maksymalnej wysokości.

Reklama

>>> Czytaj też: „Antysmogowa” taryfa w praktyce: dużo hałasu o nic